خبرگزاری کار ایران

در آستانه‌ی سفر رئیس جمهور به خوزستان؛

جنامی: تهدید جدی بنادر خوزستان با توسعه‌ی بندر فاو در عراق/لزوم برنامه‌ریزی جهت تبدیل تهدیدهای تجاری به فرصت

جنامی: تهدید جدی بنادر خوزستان با توسعه‌ی بندر فاو در عراق/لزوم برنامه‌ریزی جهت تبدیل تهدیدهای تجاری به فرصت
کد خبر : ۱۵۸۴۵۰۳

قاسم جنامی تحصیل کرده و فعال حوزه تجارت دریایی معتقد است که توسعه بندر فاو در عراق، که به یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بندری خاورمیانه تبدیل شده، یک تحول مهم در حوزه تجارت منطقه‌ای ایجاد خواهد کرد و لازم است برای صیانت از منافع بنادر خوزستان، در آستانه‌ی اولین سفر دکتر پزشکیان به خوزستان،راه‌کارهای جدی در نظر گرفته شود.

قاسم جنامی در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: بندر فاو عراق، با موقعیت جغرافیایی ویژه در شمال خلیج فارس و با هدف اتصال به مسیرهای حمل‌ونقل زمینی و دریایی از آسیا به اروپا، می‌تواند بر تجارت منطقه و به‌ویژه رقابت با بنادر خوزستان تأثیرات جدی بگذارد.  

این کارشناس ارشد مهندسی حمل و‌ نقل دریایی و دارای مدرک دکتری مدیریت بازرگانی و بازاریابی، چالش‌ها و تهدیدهای این بندر توسعه یافته در کشور عراق برای بنادر خوزستان را به شرح زیر برشمرد:  

۱. رقابت در جذب تجارت بین‌المللی: بندر فاو با ظرفیت بالا و زیرساخت‌های پیشرفته، می‌تواند جایگاه بنادر خوزستان (مثل بندر امام خمینی) را در انتقال کالاهای ترانزیتی به اروپا تهدید کند.    

۲. سرعت و کارایی بیشتر: سرمایه‌گذاری کلان عراق برای توسعه این بندر، همراه با تجهیزات مدرن، امکان کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت عملیات را فراهم می‌کند. این موضوع ممکن است جذابیت بنادر خوزستان را برای تجار بین‌المللی کاهش دهد.  

۳. ایجاد مسیرهای جایگزین برای ترانزیت کالا: بندر فاو، از طریق اتصال به راه‌آهن عراق و سوریه و همچنین پروژه "جاده ابریشم جدید"، می‌تواند مسیرهای ترانزیتی جایگزینی ایجاد کند که وابستگی به بنادر ایران را کاهش می‌دهد.  

۴. تأثیر بر کاهش اشتغال و درآمد بنادر ایران: کاهش حجم تجارت در بنادر خوزستان می‌تواند به کاهش فرصت‌های شغلی و درآمدزایی این بنادر منجر شود و اقتصاد منطقه را تحت تأثیر قرار دهد.  

جنامی در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی برای کاهش این تهدیدها توسط دولت ایران می‌تواند اتخاذ شود؟ گفت: بدون شک با برنامه‌ریزی علمی و سرمایه‌گذاری، هر تهدیدی را می‌توان به فرصت تبدیل کرد. لذا راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌دهم.

۱. ارتقای زیرساخت‌های بنادر خوزستان: بنادر خوزستان باید با ارتقای تجهیزات و زیرساخت‌ها، افزایش سرعت تخلیه و بارگیری و بهبود خدمات به مشتریان، رقابت‌پذیری خود را حفظ کنند.  

۲. تنوع‌بخشی به بازارها: توسعه‌ی روابط تجاری با کشورهای همسایه و ایجاد مسیرهای جدید ترانزیتی از طریق خوزستان، می‌تواند وابستگی به یک مسیر خاص را کاهش دهد. 

۳. افزایش جذابیت برای سرمایه‌گذاری خارجی: ارائه مشوق‌ها و تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در بنادر خوزستان، به ویژه در زمینه لجستیک و حمل‌ونقل، می‌تواند باعث جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی شود.  

۴‌. افزایش همکاری‌های منطقه‌ای: ایران و عراق می‌توانند به‌جای رقابت مستقیم، در پروژه‌های ترانزیتی منطقه‌ای همکاری کنند. مشارکت در پروژه‌های چندملیتی، مثل کریدور شمال-جنوب، می‌تواند مزایای متقابل ایجاد کند.  

۵. توسعه صنایع وابسته به بنادر: با تمرکز بر ایجاد زنجیره ارزش افزوده در اطراف بنادر، مثل صنایع پتروشیمی، لجستیک و بسته‌بندی، می‌توان از پتانسیل بنادر خوزستان به شکل بهینه‌تری استفاده کرد.  

این مدیر جوان صنعت دریانوردی خوزستان در جمع‌بندی سخنان خود، گفت: با توجه به سفر این هفته‌ی رئیس‌جمهور و وزرای دولت به استان خوزستان، لازم به طرح این موضوع هست که توسعه بندر فاو، در کنار فرصت‌هایی که برای همکاری‌های منطقه‌ای فراهم می‌کند، تهدیدهای جدی برای بنادر خوزستان نیز به همراه دارد که برای مقابله با این تهدیدها، نیاز است دولت و بخش خصوصی، با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای سریع اقدامات، جایگاه رقابتی بنادر کشور را در منطقه تقویت کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز