خبرگزاری کار ایران

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز خبرداد؛

ثبت جهانى مجموعه زندیه دوباره به جریان افتاد

ثبت جهانى مجموعه زندیه دوباره به جریان افتاد
کد خبر : ۱۵۱۷۰۱۰

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز گفت: سهم منطقه ٨ شهرداری شیراز از بسته ١٠٠ هزار میلیارد تومانى شهرداری، یکهزار میلیارد تومان است.

به گزارش ایلنا، على مصلى نژاد در نشست خبری با خبرنگاران افزود: بودجه ای که در سال ١٤٠٣ برای منطقه تاریخى_فرهنگى در نظر گرفته شد، حدود ٣٧٥ میلیارد تومان است که ٢٢٩ میلیارد تومان از آن مختص بودجه عمرانى منطقه، حدود ٧٧ میلیارد تومان بودجه اجرایى و حوزه خدمات شهری و بقیه آن نیز صرف تملک و بودجه جاری مى شود.

وی با بیان اینکه مجموع پروژه هایى که در منطقه تاریخ فرهنگى شهر شیراز قرار دارد با فاصله معنادار با بقیه پروژه ها است که نشانگر توجه ویژه به بافت تاریخى شیراز است؛ ادامه داد: چندی پیش با حضور وزیر کشور پروژه زندیه کلنگ زنى شد و تملک و اجرای این طرح یکصدهزار میلیارد تومان به صورت یک کار ویژه در دستور کار قرار گرفت.

مصلى نژاد یادآور شد: کلنگ زنى پروژه زندیه بعد از سه دهه تلاش انجام شد؛ این پروژه تقریباً یک طرحِ رها شده بود که موضوع ثبت جهانى مجموعه زندیه بعد از کلنگ زنى مجدداً بازگشایى و به جریان ملى افتاد.

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز ادامه داد:تأثیر ثبت جهانى شدن، تبلیغات سازمان یونسکو و حضور گردشگران خارجى در مبحث درآمدزایى بسیار تأثیرگذار است؛ همچنین لازم به ذکر است که رونق بافت های تاریخى در کشورهای مختلف به دلیل ثبت جهانى آثار است.

ثبت جهانى مجموعه زندیه دوباره به جریان افتاد

 مصلى نژاد با اشاره به این که معمولاً گردشگر حدوداً ٧ تا ٨ ساعت از وقت خود را در یک مجموعه گردشگری مى گذراند تا از مناطق مختلف مجموعه بازدید کند، تصریح کرد: در سمینار شهرهای تاریخى که در کشور لهستان برگزار شد،کارشناسان یونسکو دوباره محور زندیه را در دستور کار خود قرار دادند.

وی با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری، ٧میلیارد تومان برای روشنایى و ایمن سازی زیرگذر زند هزینه شده است، ادامه داد: در این منطقه کانکس دائمى برای راهنمایى مسافران نوروزی و گردشگران پیش بینى شده است که در واقع به دفتری برای تبادل نظر، ارتباطات و تعاملات تبدیل شد.

مصلى نژاد اظهار کرد: نورپردازی بافت تاریخى طاق اسکرو، لوسترهای تزیینى در محور داش آکل و مسجد مشیر، حذف ورود موتورسیکلت به قسمت مسجد وکیل از دیگر اقدامات شهرداری منطقه ٨ در پروژه زندیه است. همچنین دالان نوری که در خیابان ناصر خسرو انجام شد، بازتاب ملى داشت.

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز ادامه داد: در خصوص کارهای زیباسازی نیز عملکرد خوبى داشتیم و تلاش داریم خیابان ناصر خسرو، یکى از خاص ترین خیابان های ایران شود؛ در حوزه خدمات شهری نیز بحث زمین های رها شده را در دستور کار قرار دادیم که پاکسازی و رعایت نظافت این منطقه انجام شده و همچنین ٧٥ خانه تاریخى در محدوده شهرداری منطقه ٨ شناسایى شده است.

وی با اشاره به اینکه اتصال فاضلاب مسجد وکیل به شبکه فاضلاب شهری با هزینه ٥.٢ میلیارد تومان انجام شده است، گفت: در تمام دنیا یکى از گزینه هایى که مشخص مى کند شما وارد یک مجموعه تاریخى شده اید، وجود سنگ فرش است؛ به عبارتى، سنگ فرش شدن خیابان، نشان دهنده این است که شخص وارد یک محدوده تاریخى مى شود.

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز بیان کرد: در حوزه پروژه های عمرانى برای میدان نقاره خانه قراردادی با حدود ٨٠ میلیارد تومان منعقد و حدود یکسال زمان برای اتمام آن پیش بینى شده است که امیدواریم در هفته شیراز در سال ١٤٠٤ ، این پروژه به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: در شیراز میدان بزرگ شهری برای حضور اجتماعات در مناسبت های مختلف وجود ندارد، که میدان نقاره خانه با حدود ٢٥ هزار متر و فاصله کمى که تا حرم شاهچراغ (ع) دارد، فضای بسیار خوبى را برای اجتماعات فرهنگى و مذهبى فراهم مى کند.

مصلى نژاد افزود: هدف از کارهای عمرانى در محدوده آرامگاه شیخ روزبهان، تقویت حوزه گردشگری و معرفى این مقبره است که باید گفت نقطه بسیار خاصى در شهر شیراز است؛ در واقع هدف ما معرفى مکان هایى است که مهجور مانده و دیده نمى شوند. کارهای عمرانى در این محور نیز با هزینه ٢٠ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته و اکنون پیشرفت ٤٠ درصدی آن را شاهد هستیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز