خبرگزاری کار ایران

ایلنا از گلستان گزارش می دهد؛

قطعی برق ضربه های سنگینی بر صنایع وارد می کند

قطعی برق ضربه های سنگینی بر صنایع وارد می کند
کد خبر : ۱۴۹۷۷۶۰

قطعی برق مشکلات جدی برای کشاورزان به وجود آورده است

قطعی‌های پی‌ در پی برق سال‌هاست که آسیب‌هایی فراوانی به بخش صنایع و تولید کنندگان استان گلستان وارد کرده است. صنعت گران و تولید کنندگان هر ساله در بهار و تابستان مشکل قطعی برق دارند و خواستار رفع دائمی این مشکل هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، صنعت گران و تولید کنندگان در بهار و تابستان همیشه نگرانی دارند که چه زمانی برق آنها قطع می شود. قطع ناگهانی و بدون برنامه برق خسارت های شدیدی به دستگاه‌های تولید کنندگان وارد می‌ کند.

صنعت گران استان در زمستان با قطعی گاز مواجه هستند که مشکلات واحدهای تولیدی را دو چندان کرده و تابستان ها نیز با قطعی برق مواجه اند و از مسئولان می خواهند که این مسئله را پیگیری کنند تا مشکلات شان در بخش صنایع حل شود.

این قطعی های مکرر برق در حالی رخ می دهد که کشاورزان گلستانی در حال کشت برنج و دیگر محصولات هستند و نیاز است چاه آب کشاورزی دائم روشن باشد‌. قطعی برق چند ساعته و گاها چند روزه مشکلات جدی برای کشاورزان به وجود می آورد.

گلستان یک استان کشاورزی است و امنیت غذایی کشور را تامین می کند و در سال های اخیر اکثر کشاورزان چاه آب خود را برقی کرده اند. کشاورزان از مسئولان مرتبط درخواست دارند که برق آنها قطع نشود و چرا که این شغل تنها منبع درآمد اکثر آنها است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس اظهارکرد: گلستان مشکل کمبود برق دارد و متاسفانه قطعی برق صنعت گران، تولیدکنندگان و کشاورزان را دچار بحران کرده است. مسئولان پاسخگو باشند که چرا هنوز زیر ساخت برق در استان ایجاد نشده است.

رحمت الله نوروزی ادامه داد: گلستان یک استان کشاورزی است و بیش از ۱۰ محصول استراتژیک در این استان تولید می شود.کشاورزان روزانه چندین ساعت برق ندارند و دولت یک فکر اساسی برای کشاورزان استان بکند.

وی گفت: گلستان امروز ناترازی برق دارد ولی وزارت نیرو اقدامی نکرده است و وزارت نیرو ده سال قبل باید فکر امروز را می کرد که صنعت گران، تولید کنندگان و کشاورزان دچار مشکل نشوند.

نوروزی گفت: روزی چند ساعت بی برقی یعنی سفره مردم کوچک تر شدن و مسئولان برنامه بودجه و وزارت نیرو یک فکر اساسی کنند. مردم استان امروز از وضعیت کمبود برق به شدت گله مند هستند.

وی خاطرنشان کرد: گلستان دومین تولید کننده مرغ کشور است و صنعت طیور استان تامین کننده ۱۰ درصد مرغ کشور به ویژه استان تهران است. در حال حاضر هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه مشغول به کار هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان هم در این باره گفت: اگر کشاورزان 80 درصد از نیاز مصرفی خود را از طریق برق تجدیدپذیر پنل خورشیدی تامین کنند، از مدیریت مصرف در روزهای اوج بار معاف خواهند شد. در این راستا، هزینه ساخت یا نصب پنل خورشیدی به طور متوسط برای تولید هر کیلووات برق، 30 میلیون تومان است.

سید احمد موسوی تصریح کرد: با این روش، کشاورزان می‌توانند برای معافیت از مدیریت مصرف در اوج بار، با استفاده از این ظرفیت و تا 80 درصد توان مورد نیازشان، نیروگاه نصب کنند تا برق شان در دوره اوج بار برق و طی چهار ماه قطع نشود.

وی گفت: حتی در طول 8 ماه، برق تولیدی آنان خریداری خواهد شد. البته تحقق این امر نیازمند پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها است که در صورت حمایت‌های لازم، برای کشاورزان منبع درآمد دوم ایجاد خواهد شد و آلودگی هوا نیز کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان همچنین گفت که با اتصال این پنل‌ها به شبکه سراسری، امکان خرید برق تولیدی به صورت تضمینی در مدت 20 سال یا عرضه آن در بورس انرژی فراهم می‌شود، که این امر درآمدی پایدار و مطمئن برای کشاورزان به ارمغان خواهد آورد.

رئیس اداره بهره‌برداری نیروگاه علی‌آبادکتول گفت:  استان گلستان در روز‌های اوج مصرف، به ۱۵۰۰ مگاوات برق نیاز دارد. در حال حاضر تولید استان حداکثر ۱۰۰۰ مگاوات در نیروگاه علی‌آبادکتول است.

محمد کاهه بیان کرد: در سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان گلستان، ساخت سیکل‌ترکیبی این نیروگاه که شامل توربین‌های گازی و توربین‌های بخار می‌شود، تصویب شد. با بهره‌بردای از این طرح، ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق گلستان افزوده و چالش ناترازی تولید و مصرف برق در این استان رفع می‌شود.

وی بیان کرد: ساخت سیکل‌ترکیبی نیروگاه علی‌آبادکتول، با ۴۵۰ میلیون یورو، بزرگترین طرح سرمایه گذاری در استان گلستان است. در مدت ساخت این طرح، ۱۰۰۰ نفر و در زمان بهره‌بردای از آن، ۳۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز