خبرگزاری کار ایران

یک مسئول:

افزایش بارندگی در گلستان خشکسالی را جبران نمی‌کند

افزایش بارندگی در گلستان خشکسالی را جبران نمی‌کند
کد خبر : ۱۴۳۶۹۴۶

معاون امور بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: اگرچه امسال میزان بارندگی در استان نسبت به بلند مدت ۲۰ درصد بیشتر بوده، اما نمی‌توان از اثرات نامطلوب افزایش دما بر مزارع کشاورزی غافل شد.

به گزارش ایلنای گلستان، علی اکبر مهقانی اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی تاکنون، خراسان شمالی و گلستان بالاتر از میانگین کشوری باران دریافت کردند و میزان بارندگی گلستان نسبت به بلند مدت بیشتر شده و سطح سبز مزارع افزایش یافته اما میانگین دمای هوای استان نسبت به بلندمدت حدود چهار درجه افزایش دارد.

وی گفت: امسال با وجود بارش‌های مناسب فصل پاییز، خشکسالی‌های متوالی سه سال گذشته در استان جبران نشده و این استان همچنان تحت تاثیر پیامدهای خشکسالی قرار دارد.

مهقانی ادامه داد: در شرایط فعلی شاهد دمای هوا ۱۰ الی ۱۵ درجه در گلستان هستیم که برای زمستان خوب نیست و این مساله روند رشد گیاهان را مختل کرده است.

معاون امور بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه امسال رشد رویشی محصولات پاییزه بسیار جلوتر از سال‌های قبل است، گفت: تغییر فاز رویشی در گیاه به درجه حرارت و رطوبت بستگی دارد و وقتی درجه حرارت بالاتر از میانگین باشد گیاه زودتر از حالت نرمال از مرحله رشد رویشی به زایشی حرکت می‌کند و رشد بیشتری خواهد داشت.

مهقانی با بیان اینکه افزایش دما حتی چرخه زمستان‌گذرانی آفات را تغییر داد افزود: آفت مگس مدیترانه‌ای در حال تخم‌گذرانی است حال آنکه باید در وضعیت زمستان‌ گذرانی باشد و به نظر می‌رسد گرمای هوا و تغییر اقلیم حتی چرخه زندگی حشرات را هم تغییر داده است.

مهقانی گفت: امسال با وجود بارش‌های خوب فصل پاییز، خشکسالی‌های متوالی سه سال گذشته در استان جبران نشده و این خطه شمالی همچنان تحت تاثیر پیامدهای خشکسالی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز