خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

25 هزار واحد فرآورده خونی به مراکز درمانی قزوین ارسال شد

25 هزار واحد فرآورده خونی به مراکز درمانی قزوین ارسال شد
کد خبر : ۱۵۱۱۵۳۲

زیرساخت‌های اهدای خون قزوین در شأن استان نیست

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: در ۴ ماهه ابتدایی امسال، ۲۵ هزار واحد انواع فرآورده‌های خونی شامل خون، پلاکت و پلاسما به مراکز درمانی و بیمارستانی استان ارسال شده است.

پژمان صالحی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به سالروز تاسیس مرکز انتقال خون گفت: در فاصله ۵۰ سالی که این مرکز تاسیس شده تا امروز روند رو به پیشرفت و باکیفیتی را شاهد بودیم که یکی از علت‌های اصلی آن حضور همیشگی اهداکنندگان و تلاش همکاران این نهاد است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: در استان قزوین هم از نظر کمیت و کیفیت روند صعودی داشتیم و درحال حاضر، شاخص اهدای ما با ۲۹ در هزار نفر بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

وی میزان مراجعه برای اهدای خون در ۴ ماهه ابتدایی امسال ۱۹ هزار و ۵۵۱ نفر عنوان کرد و یادآور شد: از این میزان ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر موفق به اهدا شدند که ۱۴.۷ درصد افزایش داشته است.

هدف‌گذاری برای اهدای خون 8 درصدی بانوان قزوین

به گفته این مسئول، ۵۸ درصد از افراد اهداکننده مستمر و ۶.۵ درصد هم بانوان بودند و هدف‌گذاری اهدای خون بانوان قزوین برای امسال، ۸ درصد است.

صالحی‌فر، با بیان اینکه در روزهای عاشورا و تاسوعا ۱۵ درصد مراجعه کنندگان بانوان بودند، تصریح کرد: این نشان می‌دهد بانوان پتانسیل لازم برای اهدای خون را دارند، اما به خاطر باورهای غلط یا عدم نهادینه شدن ضرورت نیاز به اهدای خون در کشور باعث شده مراجعه‌ها در طول سال کم باشد.

زیرساخت‌های اهدای خون قزوین در شأن استان نیست

وی، ضعف زیرساخت‌های اهدای خون استان را یکی از عوامل تاثیرگذار در شاخص‌های اهدا برشمرد و اظهار کرد: نداشتن مرکز ثابت در شهرستان‌ها یکی از ضعف‌های ما است، البته سعی شده با تیم‌های سیار جبران شود ولی با توجه به جایگاه قزوین که معین پایتخت است و حجم بالای تردد در محورهای مواصلاتی، این امکانات در شان استان نیست.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: اتوبوس سیار اهدای خون هم در حد حرف باقی مانده و تاکنون موفق به تامین آن نشده‌ایم، البته قرار بود در سفر دوم رئیس جمهور شهید مصوب شود که این سفر رقم نخورد.

وی اظهار کرد: اینکه پزشکان بدون دغدغه و استرس نیاز به خون بیماران را تحت عمل جراحی قرار می‌دهند، به خاطر نقش بی‌بدیل انتقال خون و فعالیت شبانه روزی و بدون تعطیلی است و باتوجه به این جایگاه، لازم است مورد توجه بیشتر قرار گرفته و به‌عنوان دستگاه حیاتی دیده شود.

این مسئول ادامه داد: قزوین در ۴ ماهه امسال ۴ هزار و ۴۰۰ فرآورده خونی را به شبکه ملی خون تزریق کرده، همچنین ۱۱ هزار واحد خون هم به مراکز درمانی استان ارسال شده که این میزان با درنظر گرفتن پلاکت و پلاسما افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز