خبرگزاری کار ایران

افزایش ۱۰ درصدی مصرف بنزین در فارس نسبت به سال گذشته

 افزایش ۱۰ درصدی مصرف بنزین در فارس نسبت به سال گذشته
کد خبر : ۱۵۲۴۶۲۹

طرح تخصیص نفت گاز به‌صورت آزمایشی در فارس اجرا می شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فارس گفت: در پنج ماه گذشته حدود یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون لیتر بنزین در فارس مصرف شده که ۱۰ درصد بالاتر از میانگین پنج ماهه سال گذشته بوده و از این لحاظ در جایگاه سوم یا چهارم کشور است.

به گزارش ایلنا، اسدالله طاهری در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینک به‌طور کلی فارس استانی پرمصرف در زمینه سوخت است، افزود: تابستان امسال سال پرمصرفی در بحث استفاده از سوخت در استان بود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف گازوئیل در مدت زمان یادشده حدود یک میلیارد و ۲۶ میلیون لیتر است که حدود شش درصد از مصرف سال گذشته بیشتر است، ادامه داد: میزان مصرف سوخت هوایی به‌دلیل تعطیلی فرودگاه جهرم برای تعمیرات، نسبت به سال گذشته سه درصد رشد منفی داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فارس با بیان اینکه فارس تنها استانی است که به خطوط انتقال متصل نیست، عنوان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی فارس یکی از بزرگترین شرکت‌های توزیع فرآورده‌های نفتی در کشور است، با این تفاوت که تمام شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی به‌جز استان فارس به خطوط انتقال متصل هستند.

وی گفت: از سه سال پیش بحث اتصال به خطوط انتقال با دستور استاندار فارس و پیگیری نمایندگان دنبال می‌شود.

طاهری بیان کرد: اکنون روزی شش میلیارد تومان کرایه نفت‌کش برای انتقال فرآورده‌های نفتی از جنوب کشور به استان فارس پرداخت می‌کنیم که معادل ماهانه ۱۸۰ میلیارد تومان و سالانه ۲هزارو۴۰۰ میلیارد تومان است. 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس یکی از معضلات این شرکت را قاچاق سوخت دانست و ادامه داد: اگر خط لوله احداث شود هم این وضعی که داریم از بین می‌رود و هم قاچاق فرآورده‌های نفت.

وی با بیان اینکه روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفتکش از استان فارس به سمت بندرعباس و همین تعداد برعکس برای انتقال فرآورده های نفتی حرکت می‌کند، گفت: به‌دنبال راه‌اندازی خط لوله ۴۲۰ کیلومتری از بندرعباس به سمت فارس هستیم.

اجرای طرح تخصیص نفت گاز به‌صورت آزمایشی در فارس

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس از اجرای طرح تخصیص نفت گاز براساس اسناد حمل ‌برخط در این استان خبر داد و گفت: بخش‌های زیادی از گازوئیل از جنوب کشور به سراسر کشور ارسال می‌شود و برای اینکه این بار مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و قاچاق نشود، طرح تخصیص نفت گاز به‌صورت آزمایشی در استان فارس اجرا شد.

وی با بیان اینکه این طرح با همکاری شرکت پخش فرآورده های نفتی، راهداری، همیاری شهرداری‌ها، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و پلیس امنیت اقتصادی اجرا می‌شود، یکی از اهداف این کار را مبارزه با قاچاق سوخت ارزیابی کرد .

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس درباره کارت سوخت‌های آزادی که باید در جایگاه‌های عرضه سوخت وجود داشته باشند، گفت: در گام نخست هم از مردم هم از شرکت‌های دولتی درخواست داریم تا هنگام استفاده از سوخت حتماً از کارت سوخت خودرو خود استفاده کنند، چراکه این کارت سوخت‌ها بیشتر برای مواقع اضطرار و نیروهای امدادی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برای هر سکو یک کارت با ۷هزار لیتر ظرفیت در نظر گرفته‌ایم تا در مواقع اضطرار از آن استفاده کرد، در عین حال از مردم خواست تا اگر از هر جایگاهی شکایتی دارند به سامانه ۰۹۶۲۷ گزارش کنند.

 افتتاح حدود ۲۷ جایگاه عرضه سوخت در سه سال گذشته

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس از افتتاح حدود ۲۷ جایگاه عرضه سوخت در سه سال گذشته در استان فارس خبر داد و افزود: در این مدت دو جایگاه اختصاصی CNG در استان افتتاح شده است و از حیث راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت تقریباً استان اول کشور هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه جایگاه در مجتمع‌های خدماتی رفاهی و سه جایگاه سیار در این آزادراه مشغول به فعالیت هستند و اگر بخش خصوصی همراهی کند، می‌توان دو جایگاه دیگر هم تا پایان سال راه‌اندازی کرد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روزانه هشت میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین و حدود بیش از شش میلیون گازوئیل و به‌طور کلی روزانه ۱۶ میلیون لیتر فرآورده های نفتی در استان توزیع می‌کنیم که همه این‌ها به وسیله نفتکش‌های جاده‌پیما انجام می‌شود.

 ۶۰ درصد بنزین فارس از بندرعباس تامین می شود

وی اظهار کرد: اکنون فقط ۱۷ درصد نیاز مصرف بنزین استان و به‌طور کلی حداکثر ۳۰ درصد مصرف فرآورده های نفتی استان توسط پالایشگاه شیراز تأمین می‌شود و بقیه فرآورده‌های نفتی را مجبوریم به‌صورت کار عملیاتی دقیق و بالا از سایر مبادی بیاوریم.

طاهری ادامه داد: حدود۶۰ درصد بنزین استان فارس را از بندرعباس با فاصله حدود ۶۰۰ کیلومتری می‌آوریم و برای نواحی غربی استان مثل نورآباد، کازرون، کوهچنار و مصیری عمدتاً سعی می‌کنیم از ناحیه بوشهر و ماهشهر فرآورده های نفتی را حمل کنیم و برای مناطق جنوبی مثل لار، لامرد، مهر، خنج، اوز و گراش مستقیماً از بندرعباس سوخت انتقال می‌دهیم و برای بقیه نواحی از ذخیره‌سازی خود که از بندر می‌آوریم به وسیله نفتکش‌ها ارسال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس بیان کرد: اکنون حدود ۳۳۰ جایگاه پمپ بنزین و نفت گاز در فارس داریم که کار سوخت‌گیری به وسیله ۴هزارو۲۰۰ نازل در استان انجام می‌شود. همچنین ۱۳۳ جایگاه CNG و ۷۳۸ فروشنده تعاون روستایی و ۳۹ تاسیسات سیلندرپرکنی در سراسر استان داریم.

روزانه حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار مترمکعب سوخت CNG توزیع می شود

وی با بیان اینکه چهار فرودگاه فعال استان فارس سالانه حدود ۲۵ میلیون لیتر فرآورده های نفتی را استفاده می‌کنند، گفت: روزانه حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار مترمکعب سوخت CNG توزیع می‌کنیم البته استقبال از CNG  در استان کمتر شده است. ضمن اینکه تاکنون حدود ۲۰ هزار خودرو عمومی مثل وانت و تاکسی را به ناوگان دوگانه سوز تبدیل کردیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس درباره پمپ بنزین ابیوری که متعلق به این شرکت است نیز بیان کرد: این پمپ بنزین از پیش از انقلاب اسلامی فعال بوده و اکنون لوله‌های آن فرسوده است و هر آن احتمال حادثه وجود دارد، اما شهرداری شیراز از دو سال پیش مدعی است که مالک این جایگاه است. به همین دلیل نه اجازه بازسازی را به ما می‌دهد و نه سند مالکیت آن را رو می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز