نشست نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با هیات رییسه کمیسیونهای آن
نشست یک روزه اعضای هیات نمایندگان با هیات رییسه کمیسیونهای اتاق بازرگانی اصفهان با موضوع مدیریت موفق تشکلهای اقتصادی (آماده سازی، ظرفیت سازی و توانمندسازی) در چادگان اصفهان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست یک روزه مدرسان دوره توانمندسازی تشکلهای اقتصادی ایران در سه بخش «هماهنگی بخش خصوصی»، «نتیجهگرایی خواست بخش خصوصی» و «شیوه اداره» به آموزش شرکت کنندگان پرداختند.
در بخش اول که موضوع هماهنگی نام داشت، آسیبشناسی کارجمعی در بخش خصوصی ایران، تحلیل فضای کسب و کار ایران و ارتباط آن با اتاق بازرگانی و تشکلها و آسیبشناسی تاثیرگذاری بخش خصوصی و اتاق بازرگانی بر سیاستگذاریها به شرکت کنندگان ارایه شد. در بخش دوم با نام نتیجه گرایی خواست بخش خصوصی موضوعاتی از قبیل مدیریت بر مبنای نتایج (RBM) در اتاقها و تشکلهای اقتصادی و تعیین دستور کار ملی توسط اتاق بازرگانی (National Business Agenda) مطرح شد.
در بخش سوم این نشست با نام شیوه اداره، گسست اجرا در اتاقهای بازرگانی و الگوی حکمرانی و تقسیم کار در اتاقها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همافزایی تشکلهای اقتصادی نوید بخش آینده درخشان اقتصاد استان است
«سید عبدالوهاب سهل آبادی» رییس اتاق اصفهان در این ابتدای نشست به هم صدایی تشکلهای استان اقتصادی در پیگیری مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت: هم افزایی بین اتاقهای بازرگانی، اصناف و تعاون میتواند نوید بخش آینده درخشان برای اقتصاد استان و کشور داشته باشد. سهل آبادی به امضای توافق نامه همکاری اتاق بازرگانی با شهرداری، شورای شهر و دانشگاهها اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی تلاش میکند با همکاری سازمانهای دولتی، عمومی و سایر بخشها زمینه بهبود کسب و کار و تولید در استان اصفهان را فراهم سازد.
«مصطفی رناسی» نایب رییس اتاق در این نشست گفت: هم افزایی بین اعضای هیات نمایندگان و هیات رییسه کمیسیونهای اتاق را عامل موفقیت اتاق در بهره گیری از خرد جمعی دانست. رییس کمیسیون سیاست گذاری و پایش اتاق اصفهان هدف از برگزاری این نشست را هم اندیشی اعضای هیات رییسه کمیسیونها اتاق با هیات نمایندگان برشمرد و گفت: این نشستهای به صورت ادواری در خارج از اتاق برگزار میشود تا در فضای صمیمی، کار گروهی و جمعی تقویت شود.
«سید علیرضا سیاسی راد» مدرس دورههای آموزشی تشکلهای اقتصادی اتاق ایران در این نشست عامل موفقیت هرتشکل را ایجاد چارچوبی مبتنی بر اعتماد اعضا دانست و گفت: چنانچه اعضای یک بخش جامعه به تشکل مرتبط اعتماد داشته باشند میتوان شاهد موفقیت آن تشکل در تامین خواستهای اعضا و رشد اقتصادی آن منطقه بود.
وی با بیان اینکه در هر فعالیت اجتماعی ۱۳ درصد مشارکت اولیه وجود دارد، گفت: بر اساس یک تحقیق جهانی ۲۰ درصد از جامعه همواره از مشارکت اجتماعی گریزان است و ۶۷ درصد مابقی منتظر واکنش دیگرانند.
سیاسی راد تصریح کرد: تشکلهای اقتصادی برای جذب ۲۰ درصد جامعه هدف چاره ایی جز اجبار و الزام ندارند و برای جذب ۶۷ درصد نیاز به موج سازی و تنویر افکار آنان دارند.
وی پیشنهاد کرد که اتاق بازرگانی برای حمایت از اعضا و توسعه کسب و کار آنها تلاش کند یک قدرت اجتماعی بسازد و گفت: اتاق در محیط کلان اقتصادی با داشتن اعضای پرشمار و موثر میتواند اثرگذار باشد.
وی تاکید کرد: تشکلها باید روی یک مساله ایستادگی کنند تا تغییر ایجاد شود و اتاق اصفهان به عنوان یکی از اتاقهای فعال و منسجم کشور میتواند یک دستور کار مشخص اعلام و بر روی آن پافشاری کند.
سیاسی راد تعدد دستور کار تشکلهای اقتصادی را عامل کاهش توانایی آنان برای پیگیری موضوعات شد و گفت: قرار گرفتن موضوعات متعدد توان تشکیلات را تقسیم میکند و پس از چهار ساله نتیجه روشنی عاید ذینفعان نمیکند.
وی خاطر نشان کرد: تشکلهای اقتصادی نباید پس از اجرای مصوبات متضاد منافع بخش اقتصادی به واکنش روی بیاورند بلکه از سرمنشا تصویب لایحه و حتی قبل از آن باید فعال باشند تا اجازه تصویب لوایح در کمیسیونها دولت و مجلس ندهند.
«هادی حدادی» دیگر مدرس توانمندسازی تشکلهای اقتصادی اتاق ایران در این نشست تاکید کرد: تشکلهای اقتصادی و یا به طور کلی بخش خصوصی باید یک صدای واحد در رویارویی با دولت و مجلس داشته باشد و متفرق بودن نظرات این بخش هیچ سودی برای فعالان اقتصادی نخواهد داشت.
وی با اشاره به تصویب جذب ۱۵ میلیارد دلار در دولت گفت: استان اصفهان باید مشخص کند چه سهمی از این میزان را برای خود اختصاص داده است و چه برنامه ایی را برای سرمایه گذاران خارجی طراحی کرده است.
وی افزود: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی میتواند مرکز ارایه و پردازش اطلاعات سرمایه گذاری استان باشد.
حدادی هدف گذاری برای توسعه صادرات استان اصفهان از ۲ میلیارد به ۴ میلیارد دلار در سال را یکی از اهداف قابل توجه اتاق بازرگانی برشمرد و گفت: اتاق بازرگانی اصفهان برای رسیدن به این هدف میتواند با طراحی نقشه راه و ارایه پیشنهادات کاربردی به دولت محلی گام موثری در این زمینه بردارد.
وی خاطر نشان کرد: شناسایی حوزههای قابل توسعه در صادرات، برگزاری نمایشگاههای تخصصی در کشورهای هدف، اعزام هیاتهای تجاری و موارد غیره میتواند جزو نقشه راه افزایش دو برابری صادرات استان باشد.
حدادی استفاده از ظرفیتهای همه بخشها برای توسعه اقتصادی بویژه بهبود کسب و کار را مهم ارزیابی کرد.
گفتنی این نشست به همت کمیسیون سیاست گذاری و پایش اتاق اصفهان و با همکاری شرکت پیشرو دیزل برگزار شد.