خبرگزاری کار ایران

به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیماری هاری

مراسم راهپیمایی گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد

مراسم کوهنوردی به همت معاونت دانشجویی فرهنگی و با همکاری گروه پیشگیری و مبارزه به بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در مسیر کوه‌های روستای تجره انجام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا درکاشان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با اشاره به نامگذاری ۶ مهرماه (بیست وهشتم سپتامبر) روز جهانی مبارزه با ‌هاری گفت: امسال شعار روز جهانی‌ مبارزه با هاری «با تلاش همگانی به سوی ریشه‌کنی ‌هاری برویم» اعلام شده است.

سید علیرضا مروجی، با بیان اینکه آمارحیوان‌گزیدگی در ایران نسبت به متوسط جهانی بالا‌تر است و سالیانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار ایرانی توسط حیوانات گزیده می‌شوند، افزود: میزان ابتلا به ‌هاری در ایران یک‌شصتم دنیاست با این حال مشکلاتی مانند سگ‌ها و گربه‌های ولگرد برنامه کنترل‌ هاری در ایران را تهدید می‌کند.

وی، با اشاره به اینکه تقریبا همه موارد ابتلای به این بیماری به مرگ منجر می‌شود، تصریح کرد: سالانه ۱۰ میلیون نفر در دنیا دچار حیوان گزیدگی می‌شوند که از این تعداد ۵۵ هزار نفر آن‌ها جان خود را بر اثر ابتلاء به ‌هاری از دست می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کنترل و مراقبت از این میزان حیوان گزیدگی را بسیار گران قیمت عنوان کرد و ادامه داد: مهم‌ترین مشکلات پیش روی کنترل‌ هاری آگاهی اندک دانش‌آموزان در مورد این بیماری به خصوص در مناطق روستایی و وجود ویروس‌ هاری در حیوانات اهلی و وحشی در ایران است.

مروجی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تجهیز دو مرکز درمان پیشگیری هاری در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل و داشتن نیروهای آموزش دیده و مجرب به صورت شبانه روزی درخصوص موارد حیوان گزیدگی آماده ارائه خدمت می‌باشد به طوریکه در طی شش ماهه اول سال جاری واکسیناسیون و سرم ضد هاری جهت بیش ۴۵۰ نفر انجام شده است.

کد خبر : ۳۱۰۳۷۶