استاندار گیلان مطرح کرد:
موانع پیشرفت پروژه راه آهن رشت - انزلی برطرف شود/ هرگونه تأخیر در اجرای طرح پذیرفته نیست
استاندار گیلان با تاکید بر اینکه لازم است تشریفات اداری و موانع پیشرفت پروژه راه آهن رشت – انزلی، بهطور مستمر پیگیری و بهسرعت برطرف شود، گفت: هرگونه تأخیر در اجرای این طرح مهم، قابل قبول نیست.
به گزارش ایلنا از رشت، ارسلان زارع در جلسه بررسی روند پیشرفت فیزیکی و مسائل و مشکلات مربوط به راه آهن رشت - انزلی، به اهمیت و جایگاه این خط ریلی در روند توسعه کشور اشاره و اظهار کرد: پروژه راه آهن رشت - انزلی علاوه بر اینکه در حوزه حمل و نقل بار و مسافر استان اهمیت دارد؛ در صادرات و واردات کشور و ترانزیت کالا نیز بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه با راه اندازی این خط ریلی10 میلیون تن بر ظرفیت حمل و نقل کشور افزوده میشود، ادامه داد: راه آهن رشت – انزلی از مهم ترین پروژه های ریلی کشور است که می تواند کشورهای شمالی و اروپایی را به شبه قاره هند متصل کند .
زارع با اشاره به پیگیریهای مستمر رئیسجمهوری، این پروژه را تکمیل کننده کریدور شمال- جنوب و مهمترین پروژه اقتصاد مقاومتی استان ذکر کرد که هرگونه تأخیر در اجرای آن قابل قبول نیست.
استاندار گیلان به وجود برخی تنگناهای اعتباری در اجرای پروژه های عمرانی اشاره و اضافه کرد: این در حالیست که برای تکمیل راه آهن رشت – انزلی از آغازین روزهای سالجاری تزریق اعتبارات لازم صورت گرفت.
وی با یادآوری اینکه امروز کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد؛ شاخصه مدیر جهادی را شتاب بخشی برای پیشبرد امور خواند و بر ضرورت تسریع در روند اجرای پروژه و پاسخگویی دستگاه ها به استعلامات مرتبط تاکید کرد و گفت: لازم است در خصوص جابجایی تاسیسات در مسیر اجرای پروژه و خدمت رسانی هرچه بهتر، با جدیت گام برداشته شود.
زارع با بیان اینکه نباید کمبود مصالح روند اجرای فعالیت ها را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: از پیمانکاران این پروژه انتظار دارم با افزایش ماشین آلات راهسازی و مدیریت منابع، نسبت به شتاب بخشی فعالیت ها اقدام کنند.
وی ادامه داد: همچنین بر لزوم پیگیری مستمر تشریفات اداری و گزارش دهی هفتگی تاکید دارم و در این راستا مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با پروژه و پیمانکاران باید گزارش های خود را در بازه زمانی هر هفته، به معاونت عمرانی استانداری ارائه دهند.
در این نشست که علیاکبر مردی مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ ، مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط و پیمانکاران پروژه نیز حضور داشتند؛ روند پیشرفت فیزیکی و مسائل و مشکلات مربوط به راه آهن رشت – انزلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
راه آهن رشت - انزلی به طول تقریبی 40 کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل می کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی، ترانزیت کالا و بار اهمیت ویژه ای دارد.
هم اکنون زیرسازی قطعات ۶ و ۷ این مسیر ریلی در حال انجام است که قطعه 6 به طول هفت کیلومتر آماده روسازی و ریل گذاری است.