خبرگزاری کار ایران

مدیر آموزش و پرورش کاشان

نخستین اصل در کار تیمی پرهیز از پیش داوری در برخورد با همکاران است

مدیر آموزش و پرورش کاشان گفت: نخستین اصل در کارتیمی و سیستمی، گذشت و پرهیز از پیش داوری در برخورد با همکاران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان محمود خدمتی در نشست سالانه مدیران مدارس کاشان افزود: از سال ۹۰که پایه ششم در دوره ابتدایی شروع شد، آموزش و پرورش کاشان با مشکلاتی روبرو شد به صورتی که امروز هر سه دوره تحصیلی را درگیر کرده و باید مدیریت شود.

به گفته وی، کمبود فضای فیزیکی و نیروی آموزشی مهم‌ترین مشکلاتی است که آموزش و پرورش کاشان با آن مواجه است به طوری که بیش از ۲۷۰ نفر کسر آموزگار در دوره ابتدایی و متوسطه اول داریم.

وی تصریح کرد: مظلومیت آموزش و پرورش این است که افراد غیر مطلع، به خود اجازه می‌دهد در رسانه‌های رسمی و غیررسمی کشور بی‌توجه به شرایط مدارس و فرهنگیان برای آن‌ها تعیین تکلیف کند.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش در شرایطی است که نباید فقط به اعتبارات دولتی عمل متکی بود و باید از تمام ظرفیت‌های ممکن برای جلب مشارکت شهروندان در همه ابعاد آن استفاده کرد.

وی گفت: مشارکت فقط کمک مالی نیست، بلکه سهیم کردن کل سیستم در فرایند تصمیم گیری تا اجرا به منظور رسیدن به اهداف است و باید همه ارکان تعلیم و تربیت شامل، معلمان، اولیا و دانش آموزان مشارکت فعال داشته باشند.

به گفته وی، شعار سال که توسط مقام معظم رهبری تدوین شده است، معیار خوبی برای جلب مشارکت و ترسیم مبانی مشارکت در مدیریت مدرسه و جامعه است و عمل به آن می‌تواند تصویر روشنی از مردمسالاری دینی باشد.

خدمتی افزود: با توجه به اهمیت اشتغال در آینده جوامع، هدایت دانش آموزان باید به گونه‌ای مدیریت و سازماندهی شود که هنرستانهای فنی و حرفه‌ای توسعه پیدا کرده و دانش آموزان با کسب مهارتهای حرفه‌ای تبدیل به نیرویی خلاق و کارآفرین در جامعه شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کاشان گفت: قانونمندی مدیران در مدارس، باعث فرهنگ سازی قانون مداری در مدرسه می‌شود که در بلندمدت در جامعه تسری پیدا می‌کند.

 «حمیدرضا کوچکی» افزود: اجرای ارزشیابی تشخیصی در آغاز سال، ضرورتی است که برای تعریف اهداف و برنامه ریزی درسی مدارس و حرکت هدفدار در آن مسیر است.

وی تصریح کرد: در آزمون سراسری سال جاری، ۲۴ نفر از دانش آموزان شهرستان کاشان موفق به کسب رتبه‌های دو رقمی شدند که حاصل مشارکت آگاهانه خانه و مدرسه است.

 به گفته وی، قبولی بیش از ۸۷ درصد از دانش آموزان شرکت کننده در آزمون نهایی سال سوم متوسطه در خرداد سال جاری از دیگر موفقیت‌های آموزش و پرورش کاشان است که نسبت به سال قبل یک درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: توسعه هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش از دیگر برنامه‌های موفقیت آمیز در آموزش و پرورش شهرستان کاشان است به طوری که ۲۶/۷۴ (۷۴ ممیز ۲۶صدم) درصد هنرآموزان در امتحانات نوبت خرداد سال سوم موفق به نمره قبولی شدند که ۲۶/۴ (۴ممیز۲۶ صدم) درصد رشد است.

به گفته وی، با توجه به اینکه در سال جاری پایه نهم در مدارس متوسطه دوره اول تشکیل شده است، هدایت تحصیلی دانش آموزان در این پایه انجام خواهد شد.

وی گفت: مدارس کاشان با ایجاد پایه نهم، با کمبود ۱۴۳ دبیر در دوره متوسطه اول مواجه شده است که بخشی از آن توسط دبیران موظف دوره متوسطه دوم تامین شده ولی برای ۷۰ نفر دیگر به صورت حق التدریس اقدام شده است.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش کاشان گفت: نماز و آموزش معارف اسلامی، موضوعی نیست که بر اساس احساس بتوان در مورد آن اقدام کرد بلکه نیازمند برنامه ریزی هدفمند و همه جانبه است.

حجت الاسلام «رضا خرمی» افزود: اولین و اخرین سفارش همه پیامبران الهی، دعوت به نماز بوده و در قرآن دستور به اقامه نماز داده شده است و چون نماز ستون دین است باید همگان بر اقامه نماز اقدام کنند و مشارکت همه ارکان خانه و مدرسه در این امر از اولویت مهمی برخوردار است.

به گفته وی، مسابقات فرهنگی و هنری، اوج مشارکت دانش آموزان در مدیریت و تعالی مدرسه است تا لذت و معرفت همکاری و مشارکت را تجربه و تمرین کنند و نباید برای کسب رتبه منحصر به افراد خاص شود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته با مشارکت دانش آموزان و هدایت مربیان و معاونان پرورشی، ۱۲ رتبه بر‌تر جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی کشوری، ۳رتبه معارف قرآنیٰ، دو رتبه اول جشنواره ملی شوراهای دانش آموزی، ۵۷ رتبه بر‌تر مسابقات فرهنگی و هنری در استان اصفهان به کاشان رسیده است.

وی تاکید کرد: دانش آموزان معلول ما به مدد تلاش و همت بلند خود، سه رتبه بر‌تر مسابقات کشوری را از آن خود کردند که الگوی موفقی برای نقش آفرینی این گروه از دانش آموزان در جامعه است که باید توسعه پیدا کند.

خرمی گفت: در سال تحصیلی آینده، ۲۱۷ مربی و معاون پرورشی در مدارس دولتی و ۴۱ نفر نیز در مدارس غیر دولتی با هدف توسعه فعالیت‌های پرورشی شاغل به کار خواهند شد.

کار‌شناس محیط زیست اداره حفاظت محیط زیست کاشان گفت: با هدف تغییر نگرش و جلب مشارکت شهروندان نسبت به مسایل زیست محیطی، طرح محیط یار در مدارس این شهرستان انجام می‌شود.

 «ابراهیم رحمانی منش» در نشست سالانه مدیریان مدارس کاشان افزود: در سال گذشته با اجرای طرح ملی محیط یار در ۹۰ مدرسه این شهرستان و آموزش ۲۰۰ نفر از فرهنگیان به عنوان مربی، پنج هزار دانش آموز تحت پوشش آموزش‌های زیست محیطی قرار گرفتند.

به گفته وی، دانش آموزان امروز به عنوان شهروندان آینده باید نسبت به مسایل محیط زیست خود آگاه بوده و برای حفاظت از آن دغدغه داشته و سهیم باشند.

وی اظهار داشت: برگزاری ۲۰نمایشگاه عکس و آثار دستی دانش آموزان با استفاده از مواد بازیافتی، برپایی شش جشنواره و همایش با موضوع حفاظت از محیط زیست، آب و هوا از دیگر برنامه مشترک اداره محیط زیست و آموزش و پرورش کاشان بوده است.

به گفته وی، حمایت از طرح‌ها و ابتکارات دانش آموزان، بازدید علمی وآموزشی ازمناطق تحت مدیریت سازمان جهت شناخت حیات وحش ایران و رستنی‌ها، معرفی دو مدرسه مدرسه سبز، از جمله مفاد تفاهم نامه همکاری آموزش و پرورش کاشان و اداره حفاظت از محیط زیست این شهرستان است.

نشست مدیران مدارس کاشان به مدت سه روز در مجتمع فرهنگی رفاهی لقمان حکیم قمصر برگزار شد و شرکت در کارگاههای روان‌شناسی رشد، مدارس شاد، محیط زیست، فعالیت‌های فوق برنامه و مکمل، سند تحول آموزش و پرورش و کمیته ساماندهی سرویس و بوفه مدارس از جمله برنامه‌های این نشست بود.

کد خبر : ۳۰۶۵۵۳