خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند:

واحد بازیافت آب‌های املاح بالا به روش اسمزمعکوس پالایشگاه شازند بهره‌برداری شد

واحد بازیافت آب‌های املاح بالا به روش اسمزمعکوس پالایشگاه شازند بهره‌برداری شد
کد خبر : ۱۵۲۳۴۰۴

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند گفت: واحد بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح بالا به روش اسمز معکوس (RO) با ظرفیت 340 مترمربع بر ساعت به بهره‌برداری رسیده است که منجر به تولید 310 مترمکعب بر ساعت آب با کیفیت بالا می‌گردد. پالایشگاه شازند نخستین پالایشگاهی است که درصد بازیابی آب‌های آلوده صنعتی آن به واحد RO با راندمان بیش از 90 درصد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید رجبی در مراسم بهره‌برداری از پروژه واحد بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح بالا به روش اسمز معکوس (RO) پالایشگاه شازند، افزود: عملیات اجرایی این طرح با مشارکت 90 درصدی شرکت‌های داخلی و بکارگیری 90 نفر از متخصصان بومی در نیمه دوم سال 1399 آغاز شده و اکنون پس از گذشته 3 سال و 6 ماه به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: طرح بهینه‌سازی بازیافت آب‌های املاح بالا به روش اسمز معکوس با سرمایه‌گذاری ارزی 6 میلیون و 300 هزار یورویی و سرمایه‌گذاری ریالی 1400 میلیارد ریالی در پالایشگاه شازند احداث شده است. با بهره‌برداری از این پروژه سالانه بیش از 1.5 میلیارد لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود. همچنین سالانه 1.5 میلیارد لیتر آب از سد کمال صالح اراک تصفیه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند به حجم اشتغالزایی این پروژه اشاره کرده و اظهار داشت: علاوه بر اینکه در حین اجرای احداث پروژه 200 تا 300 نفر اشتغال مستقیم داشتند، اکنون که این پروژه به بهره‌برداری رسیده نیز برای 50 نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی مهیا شده است. اعتماد بیش از 70 درصد به شرکت‌های داخلی در راستای طراحی و احداث این پروژه و تأمین حداکثری تجهیزات از تولیدکنندگان داخلی از ویژگی‌های مهم این پروژه است.

رجبی تصریح کرد: کاهش حجم پساب ورودی به حوضچه‌های تبخیر و در نهایت قطع سرریز آنها به اراضی کشاورزی منطقه، استفاده مجدد از پساب و کاهش برداشت آب خام از منابع زیرزمینی و سد کمال صالح از دیگر اهداف این پروژه است. اکنون آب‌های با املاح بالا به حوضچه‌های تبخیر سرریز می‌شود. بر این اساس اجرای این پروژه موجب افزایش بهره‌وری مصرف آب و همچنین جلوگیری از نفوذ آب املاح بالا به سفره‌های زیرزمینی می‌گردد.

وی به فرایندهای مطالعاتی انجام شده برای اجرای این پروژه اشاره کرده و بیان داشت: این پروژه پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی و بررسی روش‌های مختلف از جمله الکترودیالیز، روش‌های تبخیری MED و غیره با استفاده از بالاترین تکنولوژی‌های موجود شامل مراحل سختی‌گیری و زلال‌سازی و فیلتراسیون‌های شنی و کربنی و غشاهای اسمز معکوس، اولترا فیلتراسیون و غیره اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند تأکید کرد: اهمیت ویژه به مسائل زیست‌محیطی و محدودیت منابع آب شیرین، خشکسالی‌های وسیع، افزایش برداشت از منابع آب و در نتیجه الزام استفاده صحیح از منابع آب موجود و تصفیه کامل پساب‌های صنعتی، شرکت پالایش نفت شازند را بر آن داشت تا احداث واحد جدیدی را برای تصفیه پساب با املاح بالا، به روش اسمز معکوس (RO)  و تصفیه کامل پساب و استفاده مجدد از آب مصرفی را در دستور کار خود قرار دهد.

رجبی ابراز داشت: با توجه به شرایط بحران کم‌آبی حاکم بر جهان که به تبع آن در کشور ایران نیز وجود دارد و همچنین الزام استفاده از روش‌های نوین بازیابی و تصفیه جریان‌های پساب پالایشگاه امام خمینی شازند به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، تأمین نیازهای آبی پالایشگاه و کمک به حفظ محیط‌زیست، سبب شد تا احداث پروژه تصفیه پساب‌های موجود در دستور کار این واحد پالایشگاهی قرار گیرد. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز