خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

حال استان مرکزی خوب نیست/ بررسی مشکلات پیش روی مدیر ارشد دولت چهاردهم در استان

حال استان مرکزی خوب نیست/ بررسی مشکلات پیش روی مدیر ارشد دولت چهاردهم در استان
کد خبر : ۱۵۴۱۹۷۰

خودنمایی چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در استان مرکزی

انتخاب مدیر ارشد استان مرکزی این روزها به دغدغه اصلی جبهه اصلاحات تبدیل شده و در میان تمامی این تلاش‌ها و رایزنی‌ها، هر روز نام تازه‌ای به گوش می‌رسد. از رئیس سابق دانشگاه در استان تا فعالان عرصه ورزش، فعالان فرهنگی و نام‌های آشنای عرصه سیاست در این لیست‌ها مشاهده می‌شود. در این میان برخی مدیران ارشدی که در سالیان گذشته زعامت استان را برعهده داشتند نیز سعی می‌کنند نقش‌آفرینی کنند و البته ذکر این نکته نیز الزامی به نظر می‌رسد که تمامی این نام‌ها ذیل پرچم جبهه اصلاحات استان رسمیت می‌یابند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «ما زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت.» شاید بتوان این جمله رئیس جبهه اصلاحات ایران را کلیدی‌ترین و مهمترین راهبرد اصلاح‌طلبان در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد. جمله‌ای که تکلیف تمامی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب را مشخص کرد و نشان داد اصلاح‌طلبان به هر قیمتی مایل به حضور در سپهر سیاسی ایران نیستند.

شاید اهمیت این مسئله آنجا بیشتر رخ نشان می‌داد که اصلاح‌طلبان در تنها دوره‌ای که توانستند کاندیدای خود را در پاستور و در رأس امور اجرایی کشور ببینند، دوران سید محمد خاتمی بود که به گواه دوست و رقیب، کشور در مسیر توسعه قرار گرفت. بعد از آن پس از شهادت ابراهیم رییسی؛ در انتخاباتی پیش‌بینی نشده؛ اصلاح طلبان با استراتژی «نه به کاندیدای عاریتی» پا به عرصه انتخابات گذاشتند.

«مسعود پزشکیان» یکی از کاندیداهای مطرح شده از سوی جبهه اصلاحات ایران بود که مورد تأیید شورای نگهان نیز قرار گرفت و پا به عرصه انتخابات گذاشت و در انتخاباتی 2 مرحله‌ای وارد پاستور شد. اصلاح‌طلبان نیز یکدل و هم‌قسم شدند تا در راه رسیدن به توسعه، رئیس‌جمهور را یاری کنند.

اما در استان مرکزی وضعیت اندکی متفاوت بود. فعالان ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان زیر هجمه‌ای از حملات رقیب فقط به امید پیروزی گام برمی‌داشتند. از یک سو بانیان وضعیت فعلی شرکت‌های صنعتی، در نقش ناجی ظاهر شده بودند و از سوی دیگر کمر قشر کارگر استان زیر بار مسائل معیشتی خم شده بود. تمامی این مسائل سبب شد تا اصلاح‌طلبان با برنامه‌تر وارد عرصه مدیریت کشور شده و بیش از پیش بر حضور در صحنه در راستای انعکاس و نقش‌آفرینی در مشکلات مردم تلاش کنند.

مهترین گام در این راه، انتخاب مدیر ارشد استان مرکزی است. امری که این روزها به دغدغه اصلی جبهه اصلاحات تبدیل شده و در میان تمامی این تلاش‌ها و رایزنی‌ها، هر روز نام تازه‌ای به گوش می‌رسد. از رئیس سابق دانشگاه در استان تا فعالان عرصه ورزش، فعالان فرهنگی و نام‌های آشنای عرصه سیاست در این لیست‌ها مشاهده می‌شود. در این میان برخی مدیران ارشدی که در سالیان گذشته زعامت استان را برعهده داشتند نیز سعی می‌کنند نقش‌آفرینی کنند و البته ذکر این نکته نیز الزامی به نظر می‌رسد که تمامی این نام‌ها ذیل پرچم جبهه اصلاحات استان رسمیت می‌یابند.

زیرساخت‌های استان روز به روز در حال فرسوده شدن است

در این راستا رئیس جبهه اصلاحات استان مرکزی با اشاره به مشکلات پیش روی مدیر ارشد دولت چهاردهم در استان مرکزی گفت: این استان از قدیم به عنوان یک استان صنعتی شناخته می‌شود. اما این روزها با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و ناترازی انرژی و کمبود برق، یکی از بدترین روزهای خود را سپری می‌کند. از سوی دیگر استان مرکزی، یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های مدیریت ارشد خود را در 3 سال گذشته تجربه کرده است که این امر سبب شده وضعیت آن شکل حادتر و پیچیده‌تری به خود بگیرد.

سعید نادری در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: در شرایط کنونی، بنگاه‌های اقتصادی، واحدهای تولیدی و صنعتی استان مرکزی در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و به همین دلیل یکی از چالش‌های اصلی پیش روی مدیریت استان در دولت چهاردهم موضوع اقتصادی و وضعیت بنگاه‌های تولیدی و صنعتی است. با توجه به شرایط فعلی یکی از معضلاتی که استان مرکزی از دیر باز به ویژه در 6 سال گذشته با آن دست به گریبان بوده، مسائل کارگری نشأت گرفته از وضعیت اقصادی بنگاه‌های اقتصادی است.

وی ادامه داد: آنچه واضح و مبرهن جلوه می‌کند، این است که طبق آمارهای اعلام شده مردم استان مرکزی از لحاظ درآمدی در وضعیت مناسبی قرار نداشته و در ردیف کم درآمدترین‌ها در کشور قرار دارند. همچنین این استان در ردیف استان‌هایی است که به‌رغم آنکه پرداخت مالیات بالایی دارند، اما متأسفانه کمترین بودجه‌ها به آن اختصاص داده می‌شود. در کنار تمامی این مشکلات، مسائل فرهنگی و اجتماعی موجود در استان است که در بازه زمانی سال‌های گذشته وضعیت مطلوبی را در این حوزه شاهد نبوده‌ایم.

رئیس جبهه اصلاحات استان مرکزی با توجه به اینکه این استان علاوه بر صنعت از قطب‌های کشاورزی کشور نیز محسوب می‌شود، اظهار داشت: استان مرکزی، یک استان کشاورزی است که در این حوزه نیز وضعیت خوبی را شاهد نیستیم. این استان در تولید برخی محصولات وضعیت خوبی دارد که از این مزیت هم به خوبی استفاده نشده است. تمامی این معضلات و مشکلات، مباحثی است که مدیر ارشد دولت چهاردهم باید برای آنها برنامه‌ریزی جدی داشته باشد.

نادری به مشکلات استان مرکزی و شهر اراک در حوزه عمرانی نیز اشاره داشته و تصریح کرد: در سال‌های گذشته در حوزه شهری اقدام خاصی را در این استان و به ویژه در اراک شاهد نبوده‌ایم. سرمایه‌گذاری جدید و زیادی انجام نشده و زیرساخت‌های استان نیز روز به روز در حال فرسوده شدن است. از سوی دیگر جاده‌های استان نیز وضعیت خوبی ندارند. باید در نظر داشت که تمامی این موارد از موانع پیش روی توسعه استان است.

وی به میزان مشارکت پایین مردم در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس اشاره کرده و بیان داشت:  میزان مشارکت مردم در انتخابات‌های عنوان شده نیز یکی از پایین‌ترین مشارکت‌ها در کشور بود. در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، استان مرکزی در ردیف 4 استان با کمترین میزان مشارکت قرار داشت. در چهاردهمین دوره انتخابات دوره ریاست جمهوی نیز 50 درصد مردم این استان مشارکت نداشتند.

رئیس جبهه اصلاحات استان مرکزی به دیگر چالش‌های موجود در این استان که پیش روی استاندار آینده قرار دارد اشاره داشته و تأکید کرد: یکی دیگر از چالش‌های مهم موضوع برگرداندن مردم به عرصه مشارکت در سرنوشت خود است. چرا که در استان چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خودنمایی می‌کند.

نادری به نقش نیروهای سیاسی در شناسایی و رفع چالش‌های موجود در استان مرکزی اشاره کرده و در این خصوص ابراز داشت: یکی از وظایف جریان‌ها و احزاب سیاسی این است که برای اداره جامعه و رفع چالش‌های مذکور برنامه داشته باشند. همچنین با همفکری و جلب مشارکت نخبگان و مؤثرین افراد در هر حوزه بتوانند راهکارهایی برای رفع این چالش‌ها در حوزه‌های مختلف اتخاذ کنند تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

وی اضافه کرد: جریان اصلاحات برنده انتخابات بوده و دولتی که در کشور و استان مرکزی تشکیل می‌شود، منصوب به این جریان است و کارنامه آن محسوب می‌شود. در این راستا باید با دغدغه‌مندی فراوان و دور از حاشیه و با پرداختن به موضوعات، بر مباحث اصلی تمرکز کرده و بتوان نیروهای مدیریتی زبده و کارکشته را برای مدیریت استان معرفی کرد. همچنین با جلب مشارکت و همفکری نخبگان و اندیشمندان و صاحب‌نظران هر حوزه به عنوان بازوی مشورتی برای دولت در این استان اقدام کرد.

مشکلات معیشتی و آلودگی هوا مهمترین دغدغه مردم است

رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان مرکزی نیز با اشاره به موانع پیش روی مدیریت ارشد استان در دولت چهاردهم گفت: استان مرکزی استانی صنعتی، معدنی و کشاورزی است. در این راستا چالش‌های متعددی در سطح استان از قبیل تعطیلی تعداد قابل توجهی‌ از واحدهای صنعتی، استهلاک ماشین‌آلات، سرمایه در گردش و مسائل مربوط به فضای کسب‌وکار و ... وجود دارد.

علی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: ناترازی انرژی در بخش‌های اقتصادی استان مرکزی اثرات غیرقابل جبرانی از خود بر جا گذاشته است. از جمله این اثرات غیرقابل جبران قطعی برق واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی و خدماتی که بر میزان تولید و بهره‌وری در کشور اثر منفی گذاشته است. همچنین ناترازی درآمد دولت از استان مرکزی و تخصیص منابع اعتباری از دیگر مشکلات اساسی این استان است

وی به دیگر مشکلات استان مرکزی از جمله مسائل مربوط به مسکن ملی و معیشت و اقتصاد افراد جامعه اشاره کرده و در این خصوص ادامه داد: مسائل مربوط به مسکن ملی از جمله تأخیر در اجرای تعهدات از دیگر چالش‌های پیش‌روی دولت جدید است. همچنین شاید بتوان مهمترین دغدغه مردم را مشکلات معیشتی عنوان کرد که امیدواریم با آماده کردن زمینه‌ها برای جذب سرمایه، دولت بر این مشکلات چیره شود.

رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع آلودگی هوا اشاره کرده و اظهار داشت: یکی از مهمترین چالش‌های استان، آلودگی هوا در بسیاری از نقاط استان از جمله در شهرهای اراک، ساوه و شازند است. صنایع آلاینده در سطح استان و به تبع آن آلاینده‌های موجود در هوا، سبب شده است تا تعداد روزهای ناسالم بسیار زیاد باشد و در ردیف آلوده‌ترین استان‌ها از نظر آلودگی هوا قرار گیرد.

گزارش: شایسته سلامی

انتهای پیام/
شایسته سلامی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز