خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می دهد؛

خاک پَرانی کاسبان چهار راه رسولی زاهدان و دست اندازهای مسیر مشتریان/ یکی از کاسبان: تا ورشکسته نشویم این پروژه تمام نمی شود

خاک پَرانی کاسبان چهار راه رسولی زاهدان و دست اندازهای مسیر مشتریان/ یکی از کاسبان: تا ورشکسته نشویم این پروژه تمام نمی شود
کد خبر : ۱۵۱۸۴۸۰

شهردار زاهدان: ۳ ماه دیگر پروژه چهار راه رسولی به اتمام می رسد

پروژه نیمه تمام چهار راه رسولی زاهدان مدت هاست که گلایه کاسبان و مراجعه کنندگان به این بازار پر مخاطب را به دنبال داشته و حالا شهردار زاهدان خبر از اتمام فاز 1 این پروژه تا یک ماه دیگر و پایان این پروژه تا حدود سه ماه دیگر می دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازار چهار راه رسولی زاهدان ، یکی از مراکز خرید بسیار پر مخاطب در زاهدان است که بسیاری از گردشگران و مسافران، تنها برای گشت و گذار و خرید کالاهای لوکس وارداتی، میوه های استوایی، لباس های سنتی، کالاهای داخلی، کفش ها و کالاهای استوک وارداتی که بخش جذاب ماجراست، به این استان سفر می کنند.

از ابتدای سال 1402 اما، طرح گردشگری_ تجاری چهار راه رسولی زاهدان با الگوبرداری از طرح های ایرانی اسلامی، توسط شهرداری زاهدان کلید خورد و لحظه به لحظه اجرای این پروژه در این بازار پر مخاطب و همزمان با فروش کاسبان و گشت و گذار و خرید مخاطبان ادامه داشت.

گود برداری و اجرای پروژه، رفته رفته گلایه کاسبان و مراجعه کنندگان را به همراه داشته، کاسبان از گرد و خاک حاصل از پروژه، مشکل تردد و چاله ها، گودال های کوچک و بزرگ در مسیر مغازه های شان ابراز نارضایتی می کنند و مشتریان از سختی تردد و دور شدن مسیرشان از محل پارک خودروها و نبودن جای پارک مناسب گلایه مندند.

 بی شک اجرای پروژه ای با این وسعت، زمان زیادی برای اجرا می طلبد اما تسریع در کار می توانست طعم شیرین تری به کام مردم و چند صد کاسبی که در این محل کار می کنند، بنشاند. حال برای  پیگیری این موضوع هم پای صحبت های کاسبان و مردم نشستیم و هم علت تاخیر در تحویل این پروژه را از شهردار زاهدان جویا شدیم.

خاک پَرانی کاسبان چهار راه رسولی زاهدان و دست اندازهای مسیر مشتریان/ یکی از کاسبان: تا ورشکسته نشویم این پروژه تمام نمی شود

تا ورشکسته نشویم این پروژه تمام نمی شود

حدود ساعت 11 صبح بود که برای تهیه این گزارش به چهار راه رسولی زاهدان رفتم، هرکدام از کاسبان مشغول کاری بود، یکی خاک های روی وسایل هایش را می ربود، یکی جارو میزد و برخی هم در حال صحبت با مشتریان بودند.

در این میان به سراغ کاسبانی رفتم که کنار گذر نشسته بودند و با یکدیگر روند تغییرات چهار راه رسولی را نقد می کردند.

یکی از آنان می گفت: خسته شدم از بس هر روز خرمن خرمن خاک از روی وسایلم تکاندم، من که امیدی به تمام شدن این کنده کاری ها ندارم.

همانطور که بساطش را مرتب می کرد زیر لب می گفت:« تا ورشکستمان نکنند این بساط تعمیر را جمع نمی کنند.» 

فروش مان به نصف رسیده 

کمی جلوتر یکی از ظرف فروشان بازار مشغول معرفی ظرف هایش به مشتری بود که از او شرایط خرید و فروش در این روزهای چهار راه را جویا شدم. او که اسمش رحمان بود، در این باره گفت: ناشکر نیستیم خداروشکر بازار بد نیست، اما با این کنده کاری ها تعداد مشتریانمان به نصف رسیده و شاید از غروب به آنطرف کمی بازار جان بگیرد و جوان ترهایی که حال پیاده روی در این مسیرهای پر از سنگ و شن را دارند به بازار بیایند و خرید کنند.

وی در ادامه گفت: صبح ها اصلا کارگران پروژه کار نمی کنند، دقیقا در اوج شلوغی و زمان تردد مشتریان، کارشان شروع می شود و کار و کاسبی مان را کساد می کنند. شهرداری باید صبح ها که به دلیل گرما مردم کمتر به بازار می آیند کار کنند تا پروژه زودتر جمع شود.

سردرگمی مسافران و رانندگان اسنپ 

یکی از رانندگان اسنپ در این باره می گوید: تخریب خیابان چهار راه رسولی، هم رانندگان و هم مسافران را سر درگم کرده، هر لحظه یک بخش از این بازار را تخریب و بازسازی می کنند و از آنجایی که مسیرها در اسنپ مشخص نشده، نمی توانیم مسافر را پیدا کنیم. یا باید دور شهر را بچرخیم تا به مسافر مد نظر برسیم یا باید سفر را لغو کنیم.

وی می گوید: بسیاری از افراد مسن پس از خرید، توان پیاده رفتن برای رسیدن به اسنپ را ندارند و بارها و بارها به من گلایه شده که چرا در مسیر خاکی نیامدی اما مسیر تردد آنقدر صعب العبور است که چاره ای جز تغییر مسیر نیست.

بهره برداری از فاز یک پروژه تا یک ماه آینده 

شهردار زاهدان در این باره به خبرنگار ایلنا می گوید: چهار راه رسولی یک پروژه کلانشهری و تنها قطب گردشگری زاهدان است که در تراز ملی قرار دارد.

محمد امیر براهویی می افزاید: چهار راه رسولی تا پیش از این تغییرات، وضعیت مناسب و در  شان مردم زاهدان و گردشگران نداشت.

وی می افزاید: این نیاز دیده شد که اقدام ویژه ای در حوزه گردشگری، در چهار راه رسولی زاهدان انجام شود. در این راستا پروژه ای تعریف شد که از نظر زیباسازی منظر شهری پروژه خاصی است.

براهویی می گوید: با یک مشاور همکاری کردیم و پروژه زیبای ایرانی و اسلامی چهار راه رسولی زاهدان تعریف شد و تغییرات کلید خورد. اولین بار بود که چنین پروژه ای در زاهدان اجرا می شد و از طرفی زیرساخت های آب، گاز، مخابرات و ... در این بازار وجود داشت و برای اجرای این پروژه تمامی این زیرساخت ها باید جابجا می شد و اصلاح شبکه ها انجام می شد.

وی می‌گوید: اجرای این مراحل بسیار زمان بر بود و توانستیم این اصلاحیه ها را انجام دهیم و فاز اول را شروع کنیم. هم اکنون فاز یک در مرحله پایانی قرار دارد و احتمال دارد تا یک ماه آینده به انتها برسد. فاز یک از خیابان چمران تا انتهای جامی را شامل می شود.

خاک پَرانی کاسبان چهار راه رسولی زاهدان و دست اندازهای مسیر مشتریان/ یکی از کاسبان: تا ورشکسته نشویم این پروژه تمام نمی شود

پایان پروژه تا 3 ماه آینده

براهویی می گوید: فاز دوم، از خیابان جامی تا پهلوانی است که برای تسریع در پروژه، این فاز را هم همزمان با فاز اول پیش بردیم تا به پایان سال و رفت و آمد مهمانان و فعالیت کسبه بر نخوریم و قبل از پایان امسال پروژه را جمع کنیم.

وی می گوید: طبق پیش بینی های حدودی، 3 ماه آینده پروژه چهار راه رسولی زاهدان به بهره برداری می‌رسد.

اگر تعلل در اجرا بوده به پیمانکار اخطار دادیم 

براهویی در ادامه‌ می گوید: پروژه چهار راه رسولی، طبق برنامه زمانبندی پیش می رود اگر تعللی هم در روند کار وجود داشته به پیمانکار پروژه، اخطار داده ایم. به پیمانکار گفته ایم که روزشمار زمان انجام پروژه در محل نصب شود تا مراجعه کنندگان و کاسبان در جریان جزئیات پروژه قرار بگیرند و نگرانی کاسبان هم برطرف شود.

شهردار زاهدان می گوید: کارگران پروژه به دلیل گرد و خاک حاصل از کار، کارکردن ماشین های سنگین و عدم تردد مراجعه کنندگان، بیشتر شب ها کار می کنند. البته تذکر داده ایم که پیمانکار دو شیفت کار کند و بخش سنگ فرش پروژه را همزمان پیش ببرند تا زودتر به نتیجه برسیم و کار سرعت بگیرد.

براهویی می گوید: ما از مردم و کاسبان عذرخواهی می کنیم و تقاضا داریم در این مدت باقی مانده هم مانند سابق همکاری کنند، چرا که پروژه روی ریل افتاده و به زودی به بهره برداری می رسد.

وی می گوید: این پروژه سال گذشته آغاز شده و به دلیل وقفه سه ماهه ای که طبق خواسته کاسبان در زمان منتهی به نوروز و فعالیت بازار، این زمان سه ماهه کار تعطیل شد و پروژه به تعویق خورد و اگر این تعویق نبود پروژه تحویل داده می شد‌.

گزارش: فائقه راغی

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز