خبرگزاری کار ایران

حسنعلی کاظم‌زاده خبر داد

تولید سالانه دومیلیون اصله نهال در شرکت صنایع چوب مازندران

معاون بخش جنگل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، از تولید سالانه دومیلیون اصله نهال توسط این شرکت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، حسنعلی کاظم‌زاده عصر امروز در ادامه جلسه هم‌اندیشی اساتید و کار‌شناسان علوم جنگل ایران که با موضوع بهره‌برداری اصولی، ضامن توسعه پایدار جنگل‌های شمال، با اشاره به وجود سه نهالستان در بخش نهالستان شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، افزود: در مجموع ۶۴ هکتار نهالستان تحت پوشش این شرکت وجود دارد که سالانه دو میلیون اصله نهال در آن تولید می‌شود.

کاظم‌زاده، با تاکید بر اینکه گونه‌هایی پسندیده و خوب برای تولید نهال انتخاب می‌شود، اظهار کرد: از سال ۷۴ تا سال گذشته در مجموع ۳۴ میلیون اصله نهال در این نهالستان‌ها تولید شد.

این کار‌شناس حوزه جنگل کشور با بیان اینکه احداث جاده نباید به عنوان تخریب جنگل محسوب شود، افزود: نقطه قوت صنایع چوب وکاغذ صیانت و احیا از جنگل است.

کاظم‌زاده با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های دوام و بقای جنگل تهیه و اجرای طرح‌های جنگلداری است که پیوسته موجد خیر و برکت برای جامعه و حفظ، حراست و توسعه این نعمت الهی می‌شود گفت: در یک تعریف علمی طرح جنگلداری در واقع سند مدونی است از مجموعه برنامه‌های اجرایی مرتبط با هم و ترکیبی از علوم مختلف که براساس اصول مدیریت پایدار جنگل بر حسب زمان و مکان مشخص و برای محدوده‌ای از جنگل تهیه می‌شود که در آن نیروهای کار‌شناسی با تخصص‌های مختلف (جنگل، مرتع، زمین‌شناسی، خاک‌شناسی، اقتصادی و اجتماعی، اکولوژی، ژنتیک، کلیماتولوژی) همکاری می‌کنند.

معاون بخش جنگل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه مصوبه دولت باعث رشد و بهبود وضعیت جنگل‌داری ما می‌شود اما ماده ۶ این مصوبه، تصمیمی نادرست است، اظهار کرد: طبق این مصوبه سازمان جنگل‌ها باید چوب مورد نیاز را از درختان پوسیده تهیه کند و این در حالی است که در هنگام پوسیدگی، مرحله دیگری از حیات درخت شروع می‌شود.

وی اضافه کرد: اهمیت تهیه و اجرای طرح‌های جنگلداری در جنگل‌های شمال زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم بیش از ۴۶ درصد جنگل‌های شمال را درختان پیر و فرتوت تشکیل می‌دهد که سال‌ها از سن دیرزیستی آن‌ها می‌گذرد و استمرار حضور آن‌ها، بروز آفات، بیماری‌های گیاهی و نابودی سرمایه ملی را در پی دارد.

کاظم‌زاده تصریح کرد: اگر طرح‌های بهره‌برداری تعطیل شود جنگل از بین می‌رود و مطمئن باشید که قطع درخت هم صورت می‌گیرد.

کد خبر : ۳۲۱۴۷۱