خبرگزاری کار ایران

احیای دریاچه بزنگان در شرق کشور

بخشدار مرزداران شهرستان سرخس، از احیای دریاچه بزنگان خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی نصیریان روز سه شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران افزود: این دریاچه تنها دریاچه طبیعی خراسان رضوی واقع در ۱۳۰ کیلومتری شرق مشهد و ۸۰ کیلومتری سرخس در جنوب رشته ‌کوه‌های هزارمسجد است.

وی ادامه داد: آب دریاچه بزنگان از چشمه «سرآسیاب» تامین می‌شود و منبعی برای تغذیه اکوسیستم منطقه بوده و گونه‌های مختلف جانوری و آبزی از جمله ماهی قزل آلا و کپور در آن زیست می‌کردند.

بخشدار مرزداران گفت: همچنین این دریاچه در سالهای گذشته میزبان گونه‌های متفاوت پرندگان مهاجر، عقاب، باز شکاری، اردک و مرغ مینا بود.

وی افزود: خشکسالی سالهای اخیر، مهار نشدن سیلاب‌ها و هدر رفت آن‌ها و واگذاری زمین‌های حریم دریاچه به افراد حقیقی باعث کم شدن ورودی آب از سمت شمال به دریاچه بزنگان و خشکیدن آن شد.

نصیریان اظهار کرد: به دلیل کم شدن آب دریاچه و افزایش غلظت شوری آن گونه‌های جانوری و پرندگان مهاجر سیبری از اطراف دریاچه پراکنده شدند و ماهیان دیگر قادر به ادامه حیات در آب شور نبودند.

وی بیان کرد: در پی بارندگی‌های امسال مردم به صورت خودجوش از سمت پایین دریاچه ۲ کانال حفر کردند که یک کانال از آبرفت‌های روستاهای آب دراز و قرقره و کانال دیگر از آبرفت‌های روستاهای بزنگان و کلاته عوض آب را به سمت دریاچه هدایت کرده و این اثر طبیعی را از مرگ نجات داد.

بخشدار مرزداران مساحت دریاچه بزنگان را ۵۳ هکتار و عمق آب آن را در حالت طبیعی تا ۱۲ متر اشاره و بیان کرد: با همت مردم منطقه در سال جاری یک سوم از آب دریاچه احیا شد و اکنون ارتفاع آب در عمیق‌ترین نقطه دریاچه به هفت متر می‌رسد.

وی افزود: این اقدام مردم باعث شد دریاچه نجات پیدا کند اما باید طی یک برنامه مطالعاتی و مدون و تخصیص اعتبار از سوی دستگاههای متولی، از هدر رفتن سیلاب‌ها جلوگیری شود.

نصیریان ادامه داد: با این اقدام همه سیلاب‌ها و آبرفت‌ها از چشمه سرآسیاب و روستاهای اطراف به سمت دریاچه هدایت و راههای ورود سیلاب‌ها به این دریاچه در زمستان مهیا می‌شود واین اثر طبیعی برای همیشه از مرگ نجات پیدا می‌کند.

کد خبر : ۳۷۲۱۰۷