خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مرکزی

صنایع کوچک سهم ناچیزی از درآمد ملی را به خود اختصاص داده‌اند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مرکزی گفت: با وجود اینکه تعداد قابل توجهی از واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی را صنایع کوچک شامل می‌شوند اما سهم ناچیزی از ارزش افزوده و درآمد ملی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایلنا مصطفی آمره، در جمع اصحاب رسانه با بیان این مطلب افزود: صنایع کوچک به رغم ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که دارند اما از معایبی مانند آسیب پذیری شدید در برابر نوسانات اقتصادی، مشکلات بازاریابی و صادرات و همچنین ضعف ساختاری و مدیریتی نیز برخوردار می‌باشند.

آمره تاکید کرد: بنابراین نمی‌توان تنها دلیل تعطیلی و رکود فعالیت صنایع کوچک و متوسط را مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش دانست و برای حل این موانع و مشکلات نیز باید راهکارهای لازم اتخاذ شود که این موضوع در اولویت برنامه‌های ما قرار گرفته است.

وی ایجاد و فعالیت سه شرکت مدیریت صادرات، آموزش صحیح و به روز رسانی فن آوری و تکنولوژی را در کنار حمایت این واحد‌ها برای تامین وثایق مورد نیاز از طریق صندوق ضمانت سرمایه گذاری، از جمله اقدامات انجام شده برای رفع بخشی از این مشکلات عنوان نمود.

آمره در بخش دیگری از سخنان خود به اختصاص بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های خدماتی مورد نیاز در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز‌ها و مشکلات زیرساختی موجود، قطعا این اعتبار پاسخگوی رفع همه این مشکلات نمی‌باشد و باید حمایت‌های بیشتری از سوی مسئولان استان و کشور صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی ادامه داد: طبق قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور، دستگاه‌های خدمات رسان موظف به تامین زیرساخت‌های لازم برای واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌باشند اما متاسفانه به این وظیفه به درستی عمل نشده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی دارای ۳۵ شهرک و ناحیه صنعتی است که با هدف حمایت از صنایع کوچک احداث شده‌اند افزود: از مجموع دو هزار و ۲۹۱ واحد مستقر در شهرک‌های صنعتی استان، هزار و ۱۶۹ واحد به بهره برداری رسیده‌اند که ۹۵۲ واحد در شهرک‌های صنعتی و ۲۷۱ واحد نیز در نواحی صنعتی مستقر هستند.

آمره از بهره برداری از ۱۰۰ واحد صنعتی با پیش بینی اشتغال حدود هزار و ۹۰۰ نفر در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: در سال جاری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال اعتبار نیز در خصوص بازسازی و نوسازی پیش بینی شده است که از طریق بانک‌های عامل به واحدهای صنعتی کوچک پرداخت می‌شود.

وی در خصوص مزایا و مشوق‌های پیش بینی شده برای سرمایه گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گفت: هر واحد صنعتی بعد از انعقاد قرارداد با شرکت شهرک‌های صنعتی می‌تواند در زمینه ساخت و ساز اقدام کند و نیازی به کسب مجوز و پروانه ساخت ندارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در ادامه افزود: معافیت‌های مالیاتی مندرج در ماده ۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم و ارائه تسهیلات ویژه با تخفیف ۱۲ درصدی از دیگر اقدامات و سیاست‌های تشویقی در راستای حمایت از صنایع کوچک می‌باشند.

مصطفی آمره ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت دار سال جاری برشمرد و افزود: واگذاری واحدهای کارگاهی و خدماتی برای حمایت از کارآفرینان و استفاده مناسب و درست از ظرفیت‌های ایجاد شده از دیگر برنامه‌های اولویت دار ما است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های بسیار خوبی در شهرک‌های صنعتی استان در بخش صنایع کوچک ایجاد شده، اما متاسفانه به درستی از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود که مطالعاتی در خصوص عارضه‌یابی صنایع مستقر در واحدهای صنعتی برای اتخاذ راهکارهای مناسب در حال انجام است.

آمره در ادامه صحبت‌های خود گفت: مساحت زمین‌های در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی هم‌اکنون ۱۱ هزار و ۳۶۲ هکتار است که از این میزان در چهار هزار و ۶۱۹ هکتار فاز عملیاتی انجام شده و سه هزار و ۱۵۸ هکتار زمین قابل واگذاری است که تاکنون یک هزار و ۷۱۸ هکتار آن واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در پایان بیان کرد: برگزاری ۱۲ تور صنعتی، حمایت از واحدهای صنایع کوچک به منظور شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به تعداد هشت مورد، برگزاری بیش از ۵۰۰ دوره آموزشی کارآفرینی، مدیریتی و مهارتی، ارائه ۳۲ مشاوره در زمینه خدمات فناوری، حمایت و اعزام هیئت‌های تجاری به خارج از کشور به تعداد چهار مورد بخشی از برنامه‌های امسال این شرکت در عرصه حمایت از صنایع کوچک به شمار می‌رود.

کد خبر : ۳۱۳۰۱۱