خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

حقوق و دستمزد کارگران تناسبی با هزینه های زندگی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۳۵۳

یک کارشناس ارشد مسائل اقتصادی معتقد است حقوق و دستمزد کارگران تناسبی با هزینه های زندگی ندارد و سفره کارگران خالی است.

علی محمدی فر در گفت و گو با ایلنای لرستان گفت: حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ با احتساب حق مسکن و کمک هزینه اقلام مصرفی و پایه سنوات حدود ۷ میلیون و سیصد هزار تومان تعیین شد که هیچ تناسبی با هزینه‌های زندگی نداشت.

وی افزود: در نتیجه سفره کارگران، خالی تر از قبل شد و این در حالی است که برخی کارشناسان اقتصادی خط فقر را در برخی شهرهای بزرگ مبلغ ۳۰ میلیون تومان تعریف کرده‌اند.

این فعال اقتصادی افزود: شورای عالی کار با حضور نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران به عنوان متولی حداقل حقوق و دستمزد کارگران باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و تغییرات مداوم متغییر های اقتصادی و معیشتی نظیر قیمت کالاهای اساسی و اجازه مسکن و هزینه البسه و درمان و ... سایر هزینه های زندگی،  به نحوی حقوق و دستمزد کارگران را تنظیم کنند که مطابق قانون کار ، دستمزد کارگر کفاف هزینه جاری کارگر و خانواده اش را بدهد.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: مطابق ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار مکلف است با توجه به درصد تورمی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می کند حقوق و دستمزد را تعیین کند، مطابق آخرین آمارهای رسمی مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه کشور در دی ماه ۱۴۰۲ برابر با ۴۳/۶ درصد اعلام شده است و بر اساس همین شاخص می بایست حداقل حقوق و دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ به میزان ۴۳/۶ درصد افزایش یابد تا سفره کارگران کوچکتر از این نشود.

محمدی فر گفت: مطابق گزارش فائو سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران به زیر ۱۲ کیلو گرم رسیده (هر چند برخی منابع سرانه گوشت قرمز در ایران را حدود ۶ کیلوگرم اعلام کرده اند ) و این در حال است که سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید در دنیا ۴۱ کیلوگرم است.

وی ادامه داد: این آمارها نگران کننده است و نشان دهنده کوچک شدن سفره مردم به خصوص سفره حقوق بگیران و کارگران است.

وی یادآور شد: متولیان حقوق و دستمزد باید به گونه ای تصمیم گیری کنند که قشر زحمتکش کارگران بعنوان موتور محرک اقتصاد کشور بیش از این در مضیقه و فشار قرار نگیرند و شرمنده خانواده های شان نشود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: از رئیس جمهور که همواره یار و یاور کارگران بوده اند استدعا دارم به موضوع تعیین دستمزد کارگران زحمتکش ورود پیدا کنند و ضمن بررسی آماری یار و حامی کارگران عزیز کشورمان باشند و بستر را برای تعیین حقوق و دستمزد منطقی و منطبق بر واقعیت های موجود در جامعه  فراهم سازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز