خبرگزاری کار ایران

یک مسئول:

خشکی زاینده رود عامل افزایش میزان گرد و خاک در اصفهان است

خشکی زاینده رود عامل افزایش میزان گرد و خاک در اصفهان است
کد خبر : ۱۵۱۸۲۷۶

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای امسال تاکنون اصفهانی ها ۴۵ روز هوای ناسالم ناشی از فعال شدن کانون های فرسایش بادی و انتشار گرد و خاک را سپری کردند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، منصور شیشه فروش افزود: بسیاری از اراضی حاصلخیز اصفهان بدلیل خشکی چاه ها و نبود آب در رودخانه زاینده رود کشت نشدند که این مساله در افزایش گرد و خاک موثر بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: نبود جریان آب در رودخانه زاینده رود و خشک بودن ۹۸ درصد تالاب گاوخونی نیز پدیده گرد و خاک و انتشار ریزگردهای سمی در هوای اصفهان را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: از طرفی سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان، بیابانی است که بیش از یک میلیون و ۵۰۹ هزار هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در این مناطق شناسایی شده است.

شیشه فروش تصریح کرد: لازم است اعتبارات ملی از سوی سازمان منابع طبیعی و برنامه و بودجه برای کنترل کانون های فرسایش بادی استان در یک میلیون هکتار اراضی اولویت دار اختصاص پیدا کند.

شیشه فروش افزود: مدیریت پدیده گرد و خاک در اصفهان در گرو اجرای تعهدات وزارت نیرو برای تأمین حقابه های تالاب گاوخونی و کشاورزان همچنین احیای زاینده رود و برقراری جریان دائمی در آن است.

وی افزود: وزارت نیرو باید برداشت های غیر مجاز آب در بالادست حوضه زاینده رود و بارگذاری های خارج از مصوبات شورای عالی آب را مدیریت کند و به فرایند تکمیل طرح های تأمین آب اصفهان شتاب ببخشد.

وی ادامه داد: شاخص لحظه‌ای کیفی هوای کلانشهر اصفهان و برخی از شهرهای استان امسال بطور مستمر بدنبال پدیده گرد و خاک در وضعیت ناسالم یا بسیار ناسالم قرار گرفت.

شیشه فروش گفت: بدنبال افزایش غلظت آلاینده های هوا و کاهش میدان دید ناشی از افزایش گرد و خاک تاکنون چندین بار از سوی هواشناسی هشدارهای مختلف صادر شده است.

به گفته وی سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان خسارات ناشی از گرد و خاک به بخش‌های مختلف استان وارد می شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز