خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد؛

روایتی از دو برادر روشندل شیرازی که وکالت می کنند/ معابر شیراز برای نابینایان استاندارد نیست/ بخش خصوصی هم نابینایان را بکار نمی گیرد

روایتی از دو برادر روشندل شیرازی که وکالت می کنند/ معابر شیراز برای نابینایان استاندارد نیست/ بخش خصوصی هم نابینایان را بکار نمی گیرد
کد خبر : ۱۵۲۷۶۷۵

سهمش از جهانش سوسوی نوری گمشده در تصویری مه آلود است، جهانی که در آن به جای دیدن باید با سر انگشتانش لمس و گوش هایش جور ندیدن هایش را بکشد.

به گزارش ایلنا، به واقع دنیا از دریچه نگاه یک نابینا؛ زیستن در دنیای ماورایی به دور از سیاهی مطلق و نومیدی است که در آن شکوفه های امید از سرانگشتانشان با لمس زندگی زاده می شود.

«بو، لامسه، صدا» سه کلید واژه ایست که خلا ندیدن ها را برایشان پر می کند، عمود سفید چند تکه اشان پابه پای همیشگی شان به روی سنگفرش پیاده رو هایی است که بی مهری را در حق شان تمام کرده است.

 در کنار همه ندیدن ها، گوش ها و دستهای شان، چشم های همیشه بیدارشان شده است.

آنها همیشه اثبات کرده اند که بدون دیدن هم می شود زندگی کرد و در حصار وابستگی گرفتار نشد.

گزافه نیست اگر بگوییم که روشندلان در عوض ندیدن های شان سراپا هوش و گوش و ذکاوتند که اگر زمینه شکوفایی استعدادهایشان فراهم شود با پشتکاری که دارند، کاری می کنند کارستان.

وکلای نابینای شیرازی مصداقی از اراده های آهنین

مصداق بارز این مدعا؛ سید مهدی حسینی وکیل پایه یک دادگستری و برادرش سید هادی حسینی دو تن از جامعه ۲۰ هزار نفری نابینایان استان فارس هستند که با همت بلند خود توانسته اند به جمله خواستن توانستن است، عینیت ببخشند.

برادرانی که با طی کردن مقطع دکتری حقوق خصوصی و کارشناسی ارشد حقوق، در لباس وکالت به دنبال اعاده حق هستند، آنها مصداقی عینی از اراده های آهنین اند.

دو برادر روشندلی که به تصویر تاریک و بی فروغ نابینایی، رنگ امید و اراده بخشیده اند.

روایتی از دو برادر روشندل شیرازی که وکالت می کنند/ معابر شیراز برای نابینایان استاندارد نیست/ بخش خصوصی هم نابینایان را بکار نمی گیرد

رهایی از ظلمت با چشم های بسته

آنها برای رسیدن به فردوس آرزوهای شان با امید و اراده‌ای تحسین برانگیز تا مقطع دکترای حقوق و کارشناسی ارشد این رشته پیش رفته اند و با قلبی روشن و سرشار از دلبستگی به حرفه شان فعالیت می کنند.

برادران حسینی شاید چشمهای شان در ظاهر رنگی از دنیا ندیده اما در حقیقت جهانشان سرشار از رنگ و زیبایی است، چرا که آنها با چشم‌های بسته، راه روشن رهایی از ظلمت را پیدا کرده اند.

حالا همین دو روشندل شیرازی نه تنها به الگوی نابینایان تبدیل شده اند، بلکه تحسین افراد بینا را برانگیخته اند.

نابینایی سید مهدی و سید هادی هیچگاه نتوانست آنان را گوشه نشین کند، چرا که حالا سید مهدی ۴۵ ساله و سید هادی ۴۱ ساله با راه اندازی دفتر وکالت مشترک به دنبال احقاق حقوق عامه هستند.

مسیر موفقیت این دو برادر روشندل شیرازی آمیخته با  درد و رنج است، دو برادری که به دلیل ازدواج فامیلی والدینشان(دختر خاله ،پسرخاله)  هر دو با رنج نابینایی، دیالیز و از دست دادن کلیه ها همزمان با هم در (۱۳۸۰) مواجه و در آخر پیوند نه برای یکبار که دو بار را به جان خریده اند.

روایتی از دو برادر روشندل شیرازی که وکالت می کنند/ معابر شیراز برای نابینایان استاندارد نیست/ بخش خصوصی هم نابینایان را بکار نمی گیرد

اما آنها هرگز تسلیم بیماری نشدند و با تحمل همه دردهای جسمانی موفق شدند،حالا سید مهدی و سید هادی دارای خانواده و همسران شان بینا است. سید مهدی دارای دو پسر ۱۶ و ۱۳ ساله و سید هادی دارای یک دختر ۹ ساله است.

این دو برادر هر روز راهروهای دادگاه ها را دست در دست همسران شان طی می کنند تا به اعاده دادرسی موکلان خود بپردازند.

سید مهدی در کنار وکلالت خود استاد حق التدریس دانشگاه شیراز هم بود اما به دلیل فرایند دیالیز، مجبور شد تا از این دلمشغولی خود به صورت موقت دست بکشد، این دو برادر ثابت کرده اند که معلولیت شاید محدودیت باشد اما ناتوانی نیست. 

معابر شیراز برای نابینایان استاندارد نیست

رئیس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس در گفت و گو با ایلنا مهمترین چالش معلولان در کشور را نگرش منفی جامعه به توانمندی آنان می داند که باعث آزار این دسته از توانخواهان می شود.

