خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان تاکید کرد:

فرهنگ ایمنی هر جامعه ناشی از فرهنگ کار آن است

کد خبر : ۱۱۰۷۵۲

ایمنی در حیات صنعت گاز نقش کلیدی دارد، حفظ سرمایه‌های این صنعت، محیط زیست، منافع اقتصادی کشور و… با این موضوع مهم ارتباط مستقیم دارد.

ایلنا: مومنی در همایشی که به منظور تقدیر از ادارات و واحدهای نمونه ایمنی در سالن آمفی تئا‌تر شرکت گاز استان اصفهان برگزار گردید با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)؛ «ایمنی یک نعمت خفیه است زمانی که وجود دارد فراموش می‌شود و زمانی که از بین می‌رود به یاد می‌آید»، گفت: ایمنی سلامت جامعه، ناشی از فرهنگ کار آن است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، وی افزود: ایمنی در حیات صنعت گاز نقش کلیدی دارد، حفظ سرمایه‌های این صنعت، محیط زیست، منافع اقتصادی کشور و… با این موضوع مهم ارتباط مستقیم دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان بیان داشت: در صورتی که الزامات ایمنی که همه موظف به رعایت آن هستند با کوچک‌ترین سهل انگاری و بی‌دقتی مواجه شود ممکن است از بعد جانی و مالی خسارات جبران ناپذیری را به صنعت وارد سازد.

وی تاکید کرد: بروز حوادثبه ما هشدار می‌دهد در زمان انجام کار ایمنی باید سرلوحه قرار گیرد. بنابراین هر واحدی باید به فراخور کاری که انجام می‌دهد الزامات ایمنی را رعایت کند.

مومنی با اشاره به اهداف کلان و استراتژیک، چشم انداز، بیانیه‌ها و ماموریت‌های تعریف شده شرکت گاز استان اصفهان گفت: در همه این‌ها بر مقوله ایمنی تاکیدات مهمی انجام شده است.

وی تصریح کرد: نمی‌شود شبکه گذاری، انشعاب گذاری، لوله کشی، علمک و کنتور و رگلاتور و… نصب کرد اما ایمنی را در نظر نگرفت. اگر فرهنگ ایمنی در همه بخش‌ها توسعه پیدا کند قطعاً بسیاری از حوادثی که عامل آن انسان و خطاهای انسانی است حذف خواهند شد.

در ادامه رئیس واحد HSE شرکت گاز استان اصفهان ضمن توضیحی در رابطه با اقدامات این واحد در راستای ایمنی، بهداشت و محیط زیست گفت: یکی از شاخص‌های عملکردی این شرکت انشعاب گذاری در سطح استان به میزان دو برابر قطر کره زمین است.

عسگری افزود: اگر در نظر بگیریم در سطح استان حدود ۳۰هزار کیلومترانشعاب هرکدام به طول۷م‌تر، نصب شده باشد در واقع ۳۰ میلیون نقطه و پتانسیل خطر بالقوه در زیر زمین داریم که تا زمانی که به درستی و به اندازه لازم مدیریت و کنترل نشوند به جای خدمات رسانی، هر کدام تهدیدی بزرگ برای سلامت جامعه انسانی محسوب می‌شوند.

وی باتاکید براهمیت ایمنی درصنعت گاز بیان داشت: برخی بر این تصورند که انرژیِ گاز کمتر از سایر انرژی‌ها مخاطره آفرین است در صورتی که اگریکی از فاکتور‌ها ی ایمنی در انرژی گاز رعایت نشود مخاطرا ت زیادی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

عسگری، شرکت گاز استان اصفهان را یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های گاز کشوربا شبکه‌های قدیمی ۳۰ تا ۵۰ ساله عنوان کرد و گفت: دقت و حساسیت زیادی در نگهداری و مراقبت از تاسیسات و شبکه‌های گاز این استان لازم است.

رئیس واحد HSE شرکت گاز استان اصفهان همچنین ضمن تبریک روز ملی آتش نشانی افزود: حوادثو خطرات زیست محیطی پیش آمده در بخش گاز استان اکثراً ناشی از آسیب به رگلاتور، علمک، کنتور ناشی از برخورد ماشین آلات حفاری توسط سازمان‌های خدماتی و یا برخی از پیمانکاران خود شرکت ویا در اثرفرسوده گی شبکه‌های گاز رسانی بوده است.

وی برنامه‌های مهم اجرایی این واحد ازسال گذشته تاکنون را شامل؛ برگزاری ایستگاه سلامت، پیگیری معاینات وآزمایشات طب صنعتی، تعامل و همکاری با مرکز بهداشت و درمان صنعت نفت، مرکز و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، استانداری و HSE شرکت ملی گاز ایران برشمرد و گفت: تهیه اهداف و برنامه‌های HSE مربوط به سالجاری، انجام بازدیدهای پیش از شروع کار، حین و اجرای پروژه‌ها و تهیه نظام نامه و دستور العمل‌های مدیریت انرژی، اجرای ممیزی و پیگیری رفع عدم انطباق‌های HSE - MS، بازنگری و بروز رسانی دستور العمل‌ها، سیستم یک پارچه مدیریت جامع مواد زائد برای نخستین بار در کشور از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در راستای ایمنی در این شرکت انجام شده است.

عسگری با تاکید بر معاینات طب صنعتی و طب دوره‌ای کارکنان شرکت بیان داشت: یکی از شاخص‌های مهم سلامت کارکنان انجام دقیق و مستمر این معاینات است.

در ادامه مهندس صادقی پیشکسوت بازنشسته ونخستین رئیس ایمنی شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به برخی از سوابق خدماتی خود در صنعت نفت و گاز کشور و آغاز فعالیتش از سال ۱۳۴۰ در این شرکت گفت: در شرایط امروز با توجه به پیشرفت لحظه‌ای علم و تکنولوژی و شمار اختراعات روزانه صنعتی، باید ایمنی مقدم هر کار و فعالیت باشد.

وی اظهارداشت: کسانی که مسئولیت ایمنی و سلامت را در یک مجموعه بر عهده دارند انسانی‌هایی انتخاب شده و وارسته هستند که وظیفه‌ای خطیر و پر مخاطره‌ای را برعهده گرفته‌اند و سلامت و امنیت دیگران رابر خود مقدم می‌دارند.

در پایان از ادارات گازرسانی زرین شهر، منطقه ۲، نایین، واحد اجرای طرح‌ها، امور قرارداد‌ها و امور کالا که در زمینه ایمنی عملکرد بهتری داشتند به عنوان نمونه ایمنی تقدیر شد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز