مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس:
90 درصد خدمات دفاتر ثبت اسناد در قالب الکترونیک است
به اسناد دفترچهای دیگر هیچ خدمتی ارائه نمیشود
مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با اشاره به آثار مثبت الکترونیکی دفاتر اسناد رسمی، گفت: از سال ۹۲ تمام خدمات دفاتر اسناد رسمی به صورت برخط و آنی ثبت میشود و شهروندان میتوانند سند رسمی خود را در تمام دفاتر کل کشور استعلام بگیرند.
به گزارش ایلنا، غلامرضا کیانی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت 6 دی ماه روز دفاتر اسناد رسمی با بیان اینکه با تصویب طرح قانون طرح الزام سند رسمی معضلات اسناد عادی برطرف می شود، گفت: به عنوان مثال مشاورین املاک در این حوزه قرارداد عادی را تنظیم نخواهند کرد و با دسترسی که از سامانه ثبت الکترونیک به آنها داده خواهد شد برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی ارسال میکنند.
کیانی معتقد است که سند رسمی خود پیشگیری کننده از وقوع جرم است و در اسناد عادی اشخاص معاملاتی انجام می دهند که براساس ملک قیمت گذاری نمی شود.
وی افزود: اگر بدون راستی آزمایی و ضابطه سند ملکی تنظیم و مبالغ میلیاردی جابه جا شود ؛ خریدار این دغدغه را دارد که آیا فروشنده مالکیت دارد یا ندارد؛ در بعضی مواقع دیده شده که شخص فروشنده حتی مالکیت ندارد و این موضوع باعث طرح دعاوی متعدد در مراجع قضایی می شود.
کیانی اظهارداشت: باغ شهری هایی در سطح شیراز و فارس خرید و فروش می شود که هیچ مستند قانونی ندارد و فقط به استناد یک برگه معاملاتی در آن خرید و فروش انجام می شود؛ زمانی که خریدار برای سند مراجعه می کند با مشکلاتی روبرو می شود و باید از مراجع ذی صلاح مجوز بگیرد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس به موضوع توسعه قانون حد نگار یا کاداستر برای پیشبرد بهتر فعالیت دفاتر اسناد رسمی در تنظیم اسناد اشاره کرد و اضافه کرد: اگر این قانون پیاده سازی شود و املاک سند دار شوند، قولنامههای رسمی دیگر جمع آوری خواهد شد؛ البته این موضوع همکاری سایر دستگاه ها را میطلبد.
وی با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم برای تمام خدمات ادارات دولتی به صورت آنی در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد، اعلام آمادگی کرد و گفت: در حال حاضر استعلامهای شهرداری و دارایی به صورت آنلاین از طریق دفاتر انجام میشود ؛ سازمان جهادکشاورزی و منابع طبیعی هم قرار است به این طرح اضافه شوند که به نفع مردم خواهد بود.
بیش از 90 درصد خدمات دفاتر ثبت اسناد در قالب الکترونیک است
کیانی با بیان اینکه بیش از 90 درصد خدمات دفاتر ثبت اسناد در قالب الکترونیک خدمات ارائه می دهند ،عنوان کرد: کمتر از دو ساعت استعلام ها را اخذ و سند رسمی تنظیم می شود؛ این طرح در حال به روز رسانی است و ظرفیتهای جدیدی به آن اضافه خواهد شد.
وی یادآور شد: در حاضر تنظیم اسناد به صورت حضوری است ، پلتفرمی در حال طراحی است که قرار بود امروز از آن رونمایی شود اما به تعویق افتاد؛ «پلتفرم کاتب» هنوز اجرایی نشده است اما تا سال آینده و یا 22 بهمن ماه تلاش خواهد شد از آن رونمایی شود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با اشاره به اینکه ثبت آنی به صورت فیزیکی است اما ثبت مجازی هنوز راه اندازی نشده است، خاطرنشان کرد: ثبت آنی خدمت بزرگی هم به دفاتر و هم به شهروندان کرده است یکی از خدمات آن در احراز هویت است؛ در جایی که دیده می شود جعل هویت رخ میدهد به دلیل ناآگاهی مردم است.
تهیه نقشه در قالب حد نگار در 28 شهرستان فارس
کیانی گفت: یک از برنامه های مهم در قالب حد نگار و کاداستر تهیه نقشه است؛ که اگر برعهده مالک باشد هزینه بر است اما با توجه به قراردادهای منعقد شده با مهندسین مشاور در 28 شهرستان فارس این نقشه برداری ها انجام می گیرد و سازمان این هزینه ها را پرداخت می کند.
وی به همکاری با منابع طبیعی جهت تثبیت و صدور اسناد مالکیت اراضی اشاره کرد و افزود: در سطح کشور 98 درصد اراضی ملی دارای سند مالکیت هستند ؛ در استان فارس 50 درصد محدوده اراضی کشاورزی سند دار و محدوده آنها مشخص شده است.
به اسناد دفترچهای دیگر هیچ خدمتی ارائه نمی شود
مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با تاکید بر اینکه به اسناد دفترچه ای دیگر هیچ خدمتی ارائه نمی شود؛ خواستار شد: از شهروندان و هم استانی ها تقاضا می شود با مراجعه به ادارت ثبت اسناد و املاک اسناد خود را به تک برگ تبدیل کنند.
کیانی افزود: 300 هزار جلد سند دفترچه ای در استان فارس وجود دارد که باید به اسناد تک برگ تبدیل شده و بتوان خدمات قضایی بر روی انها انجام داد.
وی ادامه داد: نقشه های برخی از سندهای دفترچه ای در بانک های اداره ثبت اسناد موجود است که این موضوع تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگ را تسریع می دهد و نیازی به نقشه برداری مجدد نیست.