سعیدفانی، با انتقاد از الفاظ ناشایست و علیل خواندن نابینایان متذکر شد: عمده نابینایان سرآمدتر از افراد ‌بینا هستند.

وی بر لزوم فرهنگ سازی جامعه برای مواجهه با نابینایان از مراحل پیش دبستانی تا افراد بزرگسال جامعه تاکید کرد و افزود: لازم است تا فرهنگ سازی مردم از سنین کودکی و از بستر خانواده ها برای برخورد درست با نابینایان شروع شود.

رئیس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس با گریزی به مشکلات نابینایان در سطح کلانشهر شیراز بیان داشت: به رغم اقدامات انجام شده، فرایند مسیر یابی معابر و اماکن عمومی برای نابینایان با استانداردهای لازم فاصله دارد.

روایتی از دو برادر روشندل شیرازی که وکالت می کنند/ معابر شیراز برای نابینایان استاندارد نیست/ بخش خصوصی هم نابینایان را بکار نمی گیرد

فانی ابراز کرد: متاسفانه پیمانکاران شهری به دلیل ناآشنا بودن با استانداردهای لازم، مسیرهای ارتباطی نابینایان را منتهی به جداول،پل ها،جوی آب،تابلوهای راهنمایی،تیرها و یا ترانس برق می کنند که این مساله باعث اتفاقات ناگوار برای نابینایان می شود.

وی اضافه کرد: بی توجهی افراد بینا به حقوق نابینایان باعث شده تا رانندگان با پارک خودروهای خود در پیاده روها و مسیرهای نابینایان، باعث آزار آنان شوند.

دستیار استاندار فارس در امور معلولان تصریح کرد: برخی از صنوف با در اختیار گرفتن پیاده روها مسیر تردد مردم را تصاحب کرده و همین موضوع بارها باعث چالش برای نابینایان شده که می طلبد شهرداری در این خصوص با قاطعیت و جدیت برخورد کند.

بخش خصوصی هم نابینایان را بکار نمی گیرد

 رئیس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس ابراز کرد:متاسفانه نگاه منفی که به این افراد وجود دارد کار را به جایی رسانده که در کنار فرصت های شغلی دولتی که از نابینایان سلب می شود، اقبال آنان حتی در بین کارفرمایان بخش خصوصی هم بلند نباشد.

 فانی، در ادامه به چالش های تامین تجهیزات مورد نیاز نابینایان اشاره کرد و گفت: تا چند سال پیش بهزیستی وسایلی همچون دستگاه چاپ بریل، ضبط صوت و مانند این‌ها را در اختیار نابینایان قرار می‌داد؛ درحالی که امروز به دلیل کمبود اعتبارات این مساله محدودتر شده است.

فرصت هایی که با تلفن های گویا بلعیده شدند

فانی ادامه داد: پیش از این، تلفنچی‌های ادارات افراد نابینا بودند؛ اما از روزی که تلفن‌های گویا و هوشمند روی کار آمد، همین تعداد اندک شاغل نیز بیکار شدند یا بحث استخدامشان منتفی شد.

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد معلولان فارس افزود: با  توجه به اینکه نابینایان بیشار قشر تحصیل کرده در جامعه معلولان به شنار می روند اما در آموزش و پرورش هم از وجود آنان در مشاغل معلمی  استفاده نمی کند.

فارس; چهارمین استان کشور در جمعیت نابینایان

به گفته مدیر کل بهزیستی فارس، این استان با دارا بودن ۲۰ هزار نفر نابینا، چهارمین استان پرجمعیت در کم بینایی و نابینایی است که به دلیل وقوع تصادفات سالانه به این جمعیت افزوده می شود.

محمدرضا هوشیار در گفت و گو با ایلنا اعلام کرد: هم اکنون ۱۶ هزار دانش آموز نابینا وکم بینا در فارس تحصیل  و ۵۰۰ دانشجو نیز در دانشگاه های استان در حال تحصیل هستند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد از اختلالات بینایی قابل پیشگیری هستند، خاطر نشان کرد: از هر ۵ نفر مبتلا به اختلالات بینایی، چهار مورد قابل پیشگیری است.

۱۰هزار نفر در فارس غربالگری بینایی شدند

مدیرکل بهزیستی فارس اعلام کرد: در سالجاری ۱۰هزار مورد غربالگری بینایی در فارس  انجام و دو مورد از این تعداد مورد عمل جراحی چشم قرار گرفته اند.

هوشیار با بیان اینکه پیشگیری از معلولیت های بینایی با حساسیت  در این استان دنبال می شود، ابراز کرد: به همین منظور در  همه شهرستان های استان یک مرکز را مسئول نظارت، پیگیری موارد مشکوک، تبلیغات وآگاه سازی کرده ایم که از طریق سامانه تدارکات انتخاب می شوند.

وی بر لزوم اطلاع رسانی و حساسیت جامعه جهت مراجعه کودکان ۳تا ۶ سال جهت غربالگری بینایی به مراکز مربوطه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس آمار سازمان بهزیستی کشور، یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر معلول در کشور تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند که از این تعداد، ۱۶۰ هزار نفر از آنها دارای اختلالات بینایی هستند که میانگین سنی آنان ۳۷ سال است.

گزارش از: آمنه سپهر

انتهای پیام/
مریم بازوند
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز