خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان:

۹۹ درصد عامل ایجاد حریق در جنگل و مراتع انسانی است

 ۹۹ درصد عامل ایجاد حریق در جنگل و مراتع انسانی است
کد خبر : ۱۵۰۲۵۶۶

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت : ۹۹ درصد عامل ایجاد حریق در جنگل و مراتع انسانی است .

به گزارش ایلنا، حسین میرزایی در نشست هم اندیشی تشکل های مردم نهاد منابع طبیعی و زیست محیطی با منابع طبیعی استان، اظهار داشت: استاندارد جهانی حفاظت از جنگل ها و مراتع به ازای هر ۱۰۰۰ هکتار، یک نفر است که در ایران هر ۱۳۰۰۰ هکتار ، یک نفر است.

وی به تعداد ۱۷ پاسگاه حفاظتی بهره برداری شده، ۶ پاسگاه در حال ساخت، ۲ پاسگاه در حال اخذ مجوز و ۲۰ هزار نفر جذب همیار طبیعت اشاره کرد و افزود: مهمترین چالش های منابع طبیعی نشات گرفته از عامل انسانی و طبیعی است که عامل انسانی شامل ( طرح های عمومی و عمرانی بدون ضابطه، حریق، کشت زیراشکوب درختان جنگلی و تخریب مراتع به عنوان اراضی دیم کشاورزی، قطع درختان جنگلی و...) و عامل طبیعی شامل ( آفات و بیماری های جنگلی، حریق بین یک تا ده درصد ) است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان مهمترین عامل ایجاد حریق در جنگل و مرتع را ۹۹ درصد انسانی ویک درصد طبیعی دانست و تصریح نمود: تضاد منافع مردم با دولت، تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمین های زراعی، اختلافات قومی و قبیله ای، آتش زدن پس چر مزارع و سرایت به اراضی ملی، بی احتیاطی بهره برداران و گردشگران و رانندگان در جاده های جنگلی، جرقه لوکوموتیوهای قدیمی و... از جمله دلایل آتش سوزی جنگل ها و مراتع به شمار می رود.

میرزایی در ادامه خاطرنشان کرد: مهمترین اقدامات انجام گرفته در بحث پیشگیری از حریق، _تهیه و تدوین طرح پیشگیری از حریق، برگزاری جلسات مدیریت و پیشگیری، شناسایی و تهیه نقشه های مناطق بحرانی، برنامه ریزی جهت احداث آتش بر در نقاط بحرانی به طول ۲۵۷۳ کیلومتر، برنامه ریزی جهت بکارگیری دیده بان در نقاط بحرانی و حساس، شناسایی جاده های منتهی به جنگل و برنامه ریزی در خصوص تیغ زنی حاشیه جاده ها، تشکیل اکیپ های واکنش سریع، آموزش عشایر و روستاییان جنگل نشین، استفاده از توان بسیج سازندگی، جوامع محلی، سازمان های مردم نهاد، دهیاران، شوراهای اسلامی، هماهنگی با صداوسیما برای فرهنگ سازی جهت پیشگیری از حریق با پخش تیزرهای تلویزیونی، برنامه زنده، مصاحبه و غیره ... است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در پایان گفت: شرافت و کرامت انسانی تشکل ها، انجمن ها و همه دوستداران طبیعت ستودنی است چراکه، بدون آنکه پاداش یا حقوقی دریافت کنند و بدون آنکه وظیفه ایی داشته باشند همیشه یار و یاور منابع طبیعی بوده اند، مخصوصا در حریق های اخیر، دوشادوش پرسنل منابع طبیعی زحمات زیادی را متحمل شدند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز