خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بحران استان خبر داد؛

آماده‌باش 370 تیم خدماتی استان مرکزی برای بارش‌های پاییزی

آماده‌باش 370 تیم خدماتی استان مرکزی برای بارش‌های پاییزی
کد خبر : ۱۳۹۸۵۱۹

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی از آماده‌باش دستگاه‌های خدماتی و امدادی استان با آغاز فصل پاییز و شروع بارش‌های پاییزی خبر داد و گفت: 370 تیم خدماتی و امدادی استان برای بارش‌های پاییزی سازماندهی شده‌اند و در حالت آماده‌باش قرار دارند.

به گزارش ایلنا، امید محترمی افزود: این تیم‌ها مجهز به نیروهای متخصص و تجهیزات امدادی و خدماتی هستند و برای مقابله با هرگونه آسیب احتمالی از وقوع سیلاب در حالت آمادگی کامل قرار دارند. این نیروها و امکانات تدارک شده در روزهایی که هشدار نارنجی و قرمز اعلام شود، به کار گرفته می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به تحلیل نقشه‌های بارش و گزارش‌های دریافتی از سازمان هواشناسی، همزمان با آغاز فصل پاییز میزان بارش‌ها در کشور و همچنین استان مرکزی از حد نرمال فراتر رفته که آمادگی دستگاه‌های مرتبط در این راستا ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی اظهار داشت: در پی اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های فراتر از نرمال در بخش‌هایی از کشور و استان مرکزی، جلسات متعددی در راستای آمادگی دستگاه‌های خدماتی و امدادی به منظور مقابله با سیلاب‌های احتمالی ذیل ستاد مدیریت بحران تشکیل شده است.

محترمی تصریح کرد: دستگاه‌های مسئول علاوه بر تمهیداتی که پیش از این اتخاذ شده است، اقدامات پیشگیرانه‌ای را نیز باید در دستور کار قرار دهند. عملکرد دستگاه‌های مسئول و همکار در زمینه مدیریت بارش‌ها و سیلاب به صورت دقیق توسط ستاد مدیریت بحران رصد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه طبق ماده 21 و 23 قانون مدیریت بحران با ترک فعل مدیران برخورد صورت می‌گیرد، بیان داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و اقدامات پیشگیرانه تلاش خواهیم کرد که با کمترین مشکلات پیش‌رو، از فرصت بارش‌ها در راستای افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و کمک به بخش کشاورزی استفاده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی به موضوع مدیریت سیلاب اشاره داشته و تأکید کرد: متولی اصلی در مدیریت سیلاب به عنوان دستگاه مسئول، شرکت آب منطقه‌ای استان است. در ای راستا بازدید مستمر از سدهای استان، دریچه‌ها و حوضه‌های آبریز نیز بر عهده این شرکت است.

محترمی ابراز داشت: شناسایی کانون‌های بحرانی در حوزه مسیل‌ها و تقاطع‌ها اولویت اصلی ستاد مدیریت بحران است که در این راستا نیز به شرکت آب منطقه‌ای مأموریت داده شده تا با بازدید مستمر به تکالیف خود در این خصوص عمل کند.

وی اضافه کرد: همچنین شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی باید در فرایند مأموریت‌ها و مسئولیت‌های خود، موضوع لایروبی مسیل‌ها و کانال‌هایی که در سطح استان دارای مشکل بوده و جزء نقاط بحرانی و حادثه‌خیز هستند را انجام دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی همچنین گفت: اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری هر یک از شهرستان‌های استان مکلف هستند از سازه‌های آبخیزداری و بندهای تحت حوزه مدیریت خود بازدید کرده و مورد بررسی قرار دهند تا چنانچه از استحکام لازم برای مواجهه با سیلاب برخوردار نیستند اقدامات لازم را انجام دهند.

محترمی به مکلف شدن جهاد کشاورزی نسبت به ارتقای ایمنی و تاب‌آوری قنوات اشاره کرده و افزود: در این راستا مقرر شد با کمک هیئت امنای قنوات، کمیته‌هایی تشکیل شود و ضمن بازدید مستمر، اقدامات پیشگیرانه در راستای جلوگیری از هر گونه خسارت احتمالی صورت گیرد.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز مکلف هستند در محدوده‌های شهری و روستایی اقدام به لایروبی نقاط حادثه‌خیز و بحرانی کنند و با پاکسازی تقاطع‌ها، پل‌ها و کانال‌ها اجازه ندهند سیلاب احتمالی، موجب بروز خسارت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی با تأکید بر اینکه مردم نیز در حوزه ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها، تجاوز به این حریم و ریختن نخاله‌های ساختمانی، شهرداری‌ها را مطلع کنند، اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان نیز از دیگر دستگاه‌های مسئول در این حوزه است که در فرایند مقابله با سیلاب مشارکت دارد.

محترمی تصریح کرد: شاخه‌بری درختان، جلوگیری از اتصال شاخ و برگ درختان با سیم‌های برق، تمیز کردن پل‌ها، جاده‌ها، تقاطع‌ها و ... مکان‌های اسکان اضطراری و دپوی اقلام از موضوعات مهمی است که در جلسات ستاد مطرح و پیگیری شده است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز