خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان خبر داد:

۱۶۱ میلیارد تومان معوقات بانکی به صورت مستقیم وصول شد

۱۶۱ میلیارد تومان معوقات بانکی به صورت مستقیم وصول شد
کد خبر : ۱۷۰۱۴۱

استان اصفهان بیشترین حجم پرونده متشکله برای تعیین تکلیف اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی را در کل کشور دارد به گونه ای که این آمارتا اول خرداد امسال به ۱۶۵ هزار و ۷۰۱ پرونده رسیده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس مأموریت‌های ذاتی که از سوی قانون‌گذار برای حوزه ثبت تعیین شده است، فعالیت‌های متعدد و متنوعی در این حوزه صورت می‌گیرد اظهار داشت: تنظیم اسناد رسمی، رسیدگی به ثبت ملک، بازداشت و رفع بازداشت ملک و سایر مأموریت‌های حوزه ثبت ملکی به عهده اداره ثبت اسناد و املاک است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، علی بهبهانی، با اشاره به اینکه استان اصفهان بیشترین حجم پرونده متشکله تعیین تکلیف اراضی فاقد سند را در کل کشور دارد و پس از آن استان مازندران در رتبه دوم قرار دارد اظهار داشت: مهم‌ترین خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد کشور راه اندازی سامانه ثبت آنلاین معاملات دفا‌تر اسناد رسمی است که هر واقعه معاملاتی که در دفا‌تر اسناد رسمی به ثبت می‌رسد توسط این سامانه به شکل آنلاین رصد می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان به تعداد اسناد مالکیت ثبت شده در استان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۸۹ هزار و ۶۵۴ سند مالکیت کاداستری یا تک‌برگی در استان اصفهان صادر شده و این اسناد تابع دو بانک جامع املاک و کاداستر است.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات توصیفی حقوقی و مالکیت یک ملک در این دو بانک ایجاد، به‌روز‌رسانی و نگهداری می‌شود، اظهار کرد: عمده‌ترین شاخص اسناد مالکیت کاداستری در پدافند غیر‌عامل است، به صورتی که این اطلاعات در سرور‌های دیگری در خارج از استان نگهداری و پشتیبانی می‌شود

بهبهانی با تاکید بر اینکه سند مالکیت کاداستری به صورت تمام مکانیزه صادر می‌شود، در صورتی که سند مالکیت دفترچه‌ای به صورت دستی صادر می‌شد، افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد خدماتی که در ثبت اسناد ارائه می‌شود، به صورت الکترونیکی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با بیان اینکه انواع اسناد ثبت شده دارای شناسه و رمز عبور است، بیان داشت: خلاصه سندی که در دفترخانه تنظیم می‌شود دارای شناسه‌ای است که می‌توان آن را با سامانه انطباق داد وبدین ترتیب اگر سندی جعلی باشد این مسئله به راحتی مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب می‌توانیم از مشکلاتی که به دلیل وکالت فروش پیش می‌آید و یا تقلب‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود جلوگیری کنیم.

بهبهانی با بیان اینکه تعرفه‌های ثبت سند در ذیل کاغذ این اسناد قید شده است، گفت: دفترخانه‌های ثبت اسناد هرگونه هزینه را باید از طریق pos و کشیدن کارت دریافت کنند و مراجعه کنندگان نیز با رجوع به سند خود دقت کنند که دفا‌تر ثبت اسناد از آن‌ها هزینه اضافی دریافت نکنند.

وی با بیان اینکه می‌توان سند‌ها را اسکن و شماره‌های مختلف مانند میزان دانگ زمین را تغییر داد، درباره چگونگی تشخیص اسناد اصلی گفت: سند اسکن شده هولوگرام ندارد و در نور خورشید واترمارک حروف الله در آن مشاهده نمی‌شود ضمن اینکه این سند در سامانه نیز موجود است و اطلاعات وارد در آن را نمی‌توان تغییر داد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با اشاره به اینکه از دیگر مزایای سامانه ثبت اسناد اتصال آن به سامانه ثبت احوال است، بیان داشت: بدین ترتیب با وارد کردن کد ملی و شماره شناسنامه تصویر فرد مورد نظر در سامانه ثبت احوال بر روی صفحه ظاهر می‌شود و مشخص می‌شد آیا با فرد اصلی روبرو هستیم یا خیر.

وی با اشاره به طرحی دیگر که از آذرماه ۹۲ توسط اداره ثبت اسناد به اجرا درآمده است، اظهار داشت: در این طرح رجوع کننده هنگام تنظیم سند انتقال در دفا‌تر اسناد رسمی و با تکمیل فرم طراحی شده تقاضای پستی صدور سند مالکیت را می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در زمینه گذر از شیوه سنتی و استفاده از خدمات الکترونیکی، حوزه ثبت اسناد از جمله دستگاه‌های پیشرفته است، گفت: البته گذر از ثبت سنتی به سمت ثبت الکترونیکی مانند جراحی و در آوردن غده سرطانی بد‌خیم در کالبد یک مجموعه است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با اشاره به میزان وصول معوقات بانکی صورت گرفته در استان اظهار کرد: در سال گذشته بالغ بر ۱۶۱ میلیارد تومان معوقات بانکی به صورت مستقیم وصول شده است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید با توجه به اینکه بازده زمانی وصول معوقات بانکی در هر پرونده براساس تشریفات قانونی یکی است، پیشنهاد می‌شود که بانک‌ها معوقات بانکی کلان را به ما اعلام کنند، ادامه داد: درآمد اداره ثبت اسناد و املاک استان اصفهان در سال گذشته به میزان بالغ بر ۵۱ میلیارد تومان بوده است. که این از نظر درآمدی جزو سه یا چهار استان نخست کشور است.

وی با اشاره به اینکه زمانی که فعالیت خود را در اصفهان آغاز کردم، ۸۰۰ رأی در ۳۲ هیئت تعیین تکلیف وضعیت اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی در استان اصفهان صادر شده بود، اضافه کرد: اما در حال حاضر این آراء به ۹ هزار و ۶۶۹ رأی رسیده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با بیان اینکه البته در حال حاضر تعداد هیئت‌های تعیین تکلیف وضعیت اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی در استان به ۴۷ هیئت افزایش یافته است، تاکید کرد: ۹ مورد از این هیئت‌ها در بهمن ماه سال گذشته راه‌اندازی شده و هنوز خروجی فعالیت این هیئت‌ها به ما نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه هیئت‌های تعیین تکلیف وضعیت اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی باید هر هفته یک جلسه را برگزار کرده و در هر جلسه نیز به ۳۵ پرونده رسیدگی کنند، افزود: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ظرفیت بسیاری برای جذب نیرو داشته و در استان اصفهان کار بسیاری برای رسیدگی به مباحثحوزه ثبتی وجود دارد.

بهبهانی با بیان اینکه با توجه به این موضوع در صورتی که شرایط لازم از سوی دولت فراهم شود، اداره ثبت اسناد و املاک می‌تواند نقش ویژه‌ای را در راستای ایجاد اشتغال برای افراد ایفا کند، گفت: در حال حاضر کارکنان موجود در این مجموعه به دلیل حجم بالای کار تحت فشار هستند.

وی با اشاره به اینکه اداره ثبت اسناد و املاک استان یک دستگاه هزینه‌ای برای دولت نیست، اظهار کرد: جذب نیروی کار در این مجموعه هزینه‌ای را برای دولت ایجاد نمی‌کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۸۹۴ پست سازمانی مصوب در استان اصفهان در حوزه ثبت اسناد و املاک وجود دارد، ادامه داد: ۶۹۳ مورد از پست‌های ما متصدی و کارمند دارد و ۲۰۱ پست سازمانی بدون متصدی در این مجموعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه البته ۱۶۵ مجوز استخدامی برای این ۲۰۱ پست سازمانی وجود دارد که به دلیل مشکلات مالی دولت نتوانسته‌ایم نسبت به جذب این افراد اقدام کنیم، تصریح کرد: یک سری آگهی در این زمینه انجام شده و افراد نیز برای این موضوع ثبت‌نام کرده‌اند، اما به دلیل عدم اختصاص اعتبار از سوی دولت نسبت به جذب این افراد اقدامی صورت نگرفته است.

