خبرگزاری کار ایران

۱۵ نوع از گونه های گیاهی آذربایجان غربی در معرض انقراض قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۰۷۷

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از معرض خطر انقراض قرار گرفتن ۱۵ نوع از گونه های گیاهی استان خبر داد‌.

به گزارش ایلنا، خسرو شهبازی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۷۰ الی ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی بهاری در استان مورد برداشت قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر اساسی ترین مشکل در رابطه با گونه های منحصر بفرد استان، برداشت بی رویه و غیر اصولی این گونه ها از عرصه های طبیعی است.

شهبازی با بیان اینکه ۱۵نوع گونه گیاهی استان در معرض خطر انقراض قرار دارد اظهار کرد: گونه‌ های در حال انقراض شامل‌ شنگ‌، گندله‌، قاز ایاغی‌، دوه دبانی‌، آویشن‌، کهلیک‌ اوتی‌، نعناع کوهی‌، گول آقا، مرزه کوهی‌، کنگر، ریواس، اوه لیک‌، سالمانجا، اسفناج وحشی‌ و بولاغ اوتی‌ هستند.

وی افزود: در همین راستا،اداره کل‌ منابع‌ طبیعی‌ و آبخیزداری استان دستورالعمل‌ و بخشنامه‌ هایی‌ در خصوص کنترل و برخورد بـا برداشت‌ غیرقانونی‌ و بدون برنامه‌ از عرصه‌ های طبیعـی‌ صادر کرده است‌.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود:   آذربایجان غربی یکی از مهم ترین رویشگاه های گیاهان دارویی در کشور است و  بیش از ۴۶۰ گونه گیاه دارویی در این استان شناسایی شده که با توجه به غنای گونه‌ایی در این منطقه، استان از لحاظ تنوع گونه گیاهان دارویی دارای رتبه اول در کشور است.

شهبازی یادآور شد: با توجه به تعداد زیاد گونه های خوراکی بهاری و پراکندگی مناطق و رویشگاه‌ها در سطح استان و عدم شناسایی و رصد افراد فعال در امر بازاریابی و فروش این گونه ها، نمی توان میزان دقیقی در خصوص متوسط برداشت این دسته از گیاهان ارائه کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز