خبرگزاری کار ایران

معاون بنیاد مسکن خراسان رضوی:

روستاهای هدف گردشگری تربت حیدریه تامین اعتبار می‌شوند / با سوداگری در حوزه مسکن مخالفیم

روستاهای هدف گردشگری تربت حیدریه تامین اعتبار می‌شوند / با سوداگری در حوزه مسکن مخالفیم
کد خبر : ۱۳۷۲۷۵۱

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه تخصیص و تامین اعتبار روستاهای گردشگر پذیر از ضوابط و مقررات در برنامه ششم توسعه است، گفت: بر همبن اساس روستاهای گردشگر پذیر تربت حیدریه که قابلیت گردشگری و دارای بافت ارزشمند هستند با توافق و تفاهم میراث فرهنگی برای سال ۱۴۰۲ تامین اعتبار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا صالحی ظهر امروز در دیدار با بخشداران و دهیاران تربت حیدریه اظهار کرد: برای روستاهای هدف گردشگری پذیر که قابلیت گردشگری و بافت ارزش در شهرستان هستند دهیاران با بنیاد مسکن صورتجلسه امضا و منعکس کنند، ما هم با میراث فرهنگی در لیست روستاهای هدف گردشگری برای تامین اعتبار در سال ۱۴۰۲ قرار می‌دهیم چرا که از ضوابط و مقررات در برنامه ششم توسعه است.

وی تصریح کرد: روستاهایی که برای جدول گذاری و زیرسازی نیاز به قیر تهاتری دارند با فرماندار و بنیاد مسکن در صورت جلسه‌ای برآورد قیر را اعلام و ما از محل سهمیه مازاد تا پایان شهریور تامین قیر می‌کنیم.

صالحی بیان کرد: برای ساخت سازهای خارج از محدوده درخواست بدهند تا در کمیته تصویب الحاق به روستا شوند، در عین حال برخی در اراضی شخصی و خارج از طرح است و اگر بتوانید در فرمانداری و جهاد صورتجلسه کنید و جهاد آن را بلامانع اعلام کند ما هم مشکلی نداریم اما مجوز جهاد لازم است.

وی به گلایه دهیاران و بخشداران به موضوع ۳۰ و ۷۰ درصد در برخی روستاها اشاره کرد و گفت: در روستاها و در اراضی ملی ساخت و ساز انجام شده و اگر ما ورود می‌کنیم برای حل موضوع است که باید یا از منابع طبیعی شکایت کنید و از اراضی ملی خارج کنید و اگر امکان آن نیست با کمک بنیاد مسکن مشکل را حل کنید.

معاون بنیاد مسکن افزود: بر همین اساس با همکاری مردم این زمین‌ها قیمت گذاری می‌شود، به گونه‌ای که هر کارشناسی اهالی می‌خواهند بیاورند و کارشناسی کنند و به هر میزان مبلغ اعلام شد ۳۰ درصد آن را پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه این ۳۰ درصد هم برای افرادی که مشکل مالی دارند ۱۲ ماهه تسقیط می‌شود، گفت: زمین‌های زیر هزار متر چنین موضوعی ندارد و فقط هزینه خدمات فنی مهندسی را دریافت می‌کند.

صالحی بیان کرد: در عین حال اگر جایی بنیاد مسکن زمین تملک دارد و افراد توانایی وجه پرداخت زمین را ندارند، ما قرارداد واگذاری نمی‌دهیم، ولی اجازه بهره‌برداری به صورت ۹۹ ساله می‌دهیم و حتی برای ساخت علاوه بر پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی و در برخی موارد پرداخت تسهیلات دو درصد ۱۰۰ میلیون تومانی بانک رسالت، مبلغ ۵۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌کنیم.

وی با انتقاد از کسانی که در روستاها سوداگری می‌کنند، گفت: با سوداگری در حوزه مسکن مخالفیم، برخی افراد قرارداد واگذاری می‌گیرند و چند روز بعد در بنگاه با قیمت بالاتر می‌فروشند.

صالحی گفت: کسی که بخواهد در روستا خانه بسازد کمکش می‌کنیم ولیلا کسی که بخواهد از موقعیت روستا سواستفاده و سوداگری کند مخالفیم.

وی با بیان اینکه درآمد حاصله بنیاد مسکن در همان روستا هزینه می‌شود، افزود: سهمیه قیر در اختیار فرماندار و اولویت توزیع و انتخاب روستا با فرمانداری است و اگر سهمیه قیر شهرستان تمام شده و روستایی بدون قیر تهاتری مانده صورتجلسه کنید تا از سهمیه مازاد تا شهریور تامین قیر شود. 

در ادامه جلسه، حمیدرضا عیدی، بخشدار بایگ تربت حیدریه گفت: بخش بایگ گردشگر پذیر است و ۷۰ درصد گردشگران در جنوب خراسان رضوی به این منطقه عزیمت می کنند و روستاهای ییلاقی نیاز است برای طرح هادی بافت سنتی و جاذبه بصری آن حفظ شود.

وی افزود: تسهیلات برای ساخت مسکن بسیار پایین است و حداقل مانند شهرهای دیگر در نظر گرفته شود.

عیدی تصریح کرد: سایت مسکن در بایگ پنج هکتار زمین است که بدلیل تسهیلات پایین و روند صدور جواز ساخت و ساز فعلا دو نفر متقاضی ثبت نام کردند.

بخشدار بایگ افزود: در هشت روستا نیاز به اجرای ورودی داریم و برخی روستاها مثل فدیهه وسرخ آباد بیشتر احساس می‌شود. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز