مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان:
با کمبود لاستیک خودروهای سنگین در کرمان روبرو هستیم
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: تا ابتدای امسال وضعیت خوبی هم در قیمت و هم در توزیع لاستیک داشتیم که متاسفانه از ابتدای امسال و با افزایش قیمت دلار و محدودیتهای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی، با کمبود لاستیک خودروهای سنگین در کرمان روبرو هستیم.
به گزارش ایلنا، سید علی سیدعلیخانی صبح امروز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه در جمع خبرنگاران درباره وضعیت حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: در استان کرمان طی سال گذشته، ۲.۷ میلیون تن بار از مبدا استان کرمان جابجا شد که از این حیث استان کرمان رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه بیشترین فراوانی کالاهای حمل شده در استان کرمان، بارهای معدنی، سیمانی و مواد سوختی هستند اظهار کرد: ۱۸ هزار راننده و ۱۳ هزار ناوگان حمل و نقل باری در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند که نشان از حجم بالای فعالیت در این حوزه در استان کرمان را دارد.
سیدعلیخانی با بیان اینکه با شیوع کرونا از انتهای سال گذشته و ایجاد محدودیت های صادراتی، وضعیت حمل و نقل باری در کشور و استان کرمان تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفت اظهار کرد: قبول داریم در شرایط کنونی وضعیت تعداد راننده و بار در استان کرمان با یکدیگر متناسب نیست و همین امر باعث بروز مشکلات جدی برای رانندگان شده است اما امیدواریم با بهتر شدن شرایط کشور و دنیا از این ویروس، شرایط حمل و نقل نیز تا حدودی بهبود یابد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان به موضع کرایه های حمل بار نیز اشاره کرد و گفت: بحث کرایه های حمل و نقل بار در سطح کشور از خیلی وقت پیش مطرح بود که در همین راستا سازمان راهداری از سال ۹۷ بحث «تن کیلومتر» را برای پرداخت کرایه مطرح کرد که بر اساس تناژ و فاصله حمل شده با یک پایه کرایه ای مشخص از سوی سازمان راهداری کشور به استان ها ابلاغ شد که در استان ها نیز با توافق ها صورت گرفته می توان در عددی بین ۰.۷۵ تا ۱.۲۵ درصد، این مبلغ را کاهش یا افزایش داد که خوشبختانه این کار در استان کرمان صورت گرفته و عدد توافقی تعیین و هیچ شرکت و موسسه حمل بار نمی تواند زیر این قیمت، بارنامه ای را صادر کند.
وی با بیان اینکه آخرین به روز رسانی این سامانه نیز یکماه گذشته صورت گرفته است اظهار کرد: قطعا کرایه روی قیمت تمام شده اجناس تاثیر بسیار مهم و مستقیمی دارد بنابراین باید بالانسی را در کرایه داشته باشیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان در بخش دیگری از صحبت های خود موضوع لاستیک خودروهای سنگین اشاره کرد و گفت: سازمان راهداری و ناوگان حمل و نقل، تنها مصرف کننده لاستیک بوده و نقشی در تولید و توزیع آن ندارند.
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مصرف لاستیک ناوگان حمل و نقل کشوری، وارداتی بوده و افزایش قیمت ارز تاثیر مستیقم بر قیمت لاستیک دارد اظهار کرد: از سال ۹۷، با توجه به افزایش قیمت دلار، لاستیک دچار افزایش قیمت قابل توجهی شد ضمن آنکه با کمبود لاستیک نیز روبرو شدیم که همین باعث شد خللی در سیستم حمل و نقل کشوری صورت گیرد که با ورود دولت به این مووضوع، ارز ۴۲۰۰ تومان به واردات لاستیک اختصاص داده شد و در این راستا سامانه توزیع لاستیک نیز راه اندازی شد.
سیدعلیخانی ادامه داد: تا ابتدای امسال وضعیت خوبی هم در قیمت و هم در توزیع لاستیک داشتیم که متاسفانه از ابتدای امسال و با افزایش دوباره قیمت دلار و محدودیت های تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی، دوباره با کمبود لاستیک مواجه شدیم به طوری که توزیع لاستیک از سوی سازمان صمت، از ابتدای امسال به نصف رسیده است و امیدواریم مجددا با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این موضوع، وضعیت کمبود و افزایش قیمت لاستیک حل شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان درباره وضعیت آسفالت جاده های استان کرمان نیز گفت: استان کرمان با بیش از ۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته، دومین طول راه های آسفالته کشور را به خود اختصاص داده ضمن آنکه استان کرمان با ۱۹۷۰ کیلومتر بزرگراه، بعد از استان اصفهان، بیشترین طول بزرگراه ها را در کشور به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه دستگاه های متولی، جاده را می سازند و علائم و خط کشی را در آنه نصب و به این سازمان به به عنوان نگهدارنده و بهره بردار تحویل می دهند اظهار کرد: تا حدودی در بحث نگهداری و مرمت و اصلاح جاده ها با محدودیت منابع روبرو هستیم اما تمام تلاش خود را می کنیم که وضعیت راه های استان کرمان را در وضعیت مطلوب نگه داریم.
سیدعلیخانی درباره وضعیت نامطلوب محور «کرمان – رفسنجان» نیز گفت: پیمانکاران این پروژه هم اکنون در این مسیر مستقر است. ۱۰ کیلومتر از این محور را سال گذشته اصلاح کردیم و ۱۰ کیلومتر دیگر را نیز هم اکنون در حال اصلاح هستیم و امیدواریم تا ۲ ماه آینده این کار صورت گیرد.