خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا عنوان شد:

خامی باشت همچنان در آتش می سوزد

خامی باشت همچنان در آتش می سوزد
کد خبر : ۱۵۰۸۰۵۰

برای خاموش نمودن آتش به بالگرد نیاز داریم

ارتفاعات حفاظت شده خامی شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد از ساعات اولیه ظهر یکمین روز مرداد ماه ۱۴۰۳ در آتش می سوزد و امکانات برای خاموش نمودن این شعله ها ناکافی است.

سرپرست فرمانداری شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار تاسف از وقوع چندین فقره آتش سوزی در ارتفاعات جنگلی و مرتعی این شهرستان طی چند روز گذشته، از شعله ور شدن شعله های آتش در ارتفاعات حفاظت شده "خامی" از ظهر امروز خبرداد.

"سیدروح الله شاهینی" در حاشیه امدادرسانی به امدادگران در آتش سوزی ارتفاعات خامی باشت به ایلنا از گچساران گفت: شعله های آتش در منطقه حفاظت شده خامی از ساعت ۱۰ امروز دوشنبه یکم مردادماه شروع و متاسفانه بدلیل وزش باد، سخت گذری و پُرپُشت بودن علفزار در این ارتفاعات، بر دامنه این شعله ها افزوده شده است.

وی با بیان اینکه گرمای شدید، شیب تند ، سخت‌گذر بودن منطقه و همچنین پوشش گیاهی متراکم، مهار آتش در ارتفاعات منطقه حفاظت شده خامی شهرستان باشت را دشوار کرده است، یادآورشد: هم اکنون مهار آتش در این منطقه حفاظت شده به دلیل صخره ای بودن، سخت گذر بودن، شیب تند، مسیر طولانی تا محل حادثه و وزش باد با مشکل مواجه است.

سرپرست فرمانداری شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار تاسف از اینکه شعله های آتش در مناطق سخت گذر و ارتفاعات کوه خامی در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منطقه کوهستانی و سخت گذر است، به دلیل شرایط جوی نامساعد و دمای بالای هوا نیاز به بالگرد جهت کمک به خاموش کردن آتش داریم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان باشت هم از شعله ور شدن شعله های آتش در جنگل‌های منطقه «کلاگون» در ارتفاعات کوه خامی در محدوده این شهرستان خبرداد و اظهارداشت: با وقوع آتش سوزی، تیم‌های اطفای حریق ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و بخشی از نیروهای مردمی به منطقه اعزام شدند که در حال تلاش برای مهار و خاموش کردن آتش هستند.

"زال محمدی" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ نفر از نیروهای ستاد بحران، بسیج، هلال احمر، منابع طبیعی، تشکل های مردمی و محیط زیست در حال مهار آتش سوزی کوه خامی هستند.

بگفته وی، تمام تمهیدات لازم جهت انتقال آذوقه، آب آشامیدنی و دیگر موارد مورد نیاز برای نیروهای مهار شعله های آتش در ارتفاعات منطقه حفاظت شده خامی شهرستان باشت اندیشیده شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مُتاسفانه تاکنون چندین هکتار از جنگل های این شهرستان در چند روز گذشته، طعمه حریق شده که برآورد دقیق خسارت بعد از مهار کامل آتش، از سوی کارشناسان بررسی و اعلام می شود.

محمدی افزود: جنگل‌ها و مراتع عرصه های منابع طبیعی منطقه «شلال دون» شهرستان باشت نیز از ظهر یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ طعمه حریق شده بود که گرمای شدید، سخت‌گذر بودن و وزش باد شدید، مهار آتش را در ارتفاعات منطقه شلال‌دون با کُندی مواجه کرده بود اما با تلاش نیروهای مختلف، ساعت ۱۱ امروز دوشنبه یکم مرداد ماه، این شعله ها مهار شد.

وی گفت: در روز گذشته سه فقره آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی شلالدون، کوه لار و کبک گان این شهرستان رخ داد که با تلاش امدادگران و نیروهای خودجوش، ‌صبح امروز دوشنبه مهار شد.

به گزارش ایلنا، منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰ هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک می باشد و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

شهرستان باشت از شهرستان‌های ششگانه گرمسیری در استان کهگیلویه و بویراحمد است که با یاسوج مرکز استان ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز