دستگاه بنیادین توسعه در دنیای امروز آموزش و پرورش است
رئیس شورای اسلامی شهر کاشان با تأکید بر محور بودن آموزش و پرورش و تعلیم و پژوهش نسل دانش آموز در کشورهای توسعه یافتهٔ امروز گفت: وجود ۵۵هزاردانش آموز و ۵هزار پرسنل در سیستم آموزش و پرورش کاشان نگاه جدی و دغدغهمند مسؤلان اجرائی شهرستان به جنبههای مختلف مقوله تعلیم و تربیت را میطلبد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان «حسین حیدریان» یادآور شد: اگر قبول داریم که نسل آینده مدیران برجستهٔ کشور و یا حتی عوامل چالشها و مشکلات امروز و فردای کشور ممکن است از پشت میز و صندلی کلاس و مدرسهها برخیزند باید و لازم است که بحث آموزش و پرورش را نادیده نگیریم و اگر در این بین غفلتی صورت گیرد۲۰ و یا ۳۰ سال بعد با چالشهای این امر مواجه خواهیم شد.
وی که در نشست مشترک اعضای شورای اسلامی شهر و مدیریت و معاونان آموزش و پرورش کاشان سخن میگفت افزود: امروز در شهر با مشکلاتی از قبیل چالش فرهنگ شهروندی، شهروند قانون مدار و نبود فرهنگ درست ترافیکی مواجهیم و دستگاهی به جز آموزش و پرورش نمیتواند بسترساز و تغییردهندهٔ نگرش شهروندان به مقولههای فرهنگ شهروندی باشد.
حیدریان با بیان اینکه سال هاست رصد جامعه نشان میدهد والدین امروز بر خلاف دهههای گذشته دغدغهٔ جدی فردای فرزندانشان را دارند تصریح کرد: مدیران اجرائی شهر نیز بدون شک دغدغهٔ خوب بزرگ شدن فرزندان جامعهٔ شهری را دارند و در نگاه کلی فرقی میان نسل دانش آموز جامعه با فرزندان میدیران نیست و به عبارت بهتر تصمیماتی که در حوزهٔ کلان تعلیم و تربیت گرفته میشود فرزندان مدیران را نیز دربر میگیرد.
وی در این نشست پیشنهاد کرد در صورت امکان از مهر سال جاری و به صورت قطعی از سال ۹۵، جامعه هدف ۴۰ درصد از برنامههای سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان به دانش آموزان این شهرستان اختصاص یابد که مورد موافقت اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت.
نایب رئیس شورای شهر کاشان نیز در این نشست با اشاره به اهتمام جدی شهردار به امور فرهنگی و تدوین سند جامعه فرهنگی در کمیسیون فرهنگی شورای چهارم شهر با محوریت پرداختن به معظل آسیبهای اجتماعی و امور شهروندی و فرهنگی هنری یادآور شد: متأسفانه برخی از برنامههای فرهنگی اجرا شده در شهر علی رغم صرف هزینه زیاد برای آنها فاقد بازدهی و رسیدن به اهداف خود است و به عنوان مثال با صرف هزینه ۵، ۶ میلیاردی سالانه در دستگاه فرهنگی ورزشی شهرداری و اجرای برنامهای مثل تئاتر مهر کمتر میتوان در این دستگاه شاهد بازدهی و ثمربخشی بود.
سید رضا هاشمی با اشاره به محور بودن آموزش و پرورش در امور فرهنگی خاطرنشان کرد: در بحث عفاف و حجاب به یقین با تذکر دادن شفاهی به مردم در کوچه و خیابان به جائی نخواهیم رسید چرا که هیچ چیزی جای آموزش بنیادین عفاف و حجاب به دختران خردسال در مدارس را نمیگیرد و به عبارت بهتر نسل بانوان و دختران بزرگسال معتقد به حجاب این مقوله را بهتر از نهاد خانواده، در محیط مدرسه آموختهاند.
مصطفی کردمیل نیز با تأکید بر لزوم پاسخگو بودن مدیران اجرائی دستگاهها درباره چالشها و مشکلات جامعه یادآور شد: بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی کمی دور از ذهن است که بشنویم از یک سو هنوز ادارات و سازمانها و به ویژه در حیطهٔ آموزش و پرورش با مشکلات ۲ دهه قبل خود دست به گریبان هستند و مردم نیز از سوی دیگر بابت نارسائیها و مشکلات در سطح جامعه گله مندند. وی افزود: اگر امروز برخی مشکلات بنیادی و مدیریتی با نگاه مقطعی پشت سر گذاشته شود و درمان قطعی برای آنها نیندیشیدیم مطمئنأ برای فردا با چالشهای دوبارهای روبرو خواهیم شد.
جواد حاجی قدیری نیز با تأکید بر لزوم عدالت آموزشی خواستار تقسیم معلمان مدارس در همه نقاط شهر و به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته شهر شد. خزانه دار و نایب رییس کمیسیون عمران شورا تصریح کرد: دانش آموزی که در خیابان کارگر و یا منطقه خزاق زندگی میکند باید و لازم است که از عدالت آموزشی بهرهمند شود.
گفتنی است در این نشست، محمود خدمتی (مدیر آموزش و پرورش کاشان) و جمعی از معاونان این اداره در سخنانی به ارائه نقطه نظرات خود در زمینه چالشهای حوزهٔ تعلیم و تربیت از جمله معظل ۲۴ مدرسهٔ دونوبته در کاشان، کمبود کتابخانه در مدارس، وجود ۲۷۰ کلاس دوره ابتدائی بدون معلم در سال جاری، ارجاع دبیران دوره متوسطه به دورهٔ ابتدائی بخاطر کمبود معلم دوره ابتدائی، کمبود فضای سبز و آسفالت در مدارس و بحث تکمیل پروژهٔ خانه معلم پرداختند.