یادداشتی از حسین روحی؛
امید؛ وجه اشتراک صنعت و رسانه
اگر تا یک دو دهه قبل رسانه در سبد خانوار به عنوان تفنن محسوب میشد، امروزه دیگر نقش تفننی به نقش کلیدی تبدیل شده است. جهش تکنولوژی، توسعه رسانهها، تکثر و میزان اثر گذاری بر رفتارهای اجتماعی این نظریه را تقویت میکند که هر بخشی با رسانه پیوند داشته باشد خود را به جامعه عرضه کرده است و نتیجه عرضه خود هم رونق و همه گیری است.
در سالی که به نام مهار تورم، رشد تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نامگذاری گردید، ضرورت پرداختن به این مهم که نتایج اتصال رسانه و صنعت چیست؟، بیش از گذشته احساس میشود.
اگر تا یک دو دهه قبل رسانه در سبد خانوار به عنوان تفنن محسوب میشد، امروزه دیگر نقش تفننی به نقش کلیدی تبدیل شده است. جهش تکنولوژی، توسعه رسانهها، تکثر و میزان اثر گذاری بر رفتارهای اجتماعی این نظریه را تقویت میکند که هر بخشی با رسانه پیوند داشته باشد خود را به جامعه عرضه کرده است و نتیجه عرضه خود هم رونق و همه گیری است.
جهان بی رسانه قابل تصور نیست
در واقع رسانهها از یکسو نظارت، مراقبت، تهیه و انعکاس و انتشار خبر را برعهده دارند، از سوی دیگر انتخاب و تفسیر اطلاعات در محیط را عهدهدار هستند.
ژان کازنوو (17 مه 1915 - 4 اکتبر 2005) جامعه شناس و انسان شناس فرانسوی است که از سال 1964 تا 1974 رئیس آژانس رادیویی و تلویزیونی عمومی فرانسه (ORTF) بوده است و پس از آن رئیس TF1، اولین کانال در سراسر کشور فرانسه تا سال 1978 بوده است. او اعتقاد دارد رسانهها تودهسازی میکنند.
کازنو در کتاب جامعه همه جایی نگاهی به تغییرات بنیادی در زیر ساختهای فناورانه وسایل ارتباطی دارد و معتقد است تبدیل آنالوگ به دیجیتال و پیوند انفورماتیک و مخابرات انقلابی را در حیات رسانهها ایجاد کرده و صدالبته موجب تقویت عقیدهها میشود.
مارشال مک لوهان به عنوان بزرگترین نظریهپرداز حوزه رسانه در سال 1960 و مبدع دهکده جهانی اعتقاد دارد وسایل ارتباط جمعی زبانهای جدیدیاند که دارای قدرت بیانی استثنایی و خارق العادهای هستند. از دیدگاه مک لوهان دنیای امروز یک دنیای الکترونیکی است و رسانههای الکترونیکی با گسترش خود فاصلههای زمانی و مکانی میان انسانها را برداشته و به عبارتی جهان را به دهکده کوچک تبدیل کردهاند. در دهکده جهانی هرگونه اتفاقی که در یک نقطه میافتد، قابل تسری و تعمیم به دیگر نقاط دهکده است. چرا که فرایند تبادل اطلاعات، علوم و اندیشه با سرعت قابل ملاحظهای در جریان است. با این اوصاف دیگر نمیتوان نقش رسانه را در شکل دهی، تغییر یا تقویت عقاید و افکار نادیده گرفت. هر چند تاثیر و تأثر در جوامع مختلف یکسان نیست.
صنعت نباشد توسعه ممکن نیست!
صنعت با توجه به گستره و تنوع بخشها ابزار بسیار مناسبی در جهت توسعه متعادل و اقتصادی و به تبع آن توسعه در ابعاد دیگر محسوب میشود. بسیاری کشورها برای جبران عقب ماندگیها، فرار از فقر، رسیدن به توسعه و بهبود وضعیت زندگی آحاد مردمشان به صمت صنعتی شدن حرکت کردهاند.
حدود سیصد سالی از صنعت و صنعتی شدن میگذرد و انقلاب صنعتی در اروپای غربی و توسعه سریع کشورهای این حوزه، به عنوان الگویی برای سایر کشورها مطرح شد. سیاستمداران و حاکمان در راهبردهای حاکمیتی نقش صنعت را پر رنگتر جلوه دادند. در حقیقت تجربه کشورهای صنعتی نشان داد که سطح رفاه و زندگی بهتر مردم با میزان صنعتی شدن ارتباط تنگاتنگ دارد. نتیجه صنعتی شدن افزایش سهم کالاهای صنعتی در صادرات کالایی، افزایش کمیت و بهبود کیفیت، ایجاد ارزش افزوده، تولید و افزایش صادرات، رونق بازار و اشتغال و بهبود درآمد به ویژ در جامعه کارگری است.
پس میتوان اذعان کرد که توسعه صنعتی یا صنعتی شدن موتور محرکه توسعه پایدار است و بدون توجه به توسعه صنعت، توسعه همه جانبه ممکن نیست. از آنجایی بدون وجود نظام جامع ارتباطی، رابطه پایداری بین فرآیند توسعه و تعامل میان افراد و اقشار اجتماعی صورت نمیگیرد. این رابطه پایدار تاثیر بهسزایی در تعدیل و رفع تضادها و اختلافهای موجود در رفتار و ارزشهای افراد جامعه دارد.
این رابطه پایدار میتواند بستری مناسب برای افزایش توسعه ملی به وجود بیارود. از طرف دیگر صنعت پویاتر تضمین کننده توسعه جامعه محسوب میشود. در حقیقت اگر صنعت رشد پیدا کند، اگر رسانه در ترویج دستاوردهای صنعتی و تولیدات پای کار باشد، امنیت اقتصادی، آرامش عمومی و نشاط اجتماعی محقق میگردد.
در همین استان هرمزگان که ظرفیتهای ویژهای در حوزه صنعت، شیلات، معدن، کشاورزی، تجارت و گردشگری بوده و تولیدکنندگان و سرمایهگذاران بزرگی در استان وجود دارند که اگر این حوزهها بتوانند با بخش رسانه ارتباط موثری برقرار کنند، قطعاً توسعه استان به سرعت خیره کنندهای محقق خواهد شد.
لذا طبیعتاً در سالی که به جهش تولید شهرت یافته است باید از ظرفیت بزرگ رسانهها در راستای تحقق شعار سال بهره گرفت.