خبرگزاری کار ایران

اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های اصفهان بعد از توقف ۶ ساله برگزار شد

بعد از توقف ۶ ساله اولین جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های استان به ریاست استاندار اصفهان تشکیل شد و در خصوص تعیین اعضای انجمن در استان و شهرستان‌ها و اختصاص ۵ درصد از درآمد شهرداری‌ها به منظور اداره‌ی امور کتابخانه‌ها تصمیماتی اتخاذ شد.

به گزارش ایلنا، رسول زرگرپور در اولین جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های استان که بعد از تاخیر ۶ ساله تشکیل شد، گفت: تعداد کتابخانه‌های یک شهر و یک استان، تیراژ کتاب‌های موجود در آن کتابخانه‌ها و تعداد کتابخوان‌ها جز شاخص های فرهنگی هر استان تلقی می‌شود.

زرگرپور با بیان اینکه اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، گفت: اصفهان بعنوان استانی با سابقه ی غنی فرهنگی، شایسته ی جایگاهی والا در عرصه ی فرهنگی است ولی متاسفانه نزدیک به ۶ سال است که انجمن کتابخانه های استان تشکیل جلسه نداده است.

استاندار اصفهان به ارتقای فرهنگ مطالعه در جامعه تاکید کرد و گفت: باید در کنار انجام فعالیت های عمرانی، توسعه فرهنگی نیز سرلوحه ی اقدامات باشد.

رسول زرگرپور با اشاره به اینکه قانون انجمن کتابخانه های استان مربوط به سال ۸۲ است، اظهارداشت: این انجمن کار سیاستگذاری، برنامه ریزی، تامین منابع کتابخانه های مختلف را در سطح استان بر عهده دارد.

وی به اعضای این انجمن اشاره کرد و افزود: تعدادی از مسئولان ادارات و ۴ نفر از کارشناسان و خبرگان امر کتابداری در این انجمن حضور دارند.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه طی یکماه آینده باید انجمن کتابخانه های شهرستان ها نیز به ریاست فرمانداران تشکیل گردد، عنوان نمود: بر اساس قانون این انجمن ها برای بخش ها و روستاها می تواند تشکیل شود و در این راستا مناطقی که ظرفیت لازم را دارند شناسایی و انجمن در آن جا تشکیل می گردد.

وی افزود: طبق قانون نیم درصد از درآمد شهرداری ها به انجمن ها اختصاص می یابد که در ارتباط با توسعه ، تجهیز و احداث کتابخانه های عمومی استفاده می شود ولی در حال حاضر در برخی از شهرها این نیم درصد ها پرداخت نمی شود و در برخی از شهرها نیز این اعتبار به مراجعی پرداخت می شود که قانون در خصوص آن ها چیزی ذکر نکرده است.

مدیر ارشد استان با بیان اینکه باید یک انضباط مالی در خصوص این نیم درصد ها ایجاد شود، اظهارداشت: این اعتبارات باید پیگیری شود که هم مرجع مربوطه آن را دریافت نماید و هم درمحل مربوطه هزینه شود.

استاندار اصفهان اظهارداشت: باید از خیرین، واقفان و افراد علاقه‌مند دعوت شود تا نهضت تجهیز و توسعه ی کتابخانه ها در استان فرهنگی اصفهان برپا شود و با مشارکت این افراد بتوانیم تا حدودی وضعیت کتابخانه ها و کتب استان را بهبود ببخشیم.

مدیر ارشد استان گفت: گرچه که در حال حاضر کتابخانه های مربوط به کانون های فرهنگی مساجد و شهرداری ها و کتابخانه های عمومی نهاد کتابخانه ها در استان فعالیت می کنند ولی مجموعه ی اقدامات در شأن اصفهان نیست و اصلی ترین وظیفه ی این انجمن توسعه و ساماندهی این کتابخانه ها خواهد بود. 

زرگرپور در پایان افزود: رفع کمبود منابع در کتابخانه های استان و ایجاد فضاهای مناسب برای جذب مخاطب وبهسازی فضاهای کتابخانه های موجود در استان باید از مهمترین اولویت های اداره ی کل کتابخانه های عمومی استان باشد.

کد خبر : ۳۱۶۳۰۵