معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران:
در دور جدید فعالیت سوادآموزی استان در اندیشه پرداختن به سواد انتقادی هستیم
فرد پس از شرکت در دوره های سوادآموزی باید می تواند به خودآگاهی و شناخت مقتضیات زمانی خود در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دست یابد تا با مشارکت فعال به بهبود و اصلاح امور یاری رساند.
داود تقی نیا در حاشیه جلسه شورای معاونین با بیان رویکردهای نوین در سوادآموزی گفت: امروزه اهمیت و نقش سواد در پیشرفت و تعالی جامعه بر کسی پوشیده نیست و این نکته، بسیار حائز توجه است.
به گزارش ایلنا، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران با اشاره به نتایج تحقیقات انجام شده اظهار داشت: مادرانی که در دورههای مقدماتی، تکمیلی و پایانی شرکت کردند در تربیت اجتماعی فرزندان خود، در مقایسه با کسانی که این دوره را طی نکردهاند، به طور معناداری موفقتر بودهاند و این نکات، وظیفه سوادآموزی را بیشتر نشان میدهد.
وی در ادامه به شرح انواع سواد عملیاتی، سواد فرهنگی و سواد انتقادی پرداخت و بیان داشت: در دور جدید فعالیت سوادآموزی استان در اندیشه پرداختن به سواد انتقادی هستیم.
تقی نیا افزود: این نوع سواد به توانایی مشارکت در امور اجتماعی و نیز تلاش برای اصلاح و بهبود آن تاکید دارد و فرد پس از شرکت در دورههای سوادآموزی باید میتواند به خودآگاهی و شناخت مقتضیات زمانی خود در عرصههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دست یابد تا با مشارکت فعال به بهبود و اصلاح امور یاری رساند. یونسکو نیز در حال حاضر بر این نوع سواد تاکید دارد.
تقی نیا درپایان تصریح کرد: در صدد هستیم تا با همراهی مدیر کل، همکاران و صاحب نظران، شناسه بیسوادان استان را شناسایی کنیم و با استفاده از روش پژوهش اقدام موثری انجام دهیم تا سرانجام به مقصد و مقصود نهایی که همانا سواد انتقادی است؛ دست یابیم.