مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی اصفهان مطرح کرد؛
چشمانداز نمایشگاه اصفهان برگزاری رویدادهای باکیفیت است
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی اصفهان گفت: به باور ما نمایشگاه، ویترین و پل ارتباطی صنعت با بازار محلی است و باید بتواند تبادل نظر، اندیشهها و تجربهها را داشته باشد.
اصفهان شهریورماه سال جاری میزبان صنعتگران فولاد کشورمان است. این نمایشگاه با پشست سر گذاشتن 14 دوره برگزاری در سال جاری و با حضور مشارکت کنندگان به نام این صنعت مهم امسال تجربه پانزدهمین دوره را در کارنامه برگزاری این رویداد نمایشگاهی ثبت میکند.
به قول فعالان صنعت نمایشگاهی، نمایشگاه فولاد اصفهان همیشه با قدرت و با حضور برندهای به نام این صنعت برپا شده است؛ حداقل آنکه از اوایل دهه 50 شمسی و با احداث کارخانه ذوب آهن اصفهان، منطقه مرکزی در کشورمان یکی از پایگاههای صنعتگران فولاد کشور شده است. به بهانه برپایی نمایشگاه صنعت فولاد با احمدرضا طحانیان، مدیر عامل نمایشگاه بینالمللی اصفهان به گفتگو نشستیم تا ضمن کسب اطلاع بیشتر از نحوه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی درباره برخی فعالیتهای نمایشگاه اصفهان هم باخبر شویم.
با توجه به ظرفیتهای استان اصفهان در حوزههای مختلف صنعت و تجارت، نمایشگاه اصفهان در سال میزبان چند رویداد نمایشگاهی است؟
این شرکت بهطور متوسط هر سال بیش از ۳۰ رویداد برگزار میکند که با برنامهریزی انجام شده، در سال جاری نزدیک به ۴۰ رویداد و نمایشگاه برگزار خواهد شد. منظورم از برگزاری رویداد نمایشگاهی برپایی یک نمایشگاه با توجه به برنامهریزی برای برنامههای جنبی، برگزاری کلاسهای آموزشی و جلسات هماندیشی با حضور مدیران ارشد استانی و کشوری است تا این طریق سایر فعالان اقتصادی امکان طرح مشکلات و مسائل آن صنعت را به دست بیاورند.
انتخاب عنوانهای نمایشگاه به چه صورتی انجام میشود؟ آیا تحقیقات بازار انجام میدهید و یا صرفا براساس علاقه عنوانی را در تقویم نمایشگاه می گذارید؟
به باور ما نمایشگاه، ویترین و پل ارتباطی صنعت با بازار محلی است و باید بتواند تبادل نظر، اندیشهها و تجربهها را داشته باشد. از این منظر ما سعی کردیم با توجه به نیازهایی که در بازار وجود دارد که این نیازها را براساس سنجش بازار و تحقیقات به دست میآوریم، بتوانیم خلأهای صنعت یا بازار را بهعنوان عناوین نمایشگاهی مطرح کنیم. بهعنوان مثال، در مهرماه امسال نمایشگاه «فننما» را برگزار خواهیم کرد که پیرامون مباحث فناوری و شرکتهای فناور، نوپا و استارتاپها خواهد بود.
برگزاری نمایشگاه فرانچایز و توسعه کسب و کارها هم با چنین نگاهی در تقویم نمایشگاهی قرار گرفت و با بیش از 20 رویداد جانبی برپا شد. واقعیت اینکه طی دو الی سه سال گذشته تا به امروز بازار کشور به سوی استفاده از شرکتهای فنآور و استارتاپها رفته است، بنابراین برگزاری چنین رویدادی بسیار مهم است. همچنین شهر اصفهان از معدود شهرهای ایران است که ظرفیتهای بینظیری در حوزههای مختلف تجارت، صنعت و بازار دارد. اصفهان بیش از ۲۵ درصد شهرکهای صنعتی کشور را در خود جای داده است و شهری است که از نظر هنر، صنعت، فرهنگ جزو رتبههای نخست کشور است که این قابلیتها میتواند غیر از بستر شهر در نمایشگاه بروز و ظهور داشته باشد، بنابراین از این ظرفیت مهم استفاده میکنیم.
گویا برخی از شهروندان نسبت به مسیر تردد به نمایشگاه و نبود حمل و نقل عمومی گلایه دارند. درباره رفع این مشکل چه اقداماتی را انجام دادهاید؟
با توجه به اینکه یکی از مشکلات اصلی ما دور بودن محل نمایشگاه از شهر است، اقداماتی برای تسهیل رفتوآمد شهروندان برای بازدید از نمایشگاههای مختلف انجام شده است و با استفاده از وسایل حملونقل عمومی همچون اتوبوس و تاکسی در این مسیر به شهروندان خدمترسانی میکنیم و با شرکت «اسنپ» در حال تفاهم هستیم تا تخفیفهای ویژهای به شهروندان ارائه کنیم. با توجه به سرفاصله مشخص خط اتوبوسرانی میدان بزرگمهر به سمت نمایشگاه، بیشتر بازدیدکنندگان با هر وسیلهای خود را به نمایشگاه میرسانند، بنابراین مسافران کمی با اتوبوسها رفتوآمد دارند و اتوبوسرانی نیز انگیزهای برای تقویت اتوبوسهای این خط ندارد. اگر مردم استقبال نشان دهند، خدمترسانی بهتر اتوبوسها را شاهد خواهیم بود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از نمایشگاههایی که برگزار میشود ویژه متخصصان است، خصوصا برنامههای جنبی که با رویکرد افزایش دانش متخصصان و کارشناسان انجام میشود، از اینرو مخاطبان آن کم هستند.
در نمایشگاه مدیریت شهری که خبرنگاران و اهالی رسانه حضور داشتند شاهد فعالیتهای عمرانی در محیط نمایشگاه بودیم. آیا اجرای طرحهای توسعهای در دستور کار قرار دارد؟
در حال حاضر سالن امیرکبیر نمایشگاه به وسعت ۱۶ هزار مترمربع در حال بهرهبرداری است. جادهها و دسترسیهای مرکز نمایشگاه بینالمللی اصفهان کامل شده و پارکینگ آن با ظرفیت ۴۰۰ دستگاه خودرو مورد بهرهبرداری قرار گرفته است؛ همچنین بیش از ۲۰ هزار مترمربع خیابانسازی انجام و دسترسیهای آن تکمیل شده است. با این وجود نمایشگاه نیازمند اجرایی شدن طرحهای توسعه است، چرا که برای برگزاری برخی رویدادهای نمایشگاهی نیازمند فضای بیشتری هستیم. از همینرو تصمیم گرفتیم که در آینده نزدیک سالن شماره دو نمایشگاه اصفهان به وسعت ۷ هزار مترمربع را کلنگزنی و احداث کنیم. همچنین ساختمان بازاریابی و تجارت حدود ۸ هزار مترمربع فضا دارد که در مرحله نازککاری قرار دارد و دو سازه کروی نیز در مرحله تکمیل است که در آینده نزدیک مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
جشم اندازتان برای نمایشگاه بین المللی اصفهان چیست؟
یکی از مهمترین اهداف برنامه چهار ساله این شرکت توسعه برند است تا تصویر بسیار مناسب و در شان از سایت نمایشگاه اصفهان در ذهن مخاطب ایجاد کند. این دغدغه همیشه در نمایشگاه اصفهان به صورت خاص و سایر شرکتها وجود داشته که مخاطبان چه تصویری از آن شرکت در ذهن دارند، از این جهت در حال تلاش هستیم تا در گام نخست تصویر سابق را بازسازی و در مرحله بعدی تصویر جدید نمایشگاه اصفهان که براساس سند چشمانداز در حال شکلگیری و تعریف است در ذهن مخاطبان و خصوصا ذینفعان نمایشگاه اصفهان قرار داده شود. توسعه شبکه سازی کسب و کارها از دیگر اهداف کلان برنامه چهار ساله شرکت نمایشگاه بیناللملی اصفهان است. با برگزاری نمایشگاهها شبکهسازی انجام میشود و صاحبان کسب و کار موفق به ارتباطات جدید، گفتگو با متخصصان و فعالان تجاری میشوند.
اما در چشمانداز جدید ما به دنبال توسعه این ارتباطات و شبکه سازی هستیم، ارتباطاتی که بسیار با ارزش هستند و تنها از طریق توسعه شبکهسازی میتوان پتانسیلها و ظرفیتهای آن را به خوبی حفظ و گسترش داد. این شرکت در نظر دارد در حوزه صادرات علاوه بر نمایش توانمندیها، بین شرکتهای مدیریت صادرات با شرکتهای تولیدی اتصال موثرتری برقرار کند و با شبکه سازی بین آنها به توسعه فرهنگ صادراتی در تولید محصولات ایرانی کمک کند.