ایلنا از البرز گزارش میدهد؛
فاز نخست بزرگراه شمالی کرج، اتفاق بزرگی است که به زودی به بهرهبرداری میرسد
نبود جاده کمربندی برای کلانشهری همچون کرج که پیش از این یک متر بزرگراه نداشت، نقص غیر قابل انکاری بشمار میرفت که با این معضل بزرگ، بخش قابل توجهی از ترافیک و تردد سنگین بین شهری به اجبار به میانه شهر هدایت میشد؛ این در حالی بود که شهرهای بسیاری از جاده کمربندی برخوردار بودند اما حالا در اتفاقی بزرگ، بزرگراه شمالی کرج برای فاز نخست در آستانه افتتاح قرار دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، آزاد راه شمالی کرج، دومین بزرگراه درونشهری کرج و یکی از بزرگترین پروژههای شهری این کلانشهر به شمار میرود که از ادامه آزاد راه شهدای البرز در تقاطع با ابتدای جاده چالوس (بلوار جانبازان)، آغاز و در خیابان خوارزمی و حصارک منتهی میشود که در نهایت به بزرگراه همت و آزاد راه کرج- قزوین متصل خواهد شد.
این پروژه در دست احداث ۱۱ تقاطع و ۱۹ پل دارد. دومین پل بلند کشور بعد از پل لالی خوزستان در این بزرگراه با ارتفاع ۱۳۲ متر در حال ساخت است.
سهم مشارکت دولت از ۴ به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد
مهدی عسگری به عنوان نماینده مردم البرز در نیمه ابتدای سال جاری در مجلس به دلیل اهمیت پروژه بزرگراه شمالی کرج، دستور وزیر راه جهت ارائه پیشنهاد فوری به هیأت دولت برای تصویب افزایش سهم مشارکت دولت را اخذ کرد. پیشنهاد در جلسه هیأت دولت تصویب و طی نامه ای در ٢٢ مرداد ١۴٠٢، توسط معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد.
بر اساس این مصوبه، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی مجاز به تامین مالی جهت تکمیل باقیمانده بزرگراه شمالی کرج و مشارکت ۵۰درصدی در این پروژه شد ارزش این مشارکت بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان است.
بازدید خبرنگاران قبل از افتتاح بزرگراه
این پروژه که در سال ۱۳۹۵ در کرج با اعتبار هزار میلیارد تومان آغاز شد و فاز اول آن به طول ۱۷٫۵کیلومتر به زودی به بهره برداری میرسد. در این راستا جمعی از خبرنگاران مدیریت شهری کرج پیش از افتتاح پروژه، بازدیدی از پروژه داشتند.
در حاشیه این بازدید که به دعوت رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی کلانشهر کرج انجام شد، نشست خبری نیز با حضور این عضو شورا به همراه مدیر اجرایی پروژه بزرگراه شمالی کرج به عنوان نماینده پیمانکار از شرکت سازههای آذران به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
۵۴٠ میلیارد تومان بودجه مصوب پروژه بزرگراه شمالی کرج
حسین مهاجری رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی کلانشهر کرج در جمع خبرنگاران، ضمن قدردانی از پیگیری و تلاشهای مدیریت شهری در ادوار گذشته، اظهار کرد: پروژه بزرگراه شمالی طی سال گذشته از نظر مالی دچار محدودیت بود لذا شورای شهر مبلغ ٩٠ میلیارد تومان بابت پروژه در ردیف بودجه سال ١۴٠٢ در نظر گرفت. با توجه به اهمیت پروژه و تاکید مدیریت شهری بر اتمام پروژه در راستای بهرهبرداری مردم، طی چند ماه اخیر نیز با تصویب لایحه ۴۵٠ میلیارد تومانی، مجموع بودجه سال جاری به ۵۴٠ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. هزینه آن به طور کلی برای به اتمام رسیدن پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که به شرط تامین مالی تا ۱۳ ماه دیگر به پایان خواهد رسید.
وی افزود: مسیر این پروژه حد فاصل بلوار آیتالله طالقانی تا خیابان انقلاب در ضلع غربی زندان رجایی شهر است.
عضو شورای شهر کرج با اشاره به دسترسی های مختلف این بزرگراه، گفت: با افتتاح این بزرگراه دسترسی به بلوار انرژی اتمی، بلوار انقلاب اسلامی، بلوار طالقانی شمالی و دانشگاههای آزاد، هنر و پیام از طریق این مسیر برقرار خواهد شد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج با عنوان اینکه بزرگراه شمالی کرج از نظر جذب ترافیک در بین ۲۸ اتوبان کشور جایگاه نخست را خواهد داشت، اظهار کرد: در شورای شهر نگاه ویژه به این پروژه داریم و برای اجرا، تکمیل و تامین مالی این پروژه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.
احداث پیچیده ترین پل خاورمیانه در کرج
ابوالفضل رحمانی، مدیر اجرایی پروژه بزرگراه شمالی کرج نیز در نشست خبری که در آستانه افتتاح فاز نخست این پروژه برگزار شد، ضمن تقدیر از مسئولان کشوری، استانی و شهری کرج، اظهار داشت: امیدواریم با همین تعامل ایجاد شده، کل پروژه تکمیل و به اتوبان همت متصل شود.
وی به اتفاقات بزرگ در بزرگراه شمالی اشاره کرد و گفت: پل b0 و b1 در ابتدای پروژه قرار گرفته و سالها تعطیل بود. پل b0 عظیم تر از پل شهید باکری در تقاطع شیخ فضلالله در تهران است.همچنین پل b1 یکی از پیچیدهترین و بلندترین و بزگترین پل خاورمیانه به شمار میرود.
رحمانی تصریح کرد: این پل که به طول ۱۰۵۰ متر است از هشت دهانه تشکیل شده است که طول بلندترین دهانه آن ۱۷۶ متر است و دارای ستونی به ارتفاع ۱۳۶ متر است. پروژههایی مانند پل b1 را باید با سرعت بیشتری پیگیری کرد و علاوه بر پل b1 باید پل b0 را که در نزدیکی خط چهار قرار دارد را هم هرچه زودتر آماده بهره برداری کرد تا مردم بتوانند خیلی سریعتر از این پروژه بهرهمند شوند.
وی در مقیاس با سایر پلهای عظیم خاورمیانه، پیشبینی کرد که پل b1 (بیلقان) که برروی ابتدای جاده چالوس (بلوار جانبازان) و رودخانه کرج در حال احداث است میتواند نماد شهری مناسبی برای کلانشهر کرج باشد و حتی به عنوان نماد کشور و نماد توانمندی مهندسی داخلی قابل ملاحظه باشد.
این مدیر پروژه گفت که تجهیزات ساخت این پل از خارج کشور وارد شد و با شرایط تحریم به بهای بسیار سنگین باعث شد برخی از همکاران وارد لیست تحریم شدند ولی این ارزش را داشت که طبق روند پروژه مماس با برنامه زمانبندی شده به جلو حرکت کردیم و امیدواریم زودتر از موعد مقرر، پیشرفت کنیم.
رحمانی تاکید کرد: آماده شدن دو پل عظیم این پروژه منجر به اتصال بزرگراه به آزادراه همت خواهد شد و بعد از این اتصال شاهد انتقال ترافیک به کمربندی و کاهش تردد وسایل نقلیه در میانه کرج خواهیم بود.
کاهش یک چهارم ترافیک کرج با راهاندازی بزرگراه
وی یادآور شد: حدود ٣درصد از راههای کشور در استان البرز است. ٢۵درصد از ترافیک کشور، فقط در شهر کرج است و در این صورت یک چهارم ترافیک کشور در استان البرز است که قسمت عمده آن در اتوبان میانی جریان دارد لذا با راهاندازی بزرگراه شمالی کرج، حدود ۴٠درصد از ترافیک استان را کاهش خواهیم داد.
رحمانی گفت: با توجه به لزوم استانداردهای وزارت راه، مقرر بود در شهریور ماه فاز نخست آماده بهرهبرداری شود اما به لحاظ اجرای خروجی بلوار انقلاب، زمان افتتاح طولانی شد. در قسمت ٧.۶ کیلومتری فاز نخست پروژه، حدود ۴ میلیون مترمکعب خاکبرداری انجام شد و ۴٠٠هزار کامیون ١٠چرخ، انتقال این حجم از خاک را بر عهده گرفت و حدود یک میلیون مترمکعب خاکریزی انجام شد. یکصد و ١٠ هزار تن آسفالت در پروژه استفاده شد. ۶۵هزار متر مکعب بتن ریزی شد. لذا با این حجم از کار، بزرگراه استانداری شده است که به لحاظ فنی و رعایت ایمنی مورد تایید کارشناسان استاندارد وزارت راه قرار گرفته است
وی با بیان اینکه پیوست زیست محیطی در پروژه رعایت شده و چند اصله درخت جابجا شد، اظهار کرد: با افتتاح کامل بزرگراه، ۹۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت روزانه صرفه جویی خواهد شد.
رحمانی در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر انفجارهای انجام شده برای باز کردن مسیر در این پروژه گفت: در مسیر فاز نخست به سنگ عجیبی برخورد کردیم که در تمام سالها تجربه با چنین سنگ با سختی بسیار بالا برخورد نکرده بودم لذا با مهندسی کامل انفجار فنی صورت گرفت و با وجودی که بخشی از این انفجارها در کنار دو دکل بسیار سنگین برق بود اما انفجارها بدون آسیب به دکل های برق با موفقیت انجام شد.
مدیر پروژه تصریح کرد: برای این بازگشایی که در ادامه مسیر بزرگراه شمالی ضروری بود ۳۰ هزار مترمکعب سنگ تخریب شد لذا به منظور بازگشایی ادامه مسیر بزرگراه شمالی حدود ۵ تن مواد منفجره استفاده شد.
رحمانی به ایلنا گفت که در طول اجرای پروژه خوشبختانه با رعایت موارد ایمنی کار، شاهد هیچ حادثه ای برای کارگران و پرسنل نبودیم.
گزارش: معصومه امین زاده