خبرگزاری کار ایران

در همایش احیای نان کامل استان مرکزی مطرح شد؛

غفلتی در حوزه نان با صنعتی شدن جوامع

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۴۱۸

نان کامل یکی از راه‌های سیری سلولی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: نهضت ملی نان کامل فرآیند مؤثری در ارتقای سلامت مردم است که باید با فرهنگ‌سازی وسیع مورد توجه قرار گیرد. وجه به کیفیت نان کامل از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرد، می‌تواند به اهداف طرح آسیب وارد کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهنام نظری در همایش احیای نان کامل استان مرکزی که در فرهنگسرای آئینه اراک برگزار شد، افزود: در بازه زمانی سال‌های گذشته و با صنعتی شدن جوامع، غفلتی در حوزه نان صورت گرفته بود که باید تلاش‌های ویژه‌ای به کار گرفته شود تا این غفلت جبران شود.

وی ادامه داد: با غفلتی که در حوزه نان صورت گرفته بود، عوامل مؤثره از نان حذف شده بودند. اما با نهضتی که در استان مرکزی آغاز شد بار دیگر نان کامل به سر سفره مردم بازگشت. نهضت ملی نان کامل از این استان کلید خورده و در حال فراگیری است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اظهار داشت: نظارت بر نانوایی‌های عرضه‌کننده نان کامل امری ضروری است و مجموعه‌های مختلفی باید در این مسیر ورود کنند. باید تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط پای کار بیایند تا چرخه احیای نان کامل به بهترین شکل انجام شود.

نظری با تأکید بر اینکه باید با فرهنگ‌سازی صحیح ذائقه جوانان تغییر پیدا کند، تصریح کرد: سلامت مردم خط قرمز است و در این راستا هیچ کم‌کاری نباید صورت گیرد. هر جایی که بخواهند به این موضوع ضربه وارد کنند، برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

وی بیان داشت: امروز باید تلاش شود تا به تغذیه سالم گذشته در روستاها برگردیم. در این راستا باید تلاش شود در کنار توزیع شیر رایگان در مدارس، نان کامل نیز عرضه شود تا در ذائقه کودکان و نوجوانان اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

مدیرکل غله استان مرکزی و دبیر نهضت ملی احیای نان کامل در استان نیز در این همایش گفت: نان کامل یکی از راه‌های سیری سلولی است و استفاده از این نوع نان نقش مؤثری در حفظ سلامتی افراد دارد. بنابراین احیای آن باید همواره مد نظر قرار گیرد.

غلامرضا ملکی افزود: نان کامل در واقع همان نان‌های سنتی، قدیمی و با کیفیت است که به روش بهداشتی و با نظارت اداره استاندارد و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید و عرضه می‌شود. کیفیت گندم نیز در راستای ارتقای کیفیت نان کامل در برنامه‌ها است که با جدیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به توفیقات باید مطالبه‌گر بود، ادامه داد: سال‌های سال است که مردم در خصوص کیفیت نان همیشه اعتراض و مطالباتی داشتند. بر این اساس طرح احیای نان کامل در دستور کار قرار گرفت. طرح نان کامل در ابتدا با مقاومت‌هایی مواجه شده، اما پس از اجرا با رضایتمندی گسترده‌ای همراه شد.

مدیرکل غله استان مرکزی و دبیر نهضت ملی احیای نان کامل در استان اظهار داشت: در سال 1401 برای نخستین بار نهضت ملی احیای نان کامل با هدف اصلاح فرآیند گندم تا نان، امنیت غذایی و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با تغذیه در استان مرکزی اجرایی شد.

ملکی به فرایند آغاز نهضت احیای نان کامل در استان مرکزی اشاره داشته و تصریح کرد: نهضت احیای نان کامل از سال 1402 در این استان شکل گرفت و کمیته‌های زیرمجموعه کار خود را آغاز کرده و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

وی بیان داشت: خرداد ماه سال گذشته نیز همایش ملی نان کامل با حضور استان‌های مختلف کشور در اراک برگزار شد. این همایش در راستای ایجاد موج پیوستن به این نهضت برگزار شده و تاکنون بسیاری از استان‌ها به این نهضت پیوسته‌اند.

مدیرکل غله استان مرکزی و دبیر نهضت ملی احیای نان کامل در استان تأکید کرد: این استان برنامه‌های ویژه‌ای برای سلامت نان از جمله نهضت ملی نان کامل آغاز کرده است. در این راستا بزرگترین و بهترین کارخانه آرد کامل کشور در این استان قرار دارد.

ملکی ابراز داشت: هدف‌گذاری ما این است که تولید آرد کامل در استان مرکزی سالانه از 10 هزار تن به ۳۲32 هزار تن برسد. همچنین هم‌اکنون 100 نانوایی تولیدکننده نان کامل در استان مرکزی وجود دارد که درصدد هستیم این تعداد را به 250 واحد نانوایی در سطح استان برسانیم.

وی اضافه کرد: نانوایی‌های تولیدکننده نان کامل به شدت مورد استقبال قرار گرفته‌اند. رتبه‌بندی نانوایی‌ها در استان مرکزی عملیاتی شده و در دستور کار قرار دارد. بر این اساس از نانوایی‌هایی که به این سمت حرکت کرده‌اند تقدیر خواهد شد و مشوق‌هایی که در این رابطه در نظر گرفته شده به آنها اعطا می‌شود.

مدیرکل غله استان مرکزی و دبیر نهضت ملی احیای نان کامل در استان با بیان اینکه یارانه‌ای که دولت هم‌اکنون برای آرد و نان پرداخت می‌کند بسیار بالاست، گفت: دولت در سال گذشته حدود 170 هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت کرده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز