خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

وضعیت منابع آبی استان مرکزی بحرانی است / سطح آب‌های زیرزمینی پایین رفته است

وضعیت منابع آبی استان مرکزی بحرانی است / سطح آب‌های زیرزمینی پایین رفته است
کد خبر : ۱۵۱۹۲۹۴

تغییر الگوی بارش‌ها مشکلات بسیاری را با خود به همراه دارد

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با ابراز تأسف از اینکه متأسفانه وضعیت بارندگی‌ها در این استان مطلوب نیست، گفت: در این رابطه، زمان بارش بسیار مهم است. از اوایل مهر ماه تا مرداد ماه باید بارندگی با پراکنش بسیار خوب اتفاق بیفتد، اما متأسفانه وضعیت بارش‌ها تغییر کرده است.

رضا عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به تغییر الگوی بارش‌ها در فصول مختلف اشاره کرده و افزود: برای مثال در فصل زمستان بارش برف کاهش پیدا کرده، اما در فصل بهار بارش باران زیاد شده است. این رخداد باعث رشد موقتی یک‌ساله گیاهان می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تغییر الگوی بارش‌ها مشکلات بسیاری را با خود به همراه دارد، ادامه داد: چنین اتفاقی از یک سو سبب افزایش آتش‌سوزی‌ها در مراتع می‌شود و از سوی دیگر به دلیل خشکی زمین، این بارش‌ها منجر به تغذیه منابع آب زیرزمینی نمی‌شوند.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: به دلیل خشکسالی سال‌های گذشته تا امروز، وضعیت منابع آبی این استان بحرانی است و سطح آب‌های زیرزمینی پایین رفته است. از آنجا که بارش برف نیز بسیار کاهش پیدا کرده، زمان بسیار زیادی لازم است تا سطح این منابع بالا بیاید.

عظیمی به وضعیت ناخوشایند بارش‌ها در پاییز پیش‌رو اشاره داشته و تصریح کرد: بر اساس تصاویر و نقشه‌های پیش‌بینی بارش‌ها، وضعیت بارندگی در پاییز سال جاری نیز چندان مطلوب نخواهد بود و منابع آب پشت سدها نیز وضعیت مطلوبی نخواهند داشت.

وی بیان داشت: باید در خصوص تأمین منابع آب چاره‌اندیشی شود و شهروندان نیز الگوی مصرف را رعایت کنند. در این راستا صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های شرب و کشاورزی به عنوان یک ضرورت، به شدت توصیه می‌شود و مورد تأکید قرار دارد.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه اعتبارات این حوزه در سال 1403 در بخش آبخیزداری 2 برابر شده است، تأکید کرد: سال گذشته حدود 240 میلیارد ریال اعتبارات استانی داشتیم، اما در سال جاری این رقم به 460 میلیارد ریال رسیده است.

عظیمی از افزایش 100 میلیارد ریالی اعتبارات ملی در سال جاری خبر داد و ابراز داشت: این اعتبارات در سال گذشته 280 میلیارد ریال بوده و در سال جاری 380 میلیارد ریال است. اعتبارات مذکور در راستای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و مدیریت روان‌آب‌ها به کار گرفته می‌شود تا در نهایت، تغذیه منابع آب زیرزمینی انجام شود.

وی اضافه کرد: این موضوع نشانگر پی بردن سیاستگزاران به اهمیت امور مربوط به منابع‌طبیعی و آبخیزداری و همچنین لزوم انجام اقدامات زیربنایی برای کاهش مشکلات در این حوزه و افزایش تاب‌آوری در برابر خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیمی است.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی به فرایند پروژه‌های آبخیزداری اشاره کرده و گفت: پروژه‌های آبخیزداری اکثراً به سمتی پیش می‌روند که آب در همان محل بارش جمع‌آوری شده و در زمین نفوذ داده شود، در این صورت تبخیر کاهش پیدا می‌کند و تغذیه قنوات و چاه‌ها نیز ممکن می‌شود.

عظیمی افزود: از دهه 70 تاکنون در 12 هزار و 800 نقطه استان مرکزی، پروژه آبخیزداری اجرایی شده است. به طور متوسط سالانه حدود 92 میلیون مترمکعب از روان‌آب‌هایی که به صورت سیلاب هستند و می‌توانند مخرب باشند در سازه‌های آبخیزداری مدیریت شده و به زمین نفوذ داده می‌شوند.

وی همچنین پرهیز از روشن کردن آتش در طبیعت توسط طبیعت‌گردان را خواستار شد و ادامه داد: متأسفانه در سال جاری 100 هکتار از اراضی مرتعی استان مرکزی دچار حریق شده که همگی ناشی از سهل‌انگاری مردم در جریان طبیعت‌گردی‌ها است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز