خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان دامپزشکی کردستان:

موردی از آنفولاآنزای پرندگان مشاهده نشده‌ است

رئیس سازمان دامپزشکی کردستان گفت: در سال 86 با 17 کانون از آنفولاآنزای فوق حاد پرندگان مواجه شدیم که بعد از آن تاریخ، تاکنون هیچ موردی از این بیماری گزارش نشده است.

به گزارش ایلنا، کامران زیباکردار، پیش از ظهر امروز، در جلسه مقابله با  آنفولاآنزایفوق حاد پرندگان اظهار کرد: با اقدامات انجام شده در استان، بیماری کنترل شده است و تاکنون هیچ موردی از بیماری مشاهده نشده است.

زیباکردار یادآور شد: در سال 93 این اداره کل، 9 هزار بازدید و مراقبت داشته و هفت هزار نمونه‌گیری انجام شده که 18 هزار آزمایش بر روی آنها انجام شده اما هیچ موردی از بیماری دیده نشده است.

وی، در مورد نمونه بررسی‌هایی که آزمایشات بر روی آن انجام شده است، اظهار کرد: در سال 92 و 93 نتیجه آزمایشات منفی بوده و نشانه‌ای از بیماری یافت نشده است.

زیباکردار، با بیان اینکه از نظر تاریخی بیشترین تلفات را در سطح جهان بیماری آنفولاآنزای پرندگان داشته است، افزود: خطر انتقال از دام به انسان به ویژه از پرندگان به انسان مهم‌ترین علتی است که باید در کنترل بیماری آنفولاآنزای پرندگان مدنظر داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کردستان خاطرنشان کرد: نتایج پایش در سطح کشور نشان داده است که هیچ موردی از این بیماری مشاهده نشده است، اما باتوجه به ردپای بیماری می‌تواند خطر این ویروس بالقوه وجود داشته باشد و شرایط برای بقا و وقوع تلفات هر چند نباشد اما کماکان در معرض آلودگی بیماری قرار داریم.

به گفته وی، در یک ماه گذشته 10 کشور به این بیماری اضافه شده‌اند، اما چیزی که کشور ما را تهدید می‌کند، نزدیکی کانون‌هایی در کشورهای همسایه مثل ترکیه، روسیه و قزاقستان است.

وی، خواستار معدوم سازی پرندگان تلف شده، جلوگیری از عرضه مرغ زنده، اطلاع‌رسانی همگانی، واکسیناسیون افراد در معرض خطر  و گزارش موارد مشکوک در روستاها شد و تصریح کرد: پایش تالاب‌ها و زیستگاه‌های پرندگان مهاجر باید به دقت انجام شود.

 

کد خبر : ۲۸۱۲۰۵