مدیرکل بیمه سلامت هرمزگان در گفتوگو با ایلنا :
سامانه استحقاق سنجی، گامی در جهت حذف تدریجی دفترچه بیمه/ بیماران کرونایی مشمول خدمات بیمه میشوند
مدیرکل بیمه سلامت هرمزگان گفت: استفاده از بسترهای الکترونیک در جهت خدمت رسانی به بیمه شدگان از مهمترین اهداف سازمان بیمه سلامت در سال جاری است که به حذف تدریجی دفترچه های بیمه منجر خواهد شد.
علی علیزاده در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تعداد بیمه شدگان استان هرمزگان، اظهار کرد: در استان هرمزگان 996 هزار و 601 نفر بیمه شده داریم که بالاترین جمعیت بیمه شده ما مربوط به روستاییان است که 793 هزار و 612 نفر است؛ در استان ما دوهزار و 40 نفر مبتلا به بیماری خاص هستند که در این بین بیماری تالاسمی بیشترین تعداد مبتلا را داراست.
علیزاده با تاکید بر اتفاقات حوزه بهداشت و درمان در سال گذشته، عنوان کرد: سالی که گذشت سال پر بارشی در حوزه سلامت بود و اتفاقات خوبی برای ما رخ داد و علیرغم سختی هایی که متحمل شدیم، موفقیت های زیادی را نیز کسب کردیم.
وی با اشاره به مراکز طرف قرارداد با بیمه در استان هرمزگان، تصریح کرد: موسسات زیادی در استان طرف قرارداد با ما هستند که 102 داروخانه، 28 آزمایشگاه، 21 بیمارستان، 19مرکز فیزیوتراپی، 14 درمانگاه، 92 پزشک متخصص و 65 پزشک عمومی هستند.
علیزاده در ادامه افزود: سعی و تلاش بیمه سلامت بر جلب رضایت بیمه شدگان است و با اشاره به شیوع بیماری کرونا و خطر حضور افراد در اجتماعات، در صورت اتمام دفترچه های بیمه ای که از اعتبار برخوردار هستند نیازی به مراجعه حضوری برای تعویض دفترچه بیمه وجود ندارد و این دفترچه ها تا پایان خرداد ماه دارای اعتبار هستند؛ همچنین لازم به ذکر است این امکان برای پروانههای پزشکی که اعتبار آنان رو به پایان است نیز وجود دارد.
مدیرکل بیمه سلامت با اشاره به سامانه استحقاق سنجی، بیان کرد: یکی از مهمترین اهداف سازمان بیمه سلامت در سال جدید، استفاده از بسترهای الکترونیک در جهت خدمت رسانی به بیمه شدگان است که با دستورات ابلاغ شده تصمیم به حذف تدریجی دفترچه های بیمه و الکترونیکی شدن پروسه درمان هستیم.
علیزاده با تاکید بر پیشینه استحقاق سنجی، گفت: در سال گذشته اقدام به الکترونیکی کردن حوزه بستری در کلیه بیمارستان های دولتی و دانشگاهی نمودیم و اسناد الکترونیکی جایگزین اسناد کاغذی که پیش از این رایج بود، شدند.
وی با اشاره به ادامه روند گسترش این سامانه در نظام بهداشت و درمان، اظهار کرد: سیاست سازمان بیمه سلامت در سال جدید در سمت و سوی رواج این سامانه قرار گرفته است به نوعی که در سال جاری ارائه خدمات سرپایی نیز در این سامانه صورت گیرد.
مدیرکل بیمه سلامت با اشاره به شیوه عمل این سامانه، عنوان کرد: این سامانه به صورت برخط عمل می کند و کد ملی افراد جایگزین دفترچه بیمه می شود و با وارد کردن این کد در سامانه ضمن ثبت ویزیت، سوابق بیمه، اعتبار سنجی و کنترل هم پوشانی میسر می شود.
علیزاده ادامه داد: قریب به دو سال است که استحقاق سنجی در کشور شروع به کار کرده است و در سال جاری استفاده از آن برای مراکز درمانی اجباری خواهد بود؛ از مزایای این طرح برای بیمهشدگان میتوان به بی نیازی از تعویض دفترچه اشاره کرد چرا که پیش از این با اتمام برگه های دفترچه حتی با وجود اعتبار آن بیمار مستلزم پرداخت هزینه ویزیت به صورت آزاد می شد.
وی با تاکید بر نحوه ارائه نسخه الکترونیک، تصریح کرد: پزشک پس از ویزیت بیمار می تواند در همین سامانه نسخه بیمار را ثبت کند و بیمار با دریافت کد رهگیری از پزشک و ارائه آن به داروخانه ها با سهولت خدمات را دریافت کند.
مدیرکل بیمه با بیان دیگر مزایای این طرح، بیان کرد: در حال حاضر در استان هرمزگان به هر دوشیوه خدمات ارائه می شود و رویکرد ما در این زمینه حذف تدریجی دفترچه هاست که در صورت تحقق این امر چیزی به نام کسورات وجود نخواهد داشت که این موضوع به نفع موسسات طرف قرارداد است.
وی در پایان با تاکید بر ارائه خدمت به بیماران کرونایی که مشمول بیمه نبودند، خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به بیماری کرونا که تحت پوشش بیمه نیستند میتوانند با ارسال کد ملی خود ظرف 24 ساعت مشمول بیمه شوند و از نحوه محاسبه هزینه های درمان خود، اطلاع یابند.