هیئت قزاقستانی از راه آهن شمال بازدید کرد
پیرو توافق انجام شده و پروتکل تنظیمی بین مقامات راه آهنهای ایران و قزاقستان و به منظور تبادل تجربیات و ارائه آخرین دستاوردهای جوشکاری درز ریل، هیئت قزاقستانی از راه آهن شمال بازدید کرد.
به گزارش ایلنا از ساری؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل راه آهن شمال، مهرداد رضازاده معاونت فنی و زیر بنایی راه آهن شمال با اعلام این خبر گفت: این بازدید به منظور تبادل تجربیات دو طرف و آشنایی هیئت قزاقستانی متشکل از مدیر شعبه راه آهن قزاقستان و رئیس دفتر نمایندگی راه آهن قزاقستان در ترکمنستان، ایران و منطقه قفقاز با روشهای نوین جوش درز ریل در راه آهن شمال انجام شد.
وی خاطر نشان کرد: درز ریل جهت نگهداری انتهای دو ریل متوالی در محل مناسب در تراز عمودی و افقی مورد نیاز میباشد. درز ریلها از ضعیفترین قسمتهای یک خط محسوب میشوند. جوش درز ریل در جلوگیری از پرش خط و عدم انحراف از مسیر صحیح، ضروری میباشد. در فرآیند جوش درز ریل اتصال درز ریل به یکدیگر با ذوب و انجماد مداوم در امتداد درز انجام میشود.
رضازاده ادامه داد: جوشکاری به روش سنتی علاوه بر داشتن مزیت، دارای معایبی از قبیل: شکستگی محل جوش و … میباشد. به همین دلیل راهآهنهای پیشرفته دنیا استفاده از روش جوشکاری از نوع قوس الکتریکی را جایگزین روشهای قدیمی نمودهاند، چراکه در این روش مواد زائد خارجی وجود نداشته و صرفاً با استفاده از آلیاژ بکار رفته در ریلها، دو ریل مورد نظر به هم جوش میشوند.
رضازاده فاکتورهایی همچون: صرفه جویی در هزینهی نگهداری خط در مقایسه با خطوط جوشکاری نشده، امکان رسیدن به سرعتهای بالاتر، صرفه جویی در هزینه تعمیرات اساسی خط بوسیله حذف تعداد زیادی از آلات اتصال فرعی، کاهش شکستگی و اضافه شدن عمر ریلها و وسائل نقلیه راه آهن، کاهش سروصدا و حرکت روان قطارها در مسیر و در نهایت رفاه حال مسافران و... را از مزیتهای اینکار برشمرد.
لازم به ذکر است که جوشکاری درز ریل از مهمترین شیوههای اتصال ریلها به یکدیگر میباشد که به روشهای جوشکاری ترمیت، جوشکاری الکتریک وجوشکاری شیار باریک انجام میگیرد.