منطقه آزاد انزلی برای محوریت کسب و کار و مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر و روسیه طراحی شدهاست
مناطق آزاد به منظور ایجاد درآمد ارزی برای کشور طراحی شدهاند و منطقه آزاد انزلی نیز در همین راستا به عنوان محور کسب و کار و مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر و به ویژه روسیه طراحی شده و در حال حاضر نیز در مرحله توسعه و تکمیل زیرساختهای لازم قرار دارد.
به گزارش ایلنا از بندر انزلی، همایش ملی "آمایش سرزمین، جایگاه خزر و چشمانداز توسعه گیلان" با حضور سیدیحیی رحیم صفوی (مشاور ارشد و دستیار ویژه مقام معظم رهبری و رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران)، مسرور (رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی) و مسئولان لشکری و کشوری و پژوهشگران حوزه ژئوپلیتیک ایران در مجتمع فرهنگی زیباکنار منطقه ازاد انزلی برگزار شد.
در این همایش علیرضا مسرور با تشریح نقش منطقه آزاد انزلی در توسعه اقتصادی کشور و گیلان اظهار داشت: مناطق آزاد به منظور ایجاد درآمد ارزی برای کشور طراحی شدهاند و منطقه آزاد انزلی نیز در همین راستا به عنوان محور کسب و کار و مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر و به ویژه روسیه طراحی شده است و در حال حاضر نیز در مرحله توسعه و تکمیل زیرساختهای لازم قرار دارد.
وی در ادامه به اهمیت تقویت و توسعه زیرساختهای لازم در حوزه تجارت و ایجاد ثروت براساس موقعیت جغرافیایی اشاره کرد و افزود: ایجاد زیرساختها مهمتر از موقعیت جغرافیایی یک منطقه است، در منطقه آزاد انزلی اگر زیرساختهای لازم از قبیل راهآهن و حمل و نقل کالا توسعه یابد و کریدورهای بینالمللی عبوری از منطقه فعال شوند، منطقه آزاد انزلی میتواند به عنوان هاب ترانزیت و صادرات در حوزه دریای خزر معرفی شود و این امر موجب توسعه همهجانبه گیلان به خصوص توسعه اقتصادی میشود و مدل کسب و کار منطقه آزاد انزلی به این شکل طراحی شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی همچنین به لزوم بهرهگیری از فرصتهای موجود در زمان مناسب اشاره کرد و افزود: فرصتهای موجود دائمی نبوده و امروز بهرهگیری از کریدور نستراک یک فرصت ویژه محسوب میشود که باتوجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک منطقه و گیلان، توسعه زیرساختها و گسترش تعاملات بینالمللی در راستای تسریع در فعالسازی کریدورهای عبوری از منطقه از مهمترین برنامههای راهبردی این سازمان است.
رضا مسرور در ادامه با اشاره به برنامهها و اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای توسعه تعاملات بینالمللی به ویژه با کشورهای حاشیه خزر به میزان مبادلات تجاری کشورهای همسایه از قبیل روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان در بازار جهانی و سهم کشور از این مبادلات اشاره کرد و میزان سهم ایران را ناچیز دانست که با راهاندازی بندرکاسپین این میزان افزایش خواهد یافت.
وی همچنین با بیان اینکه خطوط ریلی با اتصال به بنادر دارای توجیه اقتصادی میشوند؛ اعلام کرد: خطوط انتقال ریلی حرف اول را در مبادلات تجاری و زیرساختی در کشورهای مختلف میزنند و موقعیت خاص منطقه آزاد انزلی، ارائه مزیتهای قانونی، بهرهمندی از بزرگترین مجتمع بندری دریای خزر و اتصال خط ریلی به این منطقه، به تجار کشورهای مختلف کمک میکند تا در کوتاهترین زمان و صرفهجویی در هزینه کالاهای مدنظر خود را به بازار مصرف انتقال دهند و سرمایهگذاران میتوانند علاوه بر صادرات به بازار داخلی، محصولات تولیدی خود را به بازار کشورهای حاشیه دریای خزر و به ویژه روسیه صادر نمایند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه توسعه روابط بینالمللی و مراودت اقتصادی ازسوی این سازمان خاطرنشان کرد: دیگر مسیر تجاری مهمی که از منطقه آزاد انزلی عبور میکند، کریدور جاده ابریشم است که از اروم چی چین آغاز شده و بخشی از این کریدور از مسیر دریایی بندر اکتائو به منطقه آزاد انزلی رسیده و وارد بازار ایران میشود.
مسرور با اشاره به طرحهای توسعهای در حال اجرای کشورهای حاشیه خزر برای توسعه ظرفیت بنادر و مقایسه ویژگیهای بنادر فعال و در حال احداث حاشیه این دریا تصریح کرد: تسریع در اتصال به شبکه بزرگراهی کشور و وصل شدن بنادر این منطقه به خطوط ریلی برای بهرهمندی از مزیتهای این منطقه در جهت توسعه کشور و استان بسیار ضروری است.