خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات

بانک‌ها تنها 10 درصد نیازمالی صادرکنندگان را تأمین می‌کنند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، با بیان اینکه اکنون، در شرایط تحریم، انتقال پول بزرگترین دغدغه صادرکنندگان است، گفت: صرافان در شرایط تحریم، سوءاستفاده‌های خاص به ضرر تولید و صادرات کشور می‌کنند.

به گزارش ایلنا، طاهر شه حامد روز سه شنبه در آیین افتتاح کارگزاری رسمی صندوق ضمانت صادرات ایران در استان اصفهان، ابراز امیدواری کرد: با گذرازشرایط تحریم وضعیت صادرات و صادرکنندگان بهتر شود.

وی، چالش‌ها و مشکلات صادرات کشور را در دو دسته شامل تحریم‌های بین المللی و مشکلات داخلی و به نوعی خود تحریمی برشمرد.

شه حامد افزود: در مشکلات داخلی، تغییر زود به زود مقررات داخلی برای صادرات، گرفتاری‌های مالیات و گمرک و مهمتر از همه نقدینگی برای صادر کنندگان بسیار مشکل زاست.

وی یادآور شد: در حالی که در دنیا صادرکنندگان به میزان 70 درصد از سوی بانک‌ها تامین مالی می شوند در ایران زیر 10 درصد تامین مالی برای صادرکنندگان صورت می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، به تقسیم کشورها بر اساس ریسک تجاری به یک تا هفت گروه کم ریسک و پرریسک اشاره کرد و گفت: ایران به لحاظ اقتصادی رتبه 17 تا 22 دنیا را دارد ولی به لحاظ ریسک در گروه هفت است.

وی تصریح کرد: با حمایتهای مجلس شورای اسلامی در دو سال گذشته توانستیم ذخیره صندوق ضمانت صادرات را به بیش از پنج برابر و معادل یک هزار و 300 میلیارد تومان افزایش دهیم که امکان افزایش تا 10 برابر نیز وجود دارد.

 

کد خبر : ۲۸۲۷۱۸