صرفهجویی سالانه 2 میلیارد ریالی حاصل از اجرای پروژه فیلترها
فیلترهای Dv/dt Plus VPL که برای جلوگیری از سوختن موتورهای خطوط اصلاح شماره 3 و4 در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان به کار گرفته شدهاند با موفقیت در مدار تولید نصب شدند.
به گزارش ایلنا، محمدرضا عطایی کارشناس برق واحد خطوط نهایی ناحیه نورد سرد با اعلام این خبرگفت: پس از یک ماه از زمان راهاندازی خطوط اصلاح 3 و 4 بروز اتصالی در پیشانی کلاف موتورهای خط، باعث توقف خطوط و کاهش تولید محصول میگردید که به منظور رفع این مشکل، تیمی متشکل از واحدهای دفتر فنی تعمیرات و تعمیرات تخصصی نورد سرد تشکیل و با انجام تست و اندازه گیری ولتاژِ دو سر کلاف های موتور به وسیله دستگاه مخصوص، نتایج ارزنده ای حاصل گردید.
وی ادامه داد: موتورهای متصل به درایوهای PWM(مدولاسیون پهنای پالس)معمولاً در معرض تنش های اضافی ناشی از ولتاژهای پالسی با پیشانی تند هستند که در اثر سیر روی کابل و برخورد با موتور با موج برگشتی جمع شده و دامنه ولتاژ بیش از حد نامی، ایجاد میکنند که باعث تنش زیاد در ورودی سیم پیچهای استاتور و بویژه روی دورهای اولیه میشوند و با ایجاد جریانهای خزشی به مرور زمان و در مدت کمی باعث سوختن سیم پیچها میشوند، طولِکابلِ نسبتاً زیاد بین موتور و درایو از عوامل دیگر تشدید مشکل میباشد که در خطوط اصلاح 3 و 4 طول کابلهای 120 تا 160 متر، در محدوده طول کابل های طولانی قرار میگیرند ضمن اینکه سرعت زیاد سوئیچینگ ( ton ) نیز از عوامل دیگر تشدید مشکل بود.
عطایی افزود: با توجه به موارد مذکور، نصب فیلترهای Dv / dt Plus VPL ضروری به نظر میرسید، این فیلترها از دو قسمت راکتور Dv/dt به همراه (VPL (Voltage Peak Limiter که وظیفه آن حذف پیکهای ولتاژ و برگرداندن این انرژی به سمت لینک DC درایو میباشد تشکیل شده است .
کارشناس تعمیرات برق خطوط نهایی نورد سرد، صرفه جویی اقتصادی حاصل از اجرای این پروزه را حدود 2 میلیارد و970 میلیون ریال در سال بیان کرد و در خصوص مزایای اجرای این پروژه گفت: جلوگیری از سوختن موتورهای اصلی خطوط اصلاح 3 و 4 ، کاهش توقفات خط تولید، افزایش عمر مفید کارکرد موتورها و دستیابی به روش شناسایی موتور معیوب بدون باز کردن تخته کِلمپ موتور و فقط بوسیله درایو از مهمترین دستاوردهای اجرای این پروژه بود.