خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد؛

شمارش معکوس برای معرفی استاندار فارس/ نقطه اشتراک جناح‌های سیاسی فارس بر سر گزینه بومی

شمارش معکوس برای معرفی استاندار فارس/ نقطه اشتراک جناح‌های سیاسی فارس بر سر گزینه بومی
کد خبر : ۱۵۳۳۴۰۱

دولت در انتخاب استاندار بومی به مردم استان کم‌لطفی نکند

شمارش معکوس برای معرفی نام استاندار آینده فارس شروع شده و لابی‌های مختلف هم‌چنان مشغول چانه‌زنی برای به کرسی‌نشاندن گزینه‌های خود هستند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، پرسش اما اینجاست که آیا گروه هایی که به‌دنبال تحمیل استاندار به دولت جدید هستند در سال های آینده چه پاسخی برای عدم موفقیت ها و بد تر شدن وضعیت استان خواهند داشت؟ 

اگر امروز استان فارس در شاخص سرمایه‌گذاری و محیط کسب و کار در قعر استان‌های کشور قرار دارد و میراث دار چند صد پروژه ناکام و ناتمام است، مسئولیت این ناکارآمدی‌ها بر عهده کیست؟

آنچه امروز به‌عنوان مطالبه مردم استان و فعالان اقتصادی در انتخاب استاندار فارس اهمیت دارد، داشتن شناخت دقیق و جامع نسبت به توانمندی‌ها و ضعف‌های استان و برخوردار بودن از اراده و توان برای رفع این مشکلات است. به‌ عنوان‌ مثال یکی از پیش‌ نیازهای این مسئله می‌تواند بومی‌بودن گزینه استانداری باشد، به‌ویژه آن‌که تجربه دهه‌های گذشته نشان داده که معمولاً هر زمان استانداری ناآشنا به فارس بر تصدی مدیریت اجرایی استان نشسته، تجربه‌اش ناموفق و شکست‌خورده بوده است.

حال باید دید و منتظر ماند که دولت مسعود پزشکیان با چه رویکردی دست به انتخاب استاندار آینده فارس می‌زند.

شمارش معکوس برای معرفی استاندار فارس/ نقطه اشتراک جناح‌های سیاسی فارس بر سر گزینه بومی

 استاندار فارس شایسته باشد

رئیس ستاد پزشکیان در فارس با اشاره به گزینه‌های پیشنهادی این ستاد برای تصدی استانداری فارس به رئیس‌جمهوری می‌گوید: ما دیدگاه‌ها و گزینه‌های خود را معرفی کرده‌ایم، البته به این معنا نیست که دولت باید گزینه‌های ما را معرفی کند، اما انتظار داریم به پیشنهادهای ما توجه شود.

سید عبدالرزاق موسوی در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به این‌که گزینه بومی‌بودن استاندار فارس مورد توجه ستاد انتخاباتی پزشکیان بوده، می‌افزاید: انتظار ما آن است که به ظرفیت استان فارس توجه شود و به جبران عدم حضور یک وزیر از استان فارس، دست‌کم استاندار آینده فرد شایسته‌ای باشد. 

 استاندارفارس باید آگاه از مسائل استان باشد

موسوی با اشاره به اینکه در انتخاب استاندار بومی باید بومی بودن را تعریف کنیم، ابراز کرد: اینکه چه کسی را بومی استان می‌دانیم برداشت‌های متفاوتی دارد، گاهی بومی‌بودن به این معنا است که فردی که در استان فارس زندگی می‌کند بومی است، اما مسئله مهم‌تر آن است که استاندار فارس باید نسبت به این استان شناخت داشته باشد و سال‌ها کار اجرایی کرده باشد. به باور وی استاندار بومی به این معناست که او استان فارس و ظرفیت‌ها و مشکلاتش را به‌خوبی بشناسد، نقاط قوت را بداند و مجموعه دستگاه‌های استان هم ارجحیت او را بپذیرد.

شمارش معکوس برای معرفی استاندار فارس/ نقطه اشتراک جناح‌های سیاسی فارس بر سر گزینه بومی

 تلاش برای انتخاب استاندار بومی

نماینده شیراز و زرقان در مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» می‌گوید: امیدواریم دولت در انتخاب استاندار فارس گزینه‌های بومی را که شناخت و تسلط کافی نسبت به این استان پهناور دارند، انتخاب کند.

جعفر قادری با ابراز تأسف از اینکه هیچ وزیری از استان فارس در کابینه وجود ندارد، می‌افزاید: امیدواریم دولت در انتخاب استاندار بومی به مردم استان کم‌لطفی نکند و با انتخاب فردی توانمند بر سکوی ارشد مدیریت بتوانیم شاهد رونق در استان باشیم.

استاندار توانایی رفع عقب‌ماندگی‌های فارس را داشته باشد

دیگر نماینده شیراز و زرقان هم در ادامه با بیان اینکه استان فارس به دلیل گستردگی زیاد و با داشتن شهرستان‌های زیاد با مسائل و چالش‌هایی مواجه است، می‌گوید: وجود تنوع قومیتی باعث شده تا استان فارس به‌عنوان یک کشور کوچک نیازمند استانداری باشد که علاوه بر توانمندی شایسته مدیریت چنین استان پهناوری باشد.

سید اسماعیل حسینی در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به اینکه فارس در گذشته پایتخت ایلات بوده، می‌افزاید: استاندار آینده فارس باید در حد و اندازه این استان پهناور باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با بیان اینکه مسائل و مشکلات در استان فارس کم نیست، ادامه می‌دهد: متأسفانه محرومیت و عقب‌افتادگی در استان فارس و در بخش‌های زیر ساختی مانند صنایع باعث شده تا این استان با مشکلات متعددی مواجه باشد که نیازمند فرد توانمند در مسند استانداری هستیم.

وی با بیان اینکه یک استاندار توانمند بومی به دلیل آشنایی با جزئیات و نقاط ضعف و قوت استان می‌تواند اقدامات مناسبی در زمان مسئولیت انجام دهد، می‌گوید: بدون تردید در استان فارس افراد توانمندی جهت تکیه‌زدن بر کرسی استانداری هستند. ​

شمارش معکوس برای معرفی استاندار فارس/ نقطه اشتراک جناح‌های سیاسی فارس بر سر گزینه بومی

ملاک وزیر کشور توانمندی است نه بومی‌بودن

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه در حاشیه یک جلسه با وزیر کشور چند دقیقه‌ای صحبت کردم و موضوع استاندار را عنوان کردم، بیان می‌کند: با توجه به اینکه از زمانی که کابینه در کشور ایران شکل گرفته و راه‌اندازی شده حداقل یک نفر از استان پهناور فارس در این کابینه حضور داشته است؛ اما متأسفانه در دولت چهاردهم هیچ فردی از استان فارس در کابینه وجود ندارد که در دو جلسه هم که با آقای رئیس‌جمهور داشتنم این گلایه را عنوان کردم.

حسینی با بیان اینکه به وزیر کشور تأکید کردم که باتوجه‌به افراد توانمند زیاد استاندار فارس باید بومی باشد، می‌افزاید: اما وزیر کشور عنوان کرد که ملاک ما بومی بودن نیست؛ بلکه شایستگی افراد است که استان فارس به‌اندازه کافی افراد شایسته دارد.

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه همواره بر توانمندی افراد جهت انتخاب استاندار فارس تأکید داریم، می‌افزاید: در فارس افراد توانمند به اندازه کافی وجود دارد. وی با بیان اینکه نمایندگان فشاری برای انتخاب استاندار بر دولت نمی‌آورند و تنها گزینه‌های اصلح را پیشنهاد می‌دهند، می‌گوید: انتخاب و تصمیم برای انتخاب استاندار آینده بر عهده وزارت کشور است.

شمارش معکوس برای معرفی استاندار فارس/ نقطه اشتراک جناح‌های سیاسی فارس بر سر گزینه بومی

ملاک ها و معیار منطقی برای انتخاب استاندار

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در خصوص انتخاب استاندار فارس معتقد است آنچه مسلم است دولت باید در انتخاب استاندار با شاخص هایی برخورد کند که مدیریت کار آمد به همراه داشته باشد.

ابراهیم عزیزی در گفت وگو با «ایلنا» می گوید: انتخاب استاندار اگر تابع هیجانات و نگاه های صرفا سیاسی  باشد تنها مردم را دچار مشکل می کند و نتیجه ای ندارد.

به گفته وی، کارآمدی و تدین از جمله شاخص هایی است که رهبر انقلاب برآن تاکید دارند و این دو مولفه باید در استاندار فارس تجلی داشته باشد و استانداری انتخاب شود که مشکلات را پیگیری و قدرت ارتباط گیری درست داشته باشد همچنین به مسائل استان اشراف داشته باشد و اقدامات سطحی نداشته باشد.

نماینده شیراز ور زرقان در مجلس با اشاره به اینکه ویژگی دیگر استاندار فارس باید برقراری ارتباط خوب با مردم، شخصیت ها و گروه ها است، تصریح می کند: همه این ها در کارآمدی استاندار خلاصه می شود و دستاورد آن هم کار آمدی است.

عزیزی با اشاره به اینکه شناخت از استان مهم است و استاندار باید بتواند در واقع مسائل استان را تجزیه و تحلیل کند ، بیان می کند: درواقع بدون شناخت زمان زیادی را از دست می دهد، دولت باید به این موضوعات در انتخاب استاندار توجه کند و ملاک و معیار منطقی باشد.

وی می گوید: هرآنچه که تاکید من بر کارآمدی و شناخت از استان است با توجه به گستردگی استان ضروری است .

عزیزی معتقد است؛ قدرت تعامل موضوع مهم دیگری است و بخش های مختلفی در استان در بخش حاکمیتی، دستگاه  قضایی ، مراجع، علما، فرهنگیان و... ظرفیتی هستند که استاندار باید قدرت تعامل با آن را داشته باشد و پایبند به آن باشد.

روند انتخاب استاندار طولانی نمی شود

وی می افزاید: انتخاب هوشمندانه استاندار با شاخص ها و ملاک های لازم مورد حمایت همه است و انتخاب بدون شاخص و معیار و حرفای برگرفته از یکسری معیارهای جزئی و سطحی ، هیجانات و نگاه صرفا سیاسی نمی تواند مشکلات استان را حل کند.

عزیزی در خصوص زمان و روند انتخاب استاندار، می گوید: روند انتخاب استاندار به نظر من طولانی نیست و نباید تعجیل کرد و باید با شناخت کامل این انتخاب باشد و باید اجازه داد دولت با شناخت تصمیم بگیرد. در انتخاب استاندار فارس عجله لازم نیست و کارهای استان در حال انجام است و مدیریت زمان مهم است.

شمشیر دولبه استاندار بومی

رئیس خانه صمت فارس با بیان اینکه قطعاً استاندار بومی طبق شناختی که از فارس دارد به‌مراتب می‌تواند تأثیر مهمی بر رونق و توسعه استان داشته باشد، می‌گوید: اما در این شرایط نیازمند یک حرکت شجاعانه در حوزه بومی بودن استاندار هستیم.

سهراب شرفی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه بومی بودن استاندار آینده فارس دارای مزیت و معایب است، می‌افزاید: بومی بودن استاندار آینده فارس در موضوعات رودربایستی، توقعات، هم محلی باعث می‌شود که فرد بومی نتواند حرکات مفید را انجام دهد که انتخاب استاندار غیربومی باید به‌صورت کامل بررسی و ارزیابی شود.

شمارش معکوس برای معرفی استاندار فارس/ نقطه اشتراک جناح‌های سیاسی فارس بر سر گزینه بومی

استاندار با اقتصاد آشنایی داشته باشد

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در ادامه با بیان اینکه استاندار غیربومی که نسبت به استان فارس اشرافیت داشته باشد و توانایی لازم را در حوزه اجرائی علاوه بر سیاست و اقتصاد داشته باشد می‌تواند مثمرثمر باشد، می‌افزاید: اگرچه فارس به‌عنوان یک ایران کوچک به شمار می‌رود قطعاً استاندار آینده فارس باید در حد وزیر باشد که با موضوعات مختلف مانند سرمایه‌گذاری‌های کلان و... آشنائی داشته باشد.

وی با بیان اینکه استاندار بومی با ضعف‌ها و چالش‌های مهم استان آشنائی دارد، اضافه می‌کند: قطعاً باید بومی و غیربومی بودن استاندار مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه متأسفانه هزینه اشتباهات سهوی دولتمردان را مردم و جامعه می‌پردازند، ادامه می‌دهد: استاندار آینده باید تمام دقت و تلاشش را به کار گیرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه بعد از انقلاب هیچ دولت و مجلسی تبحر در اقتصاد نداشته‌اند، می‌گوید: بیشتر راه‌یافتگان به مجلس شورای اسلامی اقتصادی نبوده‌اند و نگاه اقتصادی بر کشور حاکم نبوده است.

 هیچ دولتی تبحری در حوزه اقتصاد نداشته است

رئیس خانه صمت فارس بیان می‌ کند: نبود نگاه اقتصادی و حاکم بودن نگاه سیاسی باعث شده تا در حوزه اقتصاد با مشکل مواجه باشیم و شوربختانه هیچ دولتی تبحری در حوزه اقتصاد نداشته است.

این فعال اقتصادی با طرح این سئوال مبنی بر اینکه مسئولی که در طول عمر کاری درگیر قوانین تأمین اجتماعی، کارگری، چالش‌های حوزه صنعت، بازاریابی و رونق اقتصاد نشده، چگونه می‌تواند در اقتصاد حرفی برای گفتن داشته باشد، می‌گوید: زمانی که مدیران به بهانه و توجیه نبود بودجه پروژه‌های عمرانی را معطل نگه می‌دارند چگونه می‌توانند وضعیت اقتصادی را بهبود بخشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز