خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

دولت جدید باید نگاه ویژه ای به ظرفیت های کشاورزی گلستان داشته باشد

دولت جدید باید نگاه ویژه ای به ظرفیت های کشاورزی گلستان داشته باشد
کد خبر : ۱۵۰۹۵۵۱

استان قطب کشاورزی در کشور است

استان گلستان قطب کشاورزی در کشور است ولی صنایع تبدیلی مناسبی در استان وجود ندارد و این موضوع باعث مشکلات جدی برای کشاورزان شده است. سطح زیر کشت با صنایع تبدیلی مستقر در استان تناسب ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، گلستان سالهاست که درگیر خشک سالی است و بخش بزرگی از کشاورزی استان آسیب جدی دیده اند. خشکسالی چالشی بزرگ پیش روی کشاورزی گلستان است که هنوز تدابیر لازم برای این مشکل اندیشیده نشده است.

در سالهای گذشته به دلیل خشکسالی و کمبودهای بارندگی در استان یک‌سوم محصولات پاییزه کشاورزی در گلستان برداشت نشد. همچنین توفان های شدید و گرد وغبار خسارت سنگینی را به محصولات کشاورزی استان وارد کرده است.

گلستان یک استان کشاورزی است و سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود. کشاورزان از نداشتن صنایع تبدیلی مناسب در استان گلایه دارند. گلستان با اینکه قطب کشاورزی است ولی بسیاری از مردم بیکار هستند، اگر مسئولین خواهان اشتغال پایدار و کاهش بیکاری در سطح استان هستند باید صنایع تبدیلی را گسترش دهند.

گلستان که محصولات استراتژیک کشاورزی را تولید می کند ولی پایانه صادراتی این محصولات را ندارد. راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان یکی از ضرورت های رونق کشاورزی گلستان محسوب می شود.

گلستان در همسایگی با کشورهای آسیای میانه است و دسترسی آسان به بازار اوراسیا دارد. وجود بازار اوراسیا، ظرفیت بسیار خوبی برای آینده رونق اقتصادی بخش کشاورزی استان فراهم خواهد کرد.

دولت چهاردهم باید نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی گلستان داشته باشد و استان در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار گرفته است. دولت جدید اگر می خواهد مشکل بیکاری را در گلستان کاهش دهد باید مشکلات کشاورزی در استان را با تدابیر ویژه ای بر طرف کند.

یک کشاورز در گفت در گو با خبرنگار ایلنا گفت: ما کشاورزان مشکلاتی زیادی مانند خشک سالی، نداشتن صنایع تبدیل کافی، عدم همراهی مسئولین. گرانی وکمبود کود، گرفتن پول گندم از دولت، پرداخت تسهیلات و... را داریم.

محمد جباری ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر مسئولین فقط شعار حمایت از کشاورز را دادند و در عمل هیچ کمکی به ما کشاورزان نکردند. حتی برای دریافت تسهیلات با مشکلات زیادی مواجه‌ایم. ما از رئیس جمهور جدید درخواست داریم مشکلات ما کشاورزان را برطرف کند.

گلستان هنوز پایانه صادراتی محصولاتی کشاورزی ندارد

دبیرخانه کشاورز استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهارکرد: گلستان با اینکه یک استان کشاورزی است هنوز پایانه صادراتی محصولاتی کشاورزی ندارد. پایانه صادراتی کشاورزی نقش بسزایی در حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی و پایداری رونق تولید دارد.

علیقلی ایمانی ادامه داد: استان گلستان به لحاظ ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی در نظام تولید محصولات کشاورزی و دامی دارد. استان همواره در زمینه امنیت غذایی، تأمین‌کننده نیاز شماری از دیگر استان‌های کشور بوده است.

وی گفت: مطالبه مهم ما از رئیس جمهور جدید بهبود وضعیت کشاورزان مانند بازرگانی فروش و صنایع تبدیلی، منابع آبی، نهاده های کشاورزی مکانیزه کردن و لاینینگ کانال ها است. دولت چهاردهم باید نگاه ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی داشته باشد.

وی بیان کرد: به علت تداوم خشک سالی شدید در استان توسعه کشت گلخانه ای باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. رئیس جمهور جدید باید تسهیلات کم درصد در اختیار کشاورزان قرار دهد که بتوانند گلخانه استاندارد ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: کشت گلخانه ای مزایای بسیار خوبی دارد و در هر هکتار گلخانه برای ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود‌. این استان حدود ۹۲ هکتار گلخانه فعال دارد و محصولات گلخانه‌ای گلستان به ۱۰ کشور دنیا صادر می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز