خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس:

ساخت نیروگاه جدید در استان مرکزی منتفی است

ساخت نیروگاه جدید در استان مرکزی منتفی است
کد خبر : ۱۵۱۶۲۲۶

بزرگترین معضل عدم تخصیص منابع ارزی به صنعتگران و تولیدکنندگان است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس با بیان اینکه ساخت نیروگاه جدید در استان مرکزی منتفی است، گفت: این موضوع نیازمند اخذ مجوزهای قانونی و رعایت الزامات زیست‌محیطی است. در این راستا مجموعه محیط‌زیست تاکنون به نیروگاه حرارتی شازند و وزارت نفت مجوز طرح توسعه نداده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد جمالیان در مراسم تجلیل از خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار، افزود: از سوی دیگر امکان تعطیلی نیروگاه حرارتی شازند ممکن نیست، چرا که ناترازی انرژی در کشور وجود دارد. در این راستا باید تمامی تلاش‌ها برای جلوگیری از ضرر بیشتر به کار گرفته شود.

وی به مسئله ناترازی انرژی در کشور اشاره کرده و ادامه داد: بار ناترازی انرژی بر دوش صنایع است در صورتی که تعطیلی در صنعت و حتی بخش اداری، تبعات مختلفی به دنبال دارد. قطع برق کارخانه‌ها به مدت 2 روز در هفته تبعات سنگینی دارد، اما باید تمام توان خود را در این راستا به کار بگیریم تا جلوی ضرر بیشتر گرفته شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در رابطه با مازوت‌سوزی نیروگاه شازند اظهار داشت: حدود یک ماه پیش رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به اراک آمد. از وی درخواست کردیم به علت آنکه مسئله مازوت‌سوزی با مصوبات استانی قابلیت حل شدن ندارد، در کارگروه ملی آلودگی هوا این مسئله حل‌وفصل شود.

جمالیان تصریح کرد: با پیگیری ایشان در کارگروه ملی آلودگی هوا طرح ممنوعیت مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند مصوب شد. اما باید این موضوع را نیز در نظر داشت که ممکن است شورای عالی امنیت ملی مصوبه عدم مازوت‌سوزی در نیروگاه حرارتی شازند را فسخ کند.

وی بیان داشت: در این راستا باید همگی در اراک یک صدا باشیم و جلوی مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند را بگیریم. باید بدانیم که مردم اراک روی موضوع مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند حساس هستند. بر این اساس باید اقداماتی صورت گیرد تا این حساسیت را به گوش مسئولین برسانیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس تأکید کرد: 14 هفته مردم اراک در میدان اصلی شهر در اعتراض به مازوت‌سوزی و آلودگی هوا تجمع کردند، اما هیچ ترتیب اثری داده نشد. در صورتی که اگر در استان دیگری این اتفاق افتاده بود، بدون شک نتیجه مطلوبی حاصل می‌شد. باید صدای مردم اراک به یک جایی برسد.

جمالیان به بحث ریزگردها اشاره کرده و ابراز داشت: تولید ریزگرد در 1500 هکتار بیابان در اطراف استان قم، موجب شده تا آلودگی در شهرهای اراک، تهران و البرز افزایش یابد. منطقه فوق بحرانی در قم اگر درست نشود، چندین استان تا سال‌ها وضعیت خوبی نخواهند داشت. بنابراین باید برای رفع آن در سطح ملی اقدام شود.

وی اضافه کرد: در مورد کویر میقان نیز بررسی‌های لازم انجام شده و بودجه مورد نیاز آن نیز تأمین شد. موضوع اساسی اینجاست که سرعت خشکسالی و تولید بیابان از سرعت اقداماتی که باید انجام شود بیشتر است. بنابراین باید سرعت عملکرد خود را بالا ببریم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های حوزه صنعت و صادرات استان مرکزی، گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های صنعتی استان مرکزی و تقویت سهم صادرات این خطه، نیازمند اقدامات ویژه‌ای است.

جمالیان افزود: در این راستا نخستین گام این است که با استفاده از تجارب و ظرفیت‌های علمی اساتید دانشگاه، برنامه و نقشه راه استراتژیک ترسیم کنیم، تا بتوان بر اساس آن اهداف و برنامه‌ها را پیش برد و رو به جلو حرکت کرد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی اقتصادی بر عهده بخش خصوصی است و دولت، نقش تسهیل‌گر و هموارکننده دارد. مجموعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی به عنوان پارلمان بخش خصوصی همواره نقش مؤثری در تسهیل‌گری امور فعالان اقتصادی داشته است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس اظهار داشت: استان مرکزی در سال‌های گذشته در حوزه صنعت در جایگاه 3 کشور قرار داشت، اما اکنون در جایگاه 12 و 13 کشور قرار گرفته است. همان مشکلاتی که در کشور وجود دارد در این استان نیز وجود دارد، اما بعضی استان‌ها گوی سبقت را از استان ربوده‌اند.

جمالیان تصریح کرد: علت تنزل جایگاه صنعتی استان مرکزی، عدم تمایل صاحبان سرمایه‌ به سرمایه‌گذاری در استان است. در این استان سرمایه‌گذاران برای تأسیس و راه‌اندازی صنعت، رغبتی ندارند. چرا که تأسیس واحد صنعتی و ادامه فعالیت در حوزه صنعت در استان مرکزی بسیار سخت است.

وی با تأکید بر اینکه در فرایند جذب سرمایه‌گذاری، بروکراسی اداری در استان مرکزی بسیار پیچیده و بالا است، بیان داشت: هیچ کدام از شهرک‌های صنعتی استان، هدف‌دار ساخته نشده است. زمین‌ها با قیمت‌های بالا به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود. در حقیقت تأمین زمین در استان برای سرمایه‌گذاران به سختی ممکن است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس درباره کاهش درجه بیمارستان ولیعصر اراک نیز تأکید کرد: اعتباربخشی در بیمارستان‌ها، آیتم‌های مختلفی دارد. هنوز وزارت بهداشت در این مقوله اعلام نظر نداشته است، اما عملی شدن این جایگاه، ضرر مالی بالا به بیمارستان وارد خواهد کرد.

جمالیان ابراز داشت: وضعیت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان مرکزی قابل قبول نیست. هنگامی که یک بیمارستان درجه 3 می‌شود ضرر سنگینی به آن وارد می‌گردد. در حال پیگیری هستیم که موارد بیمارستان ولیعصر را برطرف کنیم تا از سطح درجه 3 خارج شود.

وی به پیگیری تأسیس و راه‌اندازی مجدد خانه مطبوعات در استان مرکزی اشاره داشته و اضافه کرد: برای احیای خانه مطبوعات استان پیگیری‌های مستمری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است. نتیجه بر این شد که انتخابات خانه مطبوعات استان مرکزی، طبق قانون قدیم برگزار شود.

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: حوزه خبرنگاری، حوزه مطالبه‌گری است و این مطالبه‌گری برای آنها هزینه دارد. امیدواریم با همکاری خبرنگاران، پبام بخش خصوصی را به حاکمیت برسانیم و مشکلات را حل کنیم.

حامد امینی به وضعیت سرمایه‌گذاری و عدم تخصیص منابع ارزی اشاره کرده و افزود: امروز بزرگترین مشکل و معضل، عدم سرمایه‌گذاری در کشور و همچنین عدم تخصیص منابع ارزی به صنعتگران و تولیدکنندگان به عنوان صاحبان کار و سرمایه است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به اندازه نرخ استهلاک، سرمایه‌گذاری انجام نشده است. این شرایط آینده سرمایه‌گذاری کشور را با مشکل مواجه می‌کند و نتیجه آن وارد شدن آسیب جدی به صنعت و تولید در بخش‌های مختلف است.

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: ناترازی انرژی اکنون در کشور و استان مرکزی به بحران تبدیل شده است. در این راستا بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های تولید و صنعت و حوزه‌های اقتصادی دچار مشکلات عدیده شده‌اند.

امینی تصریح کرد: برق صنایع استان 2 روز در هفته قطع می‌شود و صنایع برای حل این معضل اقدام به تهیه ژنراتور کرده‌اند. اما در تهیه سوخت برای ژنراتورها دچار مشکل هستند و هیچ اقدام راه‌گشایی در این زمینه صورت نگرفته است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز