خبرگزاری کار ایران

هشدار دستگاه قضایی آذربایجان غربی به کارشکنان اجرای قانون الزام به سند رسمی

هشدار دستگاه قضایی آذربایجان غربی به کارشکنان اجرای قانون الزام به سند رسمی
کد خبر : ۱۵۲۶۹۵۶

رئیس دادگستری آذربایجان غربی گفت: دستگاه قضایی با افرادی که در مقابل اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول کارشکنی و گردن‌کشی می کنند قطعاً برخورد جدی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر عتباتی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم آذربایجان غربی  با اشاره به دیدار مسئولان قضایی با مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه سال ۱۴۰۲ گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار نکته دقیق و کاربردی را در رابطه با تثبیت مالکیت اموال غیر منقول مطرح کردند که دغدغه مردم هست و قراردادهای عادی نسبت به این اموال هم مردم و هم دستگاه قضایی را دچار مشکل می کنند و این دغدغه با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول تا حد بسیاری مرتفع خواهد شد.

عتباتی ادامه داد: بر اساس اعلام مقامات رسمی قضایی و ثبتی، یک سوم پرونده ها مستقیم و غیرمستقیم مربوط به معاملات اموال غیرمنقول است که دستگاه قضایی را دچار فرسودگی می کند و اگر ورودی این پرونده ها با اجرایی کردن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول مدیریت گردد، قضات با فراغ بال بیشتری به سایر پرونده ها رسیدگی خواهند کرد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به ضمانت اجراهای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول اظهار داشت: برای اجرایی شدن این قانون ضمانت اجراهای قوی پیش بینی شده است و با اجرایی شدن این قانون اگر معامله ای نسبت به اموال غیرمنقول به صورت عادی صورت پذیرد هیچ دعوی راجع به آن به غیر از استرداد عوضین در محاکم قابل استماع نیست و در هیچ مرجع رسمی قابل رسیدگی نیست.

مقام ارشد قضایی استان ادامه داد: ارشاد و برنامه های تبیینی و آموزشی بخش مهمی از این قانون است و نهادهای متولی امر از جمله اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتحادیه مشاورین املاک، اداره کل ثبت اسناد و مجموعه سران دفاتر نقش بسیار مهمی در اجرایی کردن این قانون دارند و می بایست حتماً مشاوران املاک مجاز توجیح و آموزش های لازم تخصصی برای اعطای پروانه تخصصی صورت پذیرد.

وی از فعالان رسانه خصوصاً رسانه ملی نیز خواست تا الزامات اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول را به سمع و نظر مردم برسانند.

رئیس شورای قضایی استان به تشکیل اکیپ تلفیقی با حضور نمایندگان دادستانی، بازرسی، اتحادیه مشاورین املاک، پلیس نظارت بر اماکن و هر مجموعه ای که لازم باشد تاکید کرد تا ضمن نظارت بر مشاورین املاک مجاز و دفاتر اسناد رسمی درخصوص حسن اجرای این قانون، مشاورین املاک غیر مجاز پلمپ شوند.

عتباتی تاکید کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول آثار و برکات زیادی هم برای مردم و هم برای دستگاه قضایی دارد که موجب آرامش خاطر روانی شهروندان و کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی خواهد شد به همین خاطر دستگاه قضایی با افرادی که در مقابل اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول کارشکنی و گردن‌کشی می کنند قطعاً برخورد جدی خواهد کرد.

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این جلسه بیان کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول یک بستر بسیار مناسب برای کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی است.

مجیدی ادامه داد: برای اجرایی کردن این قانون چند زیرساخت و الزام لازم است که یکی از آنها آموزش های تخصصی برای مشاورین املاک ظرف حداکثر دو هفته است و همچنین برای مشاورین املاک غیرمجاز اخطار مهلت یک هفته‌ای برای درخواست مجوز صادر گردد، همچنین الزامات این قانون در محل مشاوران املاک و در مقابل دیدگان مردم نصب گردد و ثبت اسناد و املاک نیز تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگی را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز