خبرگزاری کار ایران

کارگردان جوان تبریزی:

زندگی ما انسانها متاثر از نگاه دیگران است / جهنم چیزی است که ما براسا تاثیر دیگران می سازیم

زندگی ما انسانها متاثر از نگاه دیگران است / جهنم چیزی است که ما براسا تاثیر دیگران می سازیم
کد خبر : ۱۵۲۶۵۳۵

کارگردان نمایش "دوزخ" با اشاره به اینکه همه ما در ظاهر شاید ادعای استقلال می کنیم اما در اصل زندگی ما متاثر از نگاه دیگران است، گفت: در نمایش دوزخ ما نگاه متفاوت سارتر را به جهنم می بینیم و در نهایت می بینم که جهنم چیزی است که ما می سازیم براساس تاثیری که از دیگران می گیریم.

به گزارش ایلنا از تبریز، عاطفه فرشباف، دانشجوی رشته حقوق و کارگردان جوان و پرتلاش تبریزی، در جمع خبرنگاران در مورد علاقه اش و نقش هنر تئاتر در مسیر زندگیش گفت: حقوق انتخاب خانواده بوده، تئاتر انتخاب خودم، تئاتر دریچه نگاه من به دنیاست و از این دریچه من زندگی را زندگی و درک کردم.

وی افزود: در کنار اساتیدی چون، یوسف اعظمی و بهنام قدیریی بازیگری و عروسک گردانی، را آموختم و نمایشهای «سه روایت از زندگی» و «نصف شبی» را کارگردانی کردم و حالا برای سومین تجربه کارگردانی اثر «دوزخ» ژان پل سارتر، را برگزیدم.

عاطفه فرشباف یکی از دلایل انتخاب این کار را نگاه متفاوت سارتر به جهنم بعد از مرگ دانست و افزود: در نمایش دوزخ ما نگاه متفاوت سارتر را به جهنم می بینیم و در نهایت می بینم که جهنم چیزی است که ما می سازیم براساس تاثیری که از دیگران می گیریم.

وی افزود: این نمایش به بازه زمانی و مکانی مشخصی محدود و منحصر نیست و تمام زمانها و جوامع را شامل می شود.

کارگردان نمایش "دوزخ" با اشاره به اینکه از نگاه سارتر انسان محکوم به آزادی است و قدرت اختیار دارد، تاکید کرد: در واقع همه ما شخصیت های داریم که در ظاهر شاید ادعای استقلال می کنیم اما در اصل زندگی ما متاثر از نگاه دیگران است، ما در موقعیتهای مختلف و در رویارویی با مسائل تصمیم میگیریم که چه نگاهی و چه عقیده‌ای از اطرافیان در اعمال و زندگیمان دخالت و اثرگذار باشند.

وی با اشاره به دیالوگی از سارتر در این نمایش می گوید: «جهنم دیگرانند، جهنم شمایید»، حق انتخاب را ما به دیگران می دهیم که در زندگی ما دخالت کنند.

فرشباف در رابطه با سبک اجرای نمایش دوزخ گفت: نمایش دیالوگ محور پیش می رود و صحنه متفاوت و گردان خواهد بود و به نوعی بیانگر این است که انسان محدود به زمان و مکان نیست، برای همین این صحنه انتخاب شده و مادام درحال گردش و چرخش است، انسن هر کاری انجام می دهد تا به جایی برسد و آرامش یابد اما هیچگاه نمی‌رسد و دراین نرسیدن دیگران نقش اصلی را دارند.

عاطفه فرشباف در رابطه با عدم حمایت جوانان از سوی پیشکسوتان تئاتر گفت: پیشکسوتان بیشتر، نقش استادی در محدوده کلاس دارند اما هیچگاه حمایتی از بزرگترها و مسئولان ندیدم، متاسفانه نهایت تشویق ها و حمایتها تنها در حد صحبتهایی گذرا مطرح می‌شود، اما پشت سر هیچ عملی وجود ندارد.

فرشباف با اشاره به اینکه در این نمایش کارگردانی و بازیگری را به دلیل علاقه زیادم همزمان به عهده دارم، یادآور شد: جایگاه تهیه کنندگی کار، را هم دارم زیرا بارها به تجربه دیده‌ام که هیچ‌کس از کار هنری به لحاظ بودجه حمایت نمی‌کند و مجبوریم عمدتا با هزینه شخصی کار کنیم به این دلیل تصمیم گرفتم برای کمتر شدن دغدغه مالی تهیه کنندگی کار را هم خودم به عهده بگیرم.

سردار خیاطی، دستیار کارگردان نمایش "دوزخ" نیز در این جلسه اظهار داشت: دوزخ متنی جهانشمول حاکم بر همه زمانها و مکانهاست بیانگر تاثیرات اعمال ما چه نیک و چه بد بر زندگی خودمان است، این انسانها هستند که یکدیگر را عذاب می دهند، ما در مقام انسانی می توانیم همراه و باعث آرامش یکدیگر باشیم و یا مقابل دیگران و باعث عذاب اطرافیان باشیم.

گفتنی است عوامل نمایش دوزخ عبارت است از :

نویسنده: ژان پل سارتر 

مترجم: دکتر علی سلامی 

کارگردان و تهیه کننده: عاطفه فرشباف 

بازیگران: مهدی نصرالهی، امین ملکی اصل، عاطفه فرشباف، سنا زینالی 

دستیارکارگردان: سردار خیاطی 

منشی صحنه: نفس خورشیدی فرد 

مدیران صحنه: رامین هاشمی، دینا یوسفی، امیر حسین دینی زاده 

آهنگ ساز: ساجد جلیلی 

روابط عمومی: ناهید زمانی 

نمایش دوزخ به سبک سورئال از 18 شهریور ماه ساعت 19 در سالن استاد صادقی  تئاتر شهر تبریز، اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز