خبرگزاری کار ایران

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس مطرح کرد؛

امیدواری از همسان سازی قیمت نان و افزایش دستمزد خبازان/ میزان دستمزد کارگران نانوایی‌ها سه سال بدون تغییر مانده است

 امیدواری از همسان سازی قیمت نان و افزایش دستمزد خبازان/  میزان دستمزد کارگران نانوایی‌ها سه سال بدون تغییر مانده است
کد خبر : ۱۳۷۳۶۹۶

نانواها که تمام مسائل و مشکلات آن‌ها به مسئله ارتقای معیشت‌شان باز می‌گردد به‌ دنبال این هستند که با حمایت‌های دولت و اتحادیه میزانی از مشکلات خود را کمتر کنند و سطح معاش خود را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ثابت ماندن دستمزد کارگران خباز یکی از چالش‌های مهم این گروه کارگری است؛ این شرایط در حالی است که نرخ افسارگسیخته تورم به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و مشکلات متعدد خانواده‌های کارگری را بیشتر می‌کند. 

برخلاف گروه‌های کارگری دیگر که افزایش دستمزد را سالیانه تجربه می‌کنند، کارگران خباز هرچند سال یکبار با افزایش قیمت نان، شاهد بیشتر شدن دستمزد خود هستند؛ اگرچه کارگران خباز افزایش دستمزد را مطالبه می‌کنند اما خواهان ثابت ماندن قیمت نان هستند. 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس با ابراز امیدواری از همسان سازی قیمت نان و به طبع آن افزایش دستمزدها گفت: نارضایتی نانواها از میزان دستمزدها  و همچنین پایین بودن دستمزد کارگران خبازی‌ها را قبول داریم.

مهدی جمالی در سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو که به میزبانی استانداری فارس برگزار شد، تصریح کرد: طی سه سال گذشته قیمت نان تغییری نکرده و به تبع آن میزان دستمزد کارگران نانوایی‌ها، با وجود سخت و طاقت فرسا بودن این حرفه، افزایشی نداشته است .

جمالی از افزایش میزان تولید گندم کشاورزان فارس در سال زراعی گذشته خبرداد و عنوان کرد:  با شرایط  بارندگی‌های خوبی که داشتیم میزان تولید گندم استان افزایش قابل توجهی داشت  و تاکنون ۸۴۳ هزار تن گندم از تولیدکنندگان با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری و ذخیره شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس  گفت: حجم گندم خریداری شده در سال زراعی قبل از این را ۴۱۴ هزار تن اعلام کرد که تاکنون میزان تولید گندم رشد بیش از 2 برابری داشته است و  با توجه به اینکه روند برداشت گندم از مزارع فارس همچنان ادامه دارد پیش بینی می‌شود که تا پایان برداشت، بیش از یک میلیون تن گندم مازاد از کشاورزان خریداری شود.

جمالی با اشاره به اینکه وظیفه تامین کالاهای اساسی، بویژه گندم و آرد برعهده اداره کل غله است؛ بیان کرد: شرکت خدمات بازرگانی در زمینه تامین و حفظ ذخیره کالاهای استراتژیک و توزیع بر اساس سیاست‌های کلان ملی، مسئولیت دارد.

وی به پرداخت ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه گندمکاران فارس اشاره و اضافه کرد:  همچنین 2هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان این استان باقی مانده است که این پرداختی براساس قیمت پایه سال گذشته یعنی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه شده و منتظر تصویب نرخ نهایی برای مشخص شدن این مطالبات هستیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس با بیان اینکه در سال‌های زراعی گذشته با توجه به خشکسالی‌ها، شاهد کاهش قابل توجه در تولید گندم بودیم، عنوان کرد: به همین دلیل برای تامین مازاد نیاز داخلی استان، ۱۵۰ هزارتن گندم از بنادرجنوبی وارد شد و امسال، خوشبختانه نیاز استان از محل تولید گندمکاران به شکل کامل تامین شده است.

جمالی افزود: سال گذشته و با هدف تامین نیاز مصرف کنندگان بیش از ۳۵ هزار تن برنج وارد و با توجه به سیاست‌های ستاد تنظیم بازار، حدود ۲۰ هزار تن آن در بازار توزیع شد و امسال هم در بحث برنج، رویه سال گذشته در پیش خواهد بود.

 امیدواری از همسان سازی قیمت نان و افزایش دستمزد خبازان/  میزان دستمزد کارگران نانوایی‌ها سه سال بدون تغییر مانده است

توسعه و مرمت زیرساخت های ذخیره کالای استراتژیک گندم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس تصریح کرد: از سال گذشته بحث ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها مد نظر قرار گرفته و در فارس مرمت و تعمیراساسی دو انبار کالاهای اساسی، اجرایی و کامل شده است.

جمالی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها، منجر به آرامش بیشتر در تامین و ذخیره کالاهای استراتژیک خواهد شد، ابراز کرد: امروز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در زیرساخت نگهداری گندم و تولید آرد، مشکل چندانی وجود ندارد.

به گفته وی بعد از اجرای سیاست‌های دولت برای مردمی‌سازی یارانه‌ها، موضوع بهبود روش‌های نظارتی برای تکمیل چرخه تولید و عرضه نان، مورد توجه قرار گرفت.

جمالی با بیان اینکه پیش از این خرید گندم و تولید و عرضه آرد، تحت سامانه انجام می‌شد، عنوان کرد: برای اصلاح این ساختار باید فروش نان نیز در قالب یک سامانه تحت نظارت قرار می‌گرفت که وزارت اقتصاد و دارایی متولی طراحی این سامانه شد.

 امکان شناسایی خطای ۱۲ گانه برای نانوایی ها 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس با اشاره به نصب پوزهای هوشمند در فارس از سال گذشته خاطرنشان کرد: گام اول این برنامه تا اسفند سال قبل ادامه داشت و از ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، گام بعدی آغاز شد که مربوط به شناورسازی سهمیه آرد و متناسب سازی آن با عملکرد نانوایی‌ها بود.

جمالی خاطرنشان کرد:  در این مرحله سهمیه نانوایی‌ها متناسب با میانگین عرضه نان توسط سامانه انجام شد و اگرچه این طرح اشکالات فنی مختلفی داشت اما فارس اولین استانی بود که با هدایت استاندار، ایرادات را به سازمان‌های بالادستی برای اصلاح، گزارش داد.

وی درخصوص احتمال تراکنش های غیر واقعی در نانوایی ها  با بیان اینکه سامانه جدید، خطاهای ۱۲ گانه برای نانوایی تعریف کرده است، گفت: هر یک از این خطاها منجر به کاهش سهمیه آرد نانوایی و به تناسب آن کاهش زمان فعالیت خواهد شد.

جمالی با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی میزان سهمیه آرد و تناسب آن با حجم فروش نان، تصریح کرد: این شفاف‌سازی یک ضرورت و اولویت به شمار می‌رود، اما مجری اصلی طرح وزارت اقتصاد و دارایی است و  هر نانوایی باید مطلع باشد که در ازای فروش چه تعداد نان سامانه، تراکنش نامتعارف محاسبه نکرده و منجر به خطای سیستم نمی‌شود.

کیفیت نان در اکثر نانوایی‌های فارس، مطلوب نیست

جمالی با اشاره به اینکه کیفیت نان در اکثر نانوایی‌های فارس، مطلوب نیست، در این باره گفت: کیفیت نان تابعی از وزن چانه است و هرچه وزن چانه خمیر بیشتر باشد، کیفیت نان می‌تواند مطلوب‌تر شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس بیان کرد: یکی از راهکارها برای بهبود کیفیت نان، اصلاح قیمت نان است. اگر قیمت نان سنگک ریگی برای صاحب نانوایی، متناسب با هزینه‌ها و مقرون به صرفه باشد، تمایل به پخت این نوع از نان بیشتر خواهد شد.

جمالی با اشاره به اینکه در کل کشور، سه استان تهران، قم و فارس، بیشترین تمایل به سمت نان سنگک را دارند، یادآور شد: برای بهبود کیفیت نان هم باید به سمت اقتصادی شدن این نوع از نان برویم که چنین موضوعی از سیاست‌های مد نظر دولت است. وی افزود: برای اولین بار در کشور با حمایت و هدایت استاندار در فارس ۱۷ واحد نانوایی به پخت و عرضه نان کامل اختصاص یافت.

جمالی با اشاره به اینکه امکان وارد کردن نان لواش به چرخه نان کامل وجود ندارد، تصریح کرد: برای اجرایی شدن این طرح، یک خط تولید آرد سبوس‌دار به شکل آزمایشی ایجاد شد و اگر قرار بر افزایش تعداد این واحدهای خبازی باشد، باید زیرساخت تولید آرد مناسب هم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه همه نانوایی‌ها، اختیار نسبی برای انتخاب کارخانه تامین کننده آرد خود را دارند یادآور شد: در واقع می‌توانند از بین ۱۷ کارخانه یکی را انتخاب  کنند و اگر کیفیت آرد ارائه شده به آنان مناسب نباشد، از مسیرهای قانونی قادر به پیگیری خواهند بود.

 کیفیت آرد تولید شده به شکل مستمر سنجیده می‌شود

به گفته مدیرکل غله فارس کیفیت آرد تولید شده توسط کارخانه‌ها به شکل مستمر سنجیده می‌شود و اگر یک واحد، محصولی با کیفیت پائین‌تر از استاندارد تولید کند، امتیاز خود را از دست خواهد داد.

جمالی  با یادآوری اینکه شرکت خدمات بازرگانی عهده‌دار مسئولیت تامین و حفظ ذخیره استراتژیک کالاهای اساسی، نظیر شکر است و در توزیع آن سیاستگزار و تصمیم‌گیر نیست، اضافه کرد: براساس سیاست‌های ستاد تنظیم بازار، شکر خام را تامین و در اختیار کارخانه‌ها قرار می‌دهیم و شکر تصفیه شده تحویل گرفته و انبار می‌کنیم.

وی گفت: توزیع این کالا، براساس سیاست و ابلاغ ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود و این اداره کل اختیاری در بحث توزیع و تعیین میزان آن ندارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس  در بخش دیگر صحبت هایش به وضع نان در فارس، اشاره واضافه کرد:  نانوایی‌ها تنها ۵ درصد کل قیمت تمام شده آرد را پرداخت می‌کنند و ۹۵ درصد آن یارانه است.

مدیرکل غله فارس با اشاره به اینکه در استان فارس بخشی از سهمیه کاهش یافته مربوط به بهمن سال گذشته عودت داده شده و بخشی نیز بازگشت داده شد، اضافه کرد: میزان سهمیه عودت داده شده آرد به خبازی‌ها در شهرستان‌های فارس به ۱۰۰ درصد میزان کسری بالغ شده و در بعضی واحدها هم کمتر بوده است. مدیرکل غله فارس همچنین از برنامه‌ریزی برای ممیزی دریافت کنندگان سهمیه آرد در جامعه عشایر نیز خبر داد و تاکید کرد که آرد باید به خانوارهای کوچ‌رو تعلق بگیرد.

جمالی با اشاره به اینکه سهم خرید نان توسط اتباع بیگانه بسیار زیاد است، تصریح کرد: قیمت هر یک کیلو نان لواش، حدود ۲هزارو۸۰۰ تومان است و خرید مقادیر زیاد این نان توسط برخی از اتباع برای مصارف غیرانسانی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سطح شهرستان شیراز تعداد 900 نانوایی فعال است، ابراز کرد: از این میزان 63 درصد از واحد‌ها نان لواش، 18 درصد سنگک،6/7 درصد نان حجیم و فانتزی،7/5 درصد نان تافتون و 7/3 درصد نان بربری پخت می‌کنند که به دلیل چانه گیری سبک، نان با کیفیت کمتری پخت می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز