اهمیت ایفای نقش اجتماعی بنگاههای اقتصادی مورد توجه قرار نگرفته است
تعریف و انجام نقش اجتماعی برای بنگاههای اقتصادی و واحدهای صنفی در اشاعه فرهنگ مشارکت و تعامل بخش خصوصی با بخش غیر دولتی و عمومی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
مدیر عامل خانه سازمانهای مردم نهاد (غیر دولتی) استان مرکزی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری بین خانه سازمانهای غیر دولتی و مجموعه فروشگاههای کوروش که در بخشهای فرهنگی و اجتماعی انجام خواهد شد در گفتوگو با ایلنا با تاکید بر این مطلب افزود: این نقش اجتماعی زمانی موثر خواهد بود که بخش خصوصی با درک متقابل مشکلات و معضلات موجود جامعه، بخواهد در این راستا مشارکت فعالانه و بدون درنظر داشتن مباحث صرفا اقتصادی را ایفا نماید.
سیاوش آقاخانی تاکید کرد: مردمی سازی فعالیتها یکی از برنامهها و سیاستهای خوبی است که در مدت سپری شده از عمر دولت تدبیر و امید شاهد آن بودهایم و با نامگذاری امسال با عنوان همدلی و هم زبانی دولت و ملت باید گفت ظرفیت و بستر مناسبی برای مشارکت فعالانه و گسترده بخش خصوصی و غیر دولتی ایجاد شده است.
وی امضای این تفاهم نامه را اولین گام و شروع باب جدیدی در راستای اجتماعی کردن فعالیتهای بخش خصوصی دانست که برای اولین بار انجام شده است و در ادامه تصریح کرد: استفاده درست از ظرفیتها و بسترهایی که در زمینه مشارکت بنگاههای اقتصادی با بخش غیر دولتی و مردمی همچون خانه سازمانهای مردم نهاد وجود دارد سبب خواهد شد تا این تشکلهای فعال مردمی که سالها عاشقانه و داوطلبانه برای ارائه خدمات عمومی تلاش کردهاند بتوانند گامهای موثرتری در این خصوص بردارند.
آقاخانی اظهار داشت: این تفاهم نامه تنها در راستای مشارکت صرفا اقتصادی و شاید ذهنیتی که در خصوص فعالیت حمایتی به شکل اسپانسر وجود دارد صورت نگرفته است بلکه به واقع حمایت معنوی از یک جریان اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و تلاش میکنیم این نقش و جایگاه مهم اجتماعی را با جهت دهی مناسب گسترش دهیم.
وی در اختیار قرار دادن بخشی از فضای مجموعه فروشگاهی کوروش برای استفاده تشکلها، اختصاص درصدی از فروش روزانه این مجموعه برای حمایت خیرخواهانه از سمنهای فعال در حوزههای مختلف و همچنین مشارکت در اجرای برنامههای مختلف فرهنگی و اجتماعی خانه سازمانهای مردم نهاد به عنوان بخشی از مواردی است که در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته و اجرا خواهد شد.
راه اندازی کمپین نقش اجتماعی بنگاههای اقتصادی در اشاعه فرهنگ مشارکت با بخش غیر دولتی و مردمی
مدیرعامل خانه سازمانهای غیر دولتی استان مرکزی گفت: صنایع و بنگاههای اقتصادی بسیاری در استان مرکزی و شهر اراک فعالیت دارند که فقط عوارض و صدمات حاصل از آلایندگی آنها نصیب مردم این استان شده و نقش و مسئولیت مهم اجتماعی آنها هنوز به درستی تعریف نشده و مورد توجه قرار نگرفته است.
وی از راه اندازی کمپین نقش اجتماعی بنگاههای اقتصادی در اشاعه فرهنگ مشارکت و تعامل بخش خصوصی با بخش غیر دولتی و مردمی خبر داد و افزود: همه واحدهای صنعتی و تولیدی استان میتوانند در اجرای این طرح ارزشمند مشارکت نمایند و نقش اجتماعی خود را در قالب کمپین راه اندازی شده به خوبی ایفا نمایند ضمن اینکه رسانههای گروهی و اجتماعی نیز نقش مهمی در تبیین اهداف راه اندازی این کمپین و آگاه سازی عمومی به عهده دارند.
آقاخانی در پایان تصریح کرد: همفکری و ارتباط متقابل بین رسانهها و سازمانهای مردم نهاد غیر دولتی سبب میشود معضلات و مشکلات اجتماعی در بخشهای مختلف بهداشتی، درمانی، زیست محیطی، آسیبهای اجتماعی و... به شکلی مناسب بیان و تحلیل شوند و از نظرات و راهکارهای سمنها نیز دراین خصوص استفاده مطلوبی شود.