شعر حافظ شعری برگرفته از قرآن و طالب تفسیر است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شعر حافظ شعری برگرفته از قرآن و طالب تفسیر است و از ویژگیهای آن انتظار و طلب ظهور موعود است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، علی جنتی دوشنبه شب در آیین یادروز حافظ در شیراز گفت: با وجود رمز آلودی شعر و شخصیت حافظ تاکنون هیچ هنرمندی از جمله مجسمه ساز، نقاش یا پیکره تراشی نتوانسته است تمثیلی از این شاعر بزرگ بسازد، لذا امیدوارم این گره سخت هنری به زودی باز گشته و چهرهای از حافظ شیرازی دستمایه هنرمندان قرار گیرد.
وی شخصیت پر رمز و راز حافظ را حاوی هزاران نکته عنوان کرد و گشودن این راز و رمز را در توان ادیبان دانست و گفت: سخن گفتن از شگفتیهای او سخت و دشوار است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که اشعار حافظ همه از فصاحت، بلاغت و آرایههای ادبی پرباری برخوردار است و دیوان او تنها گنجینهای ادبی نیست گفت: اشعار حافظ دریایی مشحون از اخلاق و سیر و سلوک عارفانه در قالب لفافهای کنایی به شکلی زیبا و ساده است.
به گفته وی ماندگاری شعر و شخصیت حافظ قابل تامل است، زیرا بازگویی آن در این روزها برای همه ادب دوستان شنیدنی است همچنین که کاربرد وسیع ایهام شعر این عارف را لذت بخش و رازناک کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد شرح طلبی شعر حافظ را بیشباهت با آیههای قرآن ندانست و گفت: شعر حافظ شعری برگرفته از قرآن و طالب تفسیر است. از ویژگیهای آن انتظار و طلب ظهور موعود است. از این رو، آرمان مهدویت در سراسر شعر حافظ نهفته است.
وی شعر حافظ را به دلیل خطوط افقی و عمودی غزل به منزله یک سمفونی دانست و ادامه داد: اگر کسی از مباحث دینی و تفاسیر قرآنی بهره برده باشد دریافت میکند که شعر حافظ در بهره یابی از آیات قرآن استادی چیره دست است.
وی به اقتباس از قرآن به صورت مستقیم در اشعار حافظ اشاره کرد و گفت: حافظگاه با درک بخشی از آیات قرآن به سخن خود شکوه و زیبایی بخشیده وگاه با آوردن لفظی یا ترکیبی از آیههای قرآن کریم چنان هوشمندانه در غزل نهفته مه آن آیه به ذهن هر مخاطبی متجلی و تداعی میشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به اینکه از خلال شعر حافظ زلالی و فرزانگی میطراود، افزود: ظرایف مضمونی شعر حافظ ذوق زیباشناختی ما را ارضا میکند و به جرات میتوان گفت جهان حافظ زیرربط با واقعیت و آکنده از تجربه روانشناختی است.
جنتی با اشاره به اینکه شعر حافظ تاویل پذیر و تفسیر شدنی است، عنوان کرد: آثار او به رویدادهایی اشاره دارد که ارادت به اولیاء الله را تعبیر میکند. بدین شکل که وقتی از دیدن سرهای بریده بیگناه سخن به میان میآورد اشاره به سرهای بریده شهدای کربلا دارد یا آنجا که از شاه شمشادقدان میسراید نیز به قمر بنی هاشم (ع) اشاره کرده است.
وی اشعار دیوان حافظ را شگفت انگیز دانست و یادآور شد: غزلهای حافظ لطیف، خوشخوان و تراش خورده در عین حال سرشار از کنایه و آرایههای تلمیح گون است. با این همه شعر او از شور سرشار و مناسبات وزن غزلهایش حساب شده است.