بهبهانی با اشاره به اینکه در حال حاضر این ۱۶۵ نفر بلا‌تکلیف هستند و وضعیت آن‌ها هنوز مشخص نشده است، اضافه کرد: دستگاه‌هایی که بر اساس قانون درآمد‌زا هستند و درآمدی برای اشتغال‌زایی برای افراد دارند، باید از دولت بیرون بیایند.

وی با بیان اینکه در صورتی که دولت شرایط لازم را برای جذب نیرو در حوزه ثبت ایجاد کند، درآمد‌های این اداره افزایش پیدا می‌کند، تاکید کرد: همچنین با تحقق این موضوع ثبت، دولت و بهداشت حقوقی تقویت شده و زمینه‌های اشتغال‌زایی برای افراد در سطح جامعه می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان به قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن اشاره کرد و افزود: بر اساس این قانون هیئت‌هایی به آرای شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر و روستا‌ها رسیدگی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در نیمه نخست سال گذشته ۴۸۰ رأی در حوزه شهری و ۸هزار و ۸۱۸ رأی نیز در حوزه روستا‌ها در این زمینه صادر شده است، گفت: در نیمه دوم سال گذشته تعداد آرای صادر شده در حوزه شهری به ۲هزار و ۲۸۳رأی و در حوزه روستایی نیز به ۴هزار و ۵۱۲ رأی رسیده و در مجموع این آرائ به ۹ هزار و ۹۳ رأی رسیده است.

بهبهانی با اشاره به اینکه البته امسال برنامه‌ریزی‌های جدی‌تری در این حوزه صورت گرفته است، اظهار کرد: بدون شک در پایان سال نیز با افزایش آرای صادر شده در این زمینه مواجه می‌شویم و در حال حاضر اصفهان بیشترین حجم پرونده‌های تشکیل شده در این حوزه را دارد.

وی راه‌اندازی سامانه ثبت آنی معاملات در دفا‌تر اسناد رسمی به عنوان شاه‌بیت خدمات الکترونیکی این اداره در سال گذشته دانست و ادامه داد: طرح سامانه ثبت آنی معاملات در دفا‌تر اسناد رسمی یک طرح کشوری بوده و ما تنها مجری این طرح بوده‌ایم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان تصریح کرد: این سامانه از شهریور ماه سال گذشته در استان اصفهان راه‌اندازی شده است و از زمان اجرای این طرح، هر واقعه‌ای که در دفا‌تر اسناد رسمی اتفاق می‌افتد به صورت آنی در این سامانه ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین در ثبت آنی معاملات، اوراق بهاداری که توسط اداره مالیاتی دریافت می‌شد و در اختیار دفا‌تر اسناد رسمی قرار می‌گرفت، حذف شده است، اضافه کرد: همچنین در ثبت آنی معاملات، اسناد دارای یک شناسه و رمز تصدیق هستند.

بهبهانی با اشاره به مزایای ناشی از اجرای این طرح تاکید کرد: حذف اوراق بهادار در دفا‌تر رسمی و تولید انواع سند الکترونیکی، تولید شناسه و رمز تصدیق الکترونیکی به منظور جلوگیری از جعل سند و تشخیص صحت به اصالت آن‌ها از جمله مزایای ناشی از اجرای سامانه ثبت آنی معاملات در دفا‌تر اسناد رسمی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در بحثکاهش مراجعات به ادارات و دفا‌تر ثبت اسناد رسمی برنامه‌ریزی‌های خوبی در استان صورت گرفته است، افزود: ابتدای آذر ماه سال گذشته طرحی در استان اجرا شده که با اجرای ان طرح، ارباب رجوع در زمان تنظیم سند انتقال در دفا‌تر رسمی به عنوان خریدار با تکمیل فرم طراحی شده، تقاضای صدور پستی سند مورد نظر را می‌کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان گفت: به دنبال این موضوع در سال گذشته با کاهش ۹۱۳ هزار و ۹۴۰ مراجعه به ادارات ثبتی و دفا‌تر اسناد رسمی مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در راستای کنترل راستی‌آزمایی این طرح ۱۰ نفر را در ادارات ثبت اسناد مستقر کرده‌ایم و این افراد روزانه به شماره‌های مردم تماس می‌گرفتند تا میزان رضایت مردم از اجرای این طرح مشخص شود، اظهار کرد: بالغ ۹۸ درصد از مردم از اجرای این طرح رضایت داشته‌اند.

بهبهانی با اشاره به اینکه طرح اصلاح تفکیک آپارتمان از ۱۷ خرداد ماه امسال در پنج واحد ثبتی اصفهان و شاهین‌شهر اجرا می‌شود، ادامه داد: این طرح بومی بوده و بومی‌سازی شده است و با اجرای این طرح برای تفکیک آپارتمان نیازی به مراجعه به ادارات ثبت نیست.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۸هزار و ۲۳۱ فقره طلاق و ۴۱ هزار و ۱۷۳ ازدواج در استان ثبت شده است، تصریح کرد: در سال گذشته تعداد آرای صادره در دادگان بدوی سر‌دفتران ۹۹ مورد، تعداد آرای هیئت نظارت ۵۶۹ مورد و تعداد پرونده‌های واصله به دادگاه بدوی سر‌دفتران ۱۲۵ مورد بوده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با بیان اینکه همچنین در سال گذشته چهار هزار و ۴۲۰ شرکت در استان اصفهان ثبت شده است، اضافه کرد: تعداد شرکت‌های منحله در سال گذشته ۵۵۹ مورد، تعداد اظهار‌نامه‌های کارتن بازرگانی ۷۵۴ مورد و تغییرات ثبت شده شرکت‌ها نیز ۱۳ هزار و ۳۸۴ مورد بوده است.

وی با اشاره به ۳۶ هزار و ۲۰ مورد املاک بازداشت شده و ۲۰ هزار و ۳۳۶ مورد املاک رفع بازداشت شده در سال گذشته در استان تاکید کرد: معاملات ثبت شده در دفا‌تر اسناد رسمی در سال گذشته یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۹۵۱ مورد بوده است.

امکان تقاضای تفکیک آپارتمان به شکل غیرحضوری

بهبهانی با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح از حداقل ۸ بار رجوع مراجعان برای دریافت این سند پیشگیری می‌شود، گفت: برای سندهای کارداس به کارداس به دلیل اینکه نیاز به تکمیل بانک جامع املاک و کارداس نیست اسناد در کمتر از ۲۰ روز و‌گاه طی ۱۰ روز به دست مشتری می‌رسد و برای سندهای دفترچه‌ای به کارداس نیز این بازه زمانی ۵۰ روزه است.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح‌های مختلف برای کاهش مراجعات به اداره ثبت اسناد از تاریخ اول آذرماه سال گذشته یک میلیون و ۸۲۷ هزار سفر درون شهری و برون شهری کاهش یافته و همچنین کاهش ۹ میلیارد و ۱۳۹ میلیون تومانی هزینه‌های مرتبط را شاهد بوده‌ایم

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان بیان داشت: یکی از فعالیت‌های منحصر به فرد ما در استان اصفهان تشکیل پیشخوان مشترک در نظام مهندسی است که با اجرای این طرح متقاضیان تفکیک آپارتمان می‌توانند به جای مراجعه به دفا‌تر ثبت اسناد وارد سایت نظام مهندسی شده و با تکمیل فرم و ضمیمه کردن مدارک اسکن شده تقاضای خود را به راحتی ارسال کنند..

ارسال نظر
پیشنهاد امروز